וישב - אין שר בית הסוהר רואה את כל מאומה בידו | בראשית וישב - אין שר בית הסוהר רואה את כל מאומה בידו | בראשית
  • מחפשים אשכולות לפי נושא? השתמשו בקידומות! לחצו על קידומת ברשימה או בקידומת שמופיע בראש האשכול ברשימת הנושאים כדי לראות את כל האשכולות המסומנים בה.
  • תצוגת הפורום - ערכת עיצוב ברירת מחדל >>> השתתפו בסקר והשפיעו!

גרינפלד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
3,881
תודות
8,084
נקודות
807
ויהי ה' את יוסף ויט אליו חסד ויתן חנו בעיני שר בית הסהר וגו' אין שר בית הסהר ראה את כל מאומה בידו באשר ה' אתו ואשר הוא עשה ה' מצליח

בספר יד יוסף (לר' יוסף צרפתי, פר' מקץ, הובא בעלים לתרופה תשפ"ד) כתב לבאר פסוק זה, ששר בית הסוהר ראה דבר מחודש, שכל הרע שהיו עושים שם בבית הסוהר היו תולין ביוסף, דהיינו שהיו אומרים שהוא היה עושה, והיה שר בית הסוהר רוצה לעשות לו רעה, כיון שהבחירה בידו, ולגבי יוסף "אין שר בית הסוהר רואה... מאומה בידו", אלא כל הכחות נטלו ממנו, ולא נשאר בידו שום יכולת, "באשר ה' אתו ואשר הוא עשה ה' מצליח", ולא היה בידו שום כח להרע.

עוד כתב לבאר, שלהשראת הברכה צריך שיהיה איזה דבר שיחול עליו השפע, כמו שמצינו באלישע, ולכן נאמר ששר בית הסוהר לא ראה מאומה בידו לשיהיה נושא והכנה להשראת הברכה, ואעפ"כ "אשר הוא עושה ה' מצליח בידו", וזה היפך טבע העולם, עכ"ד [ועיי"ש פירוש נוסף].

ופירוש זה יתכן שמתאים עם דברי המלבי"ם (מלכים א' יז, יד, הובא בהפטרת וירא) שכתב, שיש הבדל בין הברכה הנעשה על ידי נביא בכחו ובין הנעשה על ידי רצון ה' וגזרתו, כי הנביא אין בכחו רק להשפיע ברכה על מעט הנמצא שיתוסף, כמו שאמר אלישע מה יש לך בבית, שנתרבה השמן, והיה הברכה על מעט השמן שיתרבה, שזה המצאת יש מיש. לא כן ברכת ה', תוכל לשרות גם על דבר ריקן, ע"כ. וכאן הרבותא שלא היה זה כעל פי נביא, אלא מה' בעצמו.​
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

הגר"ד לנדו בשדה התעופה
[ATTACH...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה