סיבה נוספת לא להתגייס לצבא (מלכים ב' ג) | פורום אוצר התורה סיבה נוספת לא להתגייס לצבא (מלכים ב' ג) | פורום אוצר התורה

סיבה נוספת לא להתגייס לצבא (מלכים ב' ג)

  • צפיות: 50
כל חרדי יודע שלא מתגייסים לצבא. נקודה.
למה? לא חסרות סיבות.
המרכזית שבהן כמובן, שזהו דבר ה' המסור אלינו ביד עבדיו הנאמנים, גדולי ומאורי הדור שליט"א.
אך ברצוני להוסיף סיבה נוספת, שכמדומני אחינו ה'סרוגים' לא נתנו אליה את תשומת הלב הראויה לה, למרות שהם ידועים כחובבי נ"ך (ליתר דיוק: חובבי הפרשנות המעוותת שלהם, שאיך שהוא בסוף נכנסת לנ"ך).
הבעייה היא: "התחברות לרשעים" אני יודע שאתם מגחכים, זהו?! זה הפסול הגדול?! נו נו..
אך לא, יהושפט, מלך יהודה הצדיק, נענש בעבור זה בלא פחות מ
'מיתה בידי שמיים'! כפי שנראה בסיפור שלפנינו:

"וַיְהִ֖י בַּשָּׁנָ֣ה הַשְּׁלִישִׁ֑ית וַיֵּ֛רֶד יְהוֹשָׁפָ֥ט מֶלֶךְ־יְהוּדָ֖ה אֶל־מֶ֥לֶךְ יִשְׂרָאֵֽל׃ גוַיֹּ֤אמֶר מֶֽלֶךְ־יִשְׂרָאֵל֙ אֶל־עֲבָדָ֔יו הַיְדַעְתֶּ֕ם כִּי־לָ֖נוּ רָמֹ֣ת גִּלְעָ֑ד וַאֲנַ֣חְנוּ מַחְשִׁ֔ים מִקַּ֣חַת אֹתָ֔הּ מִיַּ֖ד מֶ֥לֶךְ אֲרָֽם׃ דוַיֹּ֙אמֶר֙ אֶל־יְה֣וֹשָׁפָ֔ט הֲתֵלֵ֥ךְ אִתִּ֛י לַמִּלְחָמָ֖ה רָמֹ֣ת גִּלְעָ֑ד"
אחאב בן עמרי מלך ישראלמחליט שהוא יוצא למלחמה עם ארם, להשיב את חבל הגלעד הכבוש. הוא פונה לעזרה ליהושפט מלך יהודה, ומבקש ממנו תגבורת צבאית. משיב לו יהושפט:
"ויֹּ֤אמֶר יְהֽוֹשָׁפָט֙ אֶל־מֶ֣לֶךְ יִשְׂרָאֵ֔ל כָּמ֧וֹנִי כָמ֛וֹךָ כְּעַמִּ֥י כְעַמֶּ֖ךָ כְּסוּסַ֥י כְּסוּסֶֽיךָ׃"
הסוף של המלחמה ההיא היה טראגי, אחאב נרצח בהוראה ישירה של מלך ארם, להרוג רק את המלך. אך לפני שחיילי ארם הורגים את אחאב, הם ניגשים ליהושפט.

"וַיְהִ֡י כִּרְאוֹת֩ שָׂרֵ֨י הָרֶ֜כֶב אֶת־יְהוֹשָׁפָ֗ט וְהֵ֤מָּה אָֽמְרוּ֙ אַ֣ךְ מֶלֶךְ־יִשְׂרָאֵ֣ל ה֔וּא וַיָּסֻ֥רוּ עָלָ֖יו לְהִלָּחֵ֑ם וַיִּזְעַ֖ק יְהוֹשָׁפָֽט:"
יהושפט זועק לה' והוא ניצל. אבל מדוע הוא היה אמור למות? במה חטא המלך הצדיק?
מגלים לנו רבותינו:
נקנסה על יהושפט מיתה, מפני שהוא התחבר למלך ישראל! והוא ניצל רק מחמת שהוא זעק אל ה'!

ואז זה קורה בפעם השנייה (מלכים ב' פרק ג'. פסוקים ה' והילך):
"וַיְהִ֖י כְּמ֣וֹת אַחְאָ֑ב וַיִּפְשַׁ֥ע מֶלֶךְ־מוֹאָ֖ב בְּמֶ֥לֶךְ יִשְׂרָאֵֽל׃ וַיֵּצֵ֞א הַמֶּ֧לֶךְ יְהוֹרָ֛ם בַּיּ֥וֹם הַה֖וּא מִשֹּׁמְר֑וֹן וַיִּפְקֹ֖ד אֶת־כׇּל־יִשְׂרָאֵֽל׃ וַיֵּ֡לֶךְ וַיִּשְׁלַח֩ אֶל־יְהוֹשָׁפָ֨ט מֶלֶךְ־יְהוּדָ֜ה לֵאמֹ֗ר מֶ֤לֶךְ מוֹאָב֙ פָּשַׁ֣ע בִּ֔י הֲתֵלֵ֥ךְ אִתִּ֛י אֶל־מוֹאָ֖ב לַמִּלְחָמָ֑ה"
בקיצור יהורם מלך ישראל הרשע, פונה אל המלך יהושפט הצדיק לעזרה. מישע מלך מואב מרד בו, והוא זקוק לתגבורת צבאית.
משיב לו יהושפט מלך יהודה:
"וַיֹּ֣אמֶר אֶֽעֱלֶ֔ה כָּמ֧וֹנִי כָמ֛וֹךָ כְּעַמִּ֥י כְעַמֶּ֖ךָ כְּסוּסַ֥י כְּסוּסֶֽיךָ׃"
וגם שם העסק לא נגמר באופן מרנין:
"וַיְהִ֥י קֶצֶף־גָּד֖וֹל עַל־יִשְׂרָאֵ֑ל וַיִּסְעוּ֙ מֵעָלָ֔יו וַיָּשֻׁ֖בוּ לָאָֽרֶץ׃"

ובפעם השלישית
(דברי הימים ב' כ' ל"ד):
"וְאַחֲרֵי־כֵ֗ן אֶתְחַבַּר֙ יְהוֹשָׁפָ֣ט מֶלֶךְ־יְהוּדָ֔ה עִ֖ם אֲחַזְיָ֣ה מֶלֶךְ־יִשְׂרָאֵ֑ל ה֖וּא הִרְשִׁ֥יעַ לַעֲשֽׂוֹת׃ וַיְחַבְּרֵ֣הוּ עִמּ֔וֹ לַעֲשׂ֥וֹת אֳנִיּ֖וֹת לָלֶ֣כֶת תַּרְשִׁ֑ישׁ וַיַּעֲשׂ֥וּ אֳנִיּ֖וֹת בְּעֶצְי֥וֹן גָּֽבֶר׃"
שוב פעם מתחבר יהושפט עם מלכי ישראל הרעים, ושוב פעם הוא נענש:
"וַיִּתְנַבֵּ֞א אֱלִיעֶ֤זֶר בֶּן־דֹּדָוָ֙הוּ֙ מִמָּ֣רֵשָׁ֔ה עַל־יְהוֹשָׁפָ֖ט לֵאמֹ֑ר כְּהִֽתְחַבֶּרְךָ֣ עִם־אֲחַזְיָ֗הוּ פָּרַ֤ץ יְ-הֹוָה֙ אֶֽת־מַעֲשֶׂ֔יךָ וַיִּשָּׁבְר֣וּ אֳנִיּ֔וֹת וְלֹ֥א עָצְר֖וּ לָלֶ֥כֶת אֶל־תַּרְשִֽׁישׁ׃"
ורק בפעם הרביעית, הבין יהושפט את המסר, והוא סירב לשותפות עם מלכי ישראל שעשו הרע בעיני ה' כפי שמתואר בספר מלכים (מלכים א' כ"ב, נ'):

"אָ֠ז אָמַ֞ר אֲחַזְיָ֤הוּ בֶן־אַחְאָב֙ אֶל־יְה֣וֹשָׁפָ֔ט יֵלְכ֧וּ עֲבָדַ֛י עִם־עֲבָדֶ֖יךָ בׇּאֳנִיּ֑וֹת וְלֹ֥א אָבָ֖ה יְהוֹשָׁפָֽט׃"
אז יהושפט, בסוף הבין את המסר. משנאיך ה' אשנא, ומי שאוהב את אבא שבשמיים, לא מסוגל להתחבר לאויביו. וכמאמר החכם "אויבו של אוהבי, הוא אויבי".
ואחינו הסרוגים, מתי הם יבינו?

תגובות אחרונות

חד מבתראי יצר פוסט חדש
"התחברות לרשעים" יהושפט, מלך יהודה (מלכים ב' ג)

כל חרדי יודע שלא מתגייסים לצבא. נקודה.
למה? לא חסרות סיבות.
המרכזית שבהן כמובן, שזהו דבר ה' המסור אלינו ביד עבדיו הנאמנים, גדולי ומאורי הדור שליט"א.
אך ברצוני להוסיף סיבה נוספת, שכמדומני אחינו ה'סרוגים' לא נתנו אליה את תשומת הלב הראויה לה, למרות שהם ידועים כחובבי נ"ך (ליתר דיוק: חובבי הפרשנות המעוותת שלהם, שאיך שהוא בסוף נכנסת לנ"ך).
הבעייה היא: "התחברות לרשעים" אני יודע שאתם מגחכים, זהו?! זה הפסול הגדול?! נו נו..
אך...

קרא את הפוסט המלא בבלוג כאן...
זה מה שסאטמר טוענים על הצבעה בבחירות
זה מה שסאטמר טוענים על הצבעה בבחירות
בסדר, זה כבר נתון לפרשנות מה נקרא "התחברות" אבל "כסוסי סוסיך" זה כבר הכי מפורש שיש!
נִתַּאי הָאַרְבֵּלִי אוֹמֵר: הַרְחֵק מִשָּׁכֵן רָע, וְאַל תִּתְחַבֵּר לָרָשָׁע, וְאַל תִּתְיָאֵשׁ מִן הַפֻּרְעָנוּת

ובמגן אבות להרשב"ץ
ואל תתחבר לרשע. כמו שהזהיר להתרחק מהשכן הרע לבריות כן הזהיר מלהתחבר לרשע שהוא רע לשמים. והכתוב אומר ורועה כסילים ירוע לפי שהוא למד ממעשיו. וכן כתוב אל תתרע את בעל אף פן תאלף ארחותיו ולזה הוא מהדברים המעכבים את התשובה. ובפרק אמר להם הממונה אמרו צדיק מעצמו כלומר נזכר לשבח מפני מעשיו שנא' זכר צדיק לברכה לשון יחיד. רשע מחבירו פירוש נזכר לגנאי מפני חבירו שנא' ושם רשעים ירקב לשון רבים. ובפרקי ר' אליעזר וכן במדרש משלי משלו משל לנכנס בבית הבורסי אע"פי שלא לקח כלום מכל מקום ריח רע קלט והוציא עמו. וכלל בזה כל התחברות בין בעסק משא ומתן בין בחברת אהבה כי כשהוא מתחבר עמו הוא מחזק את ידו להוסיף על חטאתו פשע כי הרשע אומר מה אני מפסיד במעשי הרעים והלא כל בני אדם הם מחבבים אותי ומתחברים אלי ועל זה אמרו באבות דרבי נתן אל תהי חבר לרשע אפילו לדבר מצוה. וכן אמרו במכילתא אל יתחבר אדם לרשע אפילו לקרבו לתורה שהרי יונדב כשנתחבר ליהוא פחתו אות אחת משמו וקראו אותו יונדב. ובאבות דר' נתן אמרו כל המודבק לרעים אע"פ שאינו עושה כמעשיהם נוטל עונש כיוצא בהם וכל המודבק לטובים אע"פי שאינו עושה כמעשיהם נוטל שכר כיוצא בהם. והטעם בזה הוא שהתחברותו עם הטובי' או עם הרעים היא מחזקת ידיהם במעשיהם וכאלו כל אשר הם עושים הוא היה עושה. ולזה נאמר ליהושפט בהתחברו עם אחזיהו פרץ ה' מעשיך וכן אמר לו כשהתחבר אל אחאב הרשע לעזור ושונאי ה' תאהב ובזה עליך קצף. ולא מצא הקב"ה דופי ביצחק אבינו שהיה עולה תמימה אלא על שאהב את שנאיו כמו שנזכר במדרש חזית ובילמדנו פרשת קדושים:​
מדברי הגרי"ב שרייבר לרפו"ש

פוסטים אחרונים בבלוגים

חזור
חלק עליון
למעלה