חנוכה - הדלקה עושה מצווה | ענייני דיומא | פורום אוצר התורה חנוכה - הדלקה עושה מצווה | ענייני דיומא | פורום אוצר התורה
  • מחפשים אשכולות לפי נושא? השתמשו בקידומות! לחצו על קידומת ברשימה או בקידומת שמופיע בראש האשכול ברשימת הנושאים כדי לראות את כל האשכולות המסומנים בה.
  • תצוגת הפורום - ערכת עיצוב ברירת מחדל >>> השתתפו בסקר והשפיעו!

עוזי ומגני

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
הודעות
1,222
תודות
2,993
נקודות
330
מי שכיון כוונה זו בהדלקת נרות,
שאינו מכוון לקיים את המצוה עד שיסיים להדליק את הנרות של ההידור
לכאו' לא יצא כלל בהדלקת הנרות, כיון שהדלקה עושה מצווה, א"כ בשעה שחל הכוונה לצאת, כבר הסתימה המצווה, וא"כ אין לה על מה לחול.
אא"כ נימא סברא מחודשת,
דהדלקה עושה מצווה הוא רק בא להקל, שכבתה אינו זקוק לה משום שכבר קיים המצווה, אולם יש כאן קיום מצווה כל זמן שהנר דולק, וא"כ יש כאן כוונה בשעת קיום המצווה.
@קבוצה הלכות חנוכה
 
נערך לאחרונה:
מי שכיון כוונה זו בהדלקת נרות,

לכאו' לא יצא כלל בהדלקת הנרות, כיון שהדלקה עושה מצווה, א"כ בשעה שחל הכוונה לצאת, כבר הסתימה המצווה, וא"כ אין לה על מה לחול.
אא"כ נימא סברא מחודשת,
דהדלקה עושה מצווה הוא רק בא להקל, שכבתה אינו זקוק לה משום שכבר קיים המצווה, אולם יש כאן קיום מצווה כל זמן שהנר דולק, וא"כ יש כאן כוונה בשעת קיום המצווה.
@קבוצה הלכות חנוכה
ובהניח שלא יוצא יד'ח , כיון שהתנה עד שידליק את ה,הידור, .
אז ממילא גם בטל מהם שם ,הידור, למפרע.
וא'כ שוב נאמר שיצא.
אלא שא'כ שוב חוזר התנאי של ההידור.
וגלגל החוזר..
( לפלפולא..
 
ובהניח שלא יוצא יד'ח , כיון שהתנה עד שידליק את ה,הידור, .
אז ממילא גם בטל מהם שם ,הידור, למפרע.
וא'כ שוב נאמר שיצא.
אלא שא'כ שוב חוזר התנאי של ההידור.
וגלגל החוזר..
( לפלפולא..
בסתמא היתה כוונתו נרות הנקראות הידור, הינו הנרות הנוספות, ולא נרות שיצא בהם יד"ח ההידור, וא"כ אין כאן גלגל כלל.
 
מי שכיון כוונה זו בהדלקת נרות,

לכאו' לא יצא כלל בהדלקת הנרות, כיון שהדלקה עושה מצווה, א"כ בשעה שחל הכוונה לצאת, כבר הסתימה המצווה, וא"כ אין לה על מה לחול.
אא"כ נימא סברא מחודשת,
דהדלקה עושה מצווה הוא רק בא להקל, שכבתה אינו זקוק לה משום שכבר קיים המצווה, אולם יש כאן קיום מצווה כל זמן שהנר דולק, וא"כ יש כאן כוונה בשעת קיום המצווה.
@קבוצה הלכות חנוכה
עיין בט"ז והסכים איתו הביאור הגר"א:
סימן תרעג סעיף ב'
הדלק' וכו' לפיכך אם כבתה כו'.
איני יודע היאך תלוי זה בזה דאפי' א"ת הנח' עושה מצוה הוא הדין כן ותו דבגמרא הביא הרבה הוכחות דלא קי"ל הנחה עושה מצו' ואמאי לא הוכיח ממה דקי"ל כבת אין זקוק לה אלא נרא' דכאן לא בא לאפוקי ממ"ד הנח' עושה מצוה אלא ה"ק כיון שהדליק תכף קיים המצו' ע"כ אם כבתה אין זקוק לה,
וזה דברי המשנ"ב שם כמבואר בש"צ.

דהיינו שכבתה אין זקוק לה הוא לא מצד הדלקה עושה מצווה ולא הנחה אלא מצד גמר מעשה מצוה של האדם העושה, עיין שם.
 
בסתמא היתה כוונתו נרות הנקראות הידור, הינו הנרות הנוספות, ולא נרות שיצא בהם יד"ח ההידור, וא"כ אין כאן גלגל כלל.
{לענד לא כן.}
אבל הטעות היא אחרת, משום דממנ"פ הרי לא קיים תנאו להדליק את נרות ההידור (כי הרי לא נחשבות הידור..) ולכן לא יוצא יד"ח מלכתחילה
 
גמ' בקדושין נט ע"א במקדש לאחר שלושים
"לא בא אחר וקידשה בתוך שלשים מהו רב ושמואל דאמרי תרוייהו מקודשת ואע"פ שנתאכלו המעות"
דהיינו ניתן לעקב חלות קידושין למרות שהמעשה נגמר
ואולי אותו הדבר הכא וצ"ע
 
לכאו' לא יצא כלל בהדלקת הנרות, כיון שהדלקה עושה מצווה, א"כ בשעה שחל הכוונה לצאת, כבר הסתימה המצווה, וא"כ אין לה על מה לחול.
י"ל דהדלקה עושה מצוה היינו דכשההדלקה בפסול לא יצא גם אם תיקן אחר כך, אבל בני"ד ההדלקה כשרה אלא שהוא אינו רוצה לצאת בה
בזה יכול לצאת אח"כ כשירצה, ודו"ק.
 
הרעק"א שהובא בקישור זה מצדד כהסברא המחודשת דלעיל, [באמצע הקטע]
קרדיט להרב @דרך המלך שמצא, ולהרב @רבי שהמציא, לנו את רעק"א

אמנם צ"ב הוכחתו משיעור השמן, שהרי ממ"נ דהא אם כבתה אין זקוק לה, והרי עדין השמן לא דלק, ואי הוא רק שיעור בהדלקה, א"כ מנ"ל דהוי מעשה נמשך, וצל"ע.
 
הרעק"א שהובא בקישור זה מצדד כהסברא המחודשת דלעיל, [באמצע הקטע]
קרדיט להרב @דרך המלך שמצא, ולהרב @רבי שהמציא, לנו את רעק"א

אמנם צ"ב הוכחתו משיעור השמן, שהרי ממ"נ דהא אם כבתה אין זקוק לה, והרי עדין השמן לא דלק, ואי הוא רק שיעור בהדלקה, א"כ מנ"ל דהוי מעשה נמשך, וצל"ע.
הרע"א, מדבר על מצווה שיש לה שיהוי כמו ציצית ותפילין לעניין ששכח לברך לפני העשייה שנחשב הדבר עדין שעת קיום שיכול לברך,
לא מוכח לגמרי שמאותו הדין יכול לכוון לצאת רק על השעה הזאת,
האם יש מקור לגבי תפילין וציצית שכיוון לא לצאת בשעת מעשה האם יועיל כוונה לצאת רק כשכבר מונחים התפילין ועטוף בטלית?
 
הרע"א, מדבר על מצווה שיש לה שיהוי כמו ציצית ותפילין לעניין ששכח לברך לפני העשייה שנחשב הדבר עדין שעת קיום שיכול לברך,
לא מוכח לגמרי שמאותו הדין יכול לכוון לצאת רק על השעה הזאת,
האם יש מקור לגבי תפילין וציצית שכיוון לא לצאת בשעת מעשה האם יועיל כוונה לצאת רק כשכבר מונחים התפילין ועטוף בטלית?
אמת,
אבל התכוונתי לסברא הזו,
נימא סברא מחודשת,
דהדלקה עושה מצווה הוא רק בא להקל, שכבתה אינו זקוק לה משום שכבר קיים המצווה, אולם יש כאן קיום מצווה כל זמן שהנר דולק
וא"ה לכאו' פשוט שמהני לכוון לצאת יד"ח רק אח"כ כמו שמצינו לגבי אתרוג וכמו שהביא הרב
עי' תוס' סוכה לט. גבי עובר לעשייתן בברכת הלולב : אפשר שיתכוין שלא לצאת בו עד אחר ברכה.
והובא בב"י [תרנא,ה]. וכ' המשנ"ב [כה] בשם הגר"א דהיא העצה היותר מובחרת.
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

התפארת ישראל במסכת נגעים פ''ג מ''א בועז אות ב'...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה