חוקת - הוכחת הספרי זוטא שפרה נעשית בבגדי לבן | במדבר חוקת - הוכחת הספרי זוטא שפרה נעשית בבגדי לבן | במדבר

גרינפלד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
2,178
תודות
5,673
נקודות
497
מתוך ה'מגדלות מרקחים':
ולקח אלעזר הכהן (יט ד)

בילקוט שמעוני,
הכהן המכהן בבגדים, אמרו פעם אחת שאלו את הלל באיזה לבוש הפרה נשרפת, אמר להם בגדול [דהיינו בגדי כהן גדול], אמרו לו אינה נשרפת אלא בלבן, אמר להם אני ראיתי את יהושע בן פרחיה ששרפה בגדול, אמרו לו אנו ראינו ששרפה בלבן, אמר להם אתם אומרים משמו ואני אומר משמו מי יוכיח, אמרו ליה לך לתורה מי שרף פרה ראשונה, אמר להם אלעזר, א"ל וכי לובש אלעזר בגדי גדול בימי אביו, אמר להם אל תבוזו שכחה לאדם שאם מה שראו עיני שכחתי מה ששמעו אזני לא אשכח מה ת"ל הכהן שהוא מכהן בבגדים.

וקשה, הרי בודאי גם לפי סברת הלל שפרה נעשית בשמונה בגדים זהו דוקא כאשר נעשית בכהן גדול, אבל כאשר נעשית בכהן הדיוט [למאן דאמר שלדורות כשר בהדיוט] די בארבעה בגדים, וכמו שאר עבודת המקדש שכהן גדול עובד בשמונה בגדים והדיוט בארבעה. וביותר, שהרי כל המקור לדין בגדי לבן בפרה הוא בגזירה שוה חוקה חוקה מיום הכיפורים, כמבואר בספרי פיסקא קכ"ג, והלל שאמר שנעשית בבגדי כהן גדול אינו סובר גז"ש זו, וממילא הדין כמו שאר עבודות שכהן גדול בשמונה וההדיוט בארבעה. ואם כן מה ההוכחה מהפרה הראשונה שאלעזר שרף, [שהיתה הוראת שעה שאותה פרה נעשית בסגן, כמבואר בתוספתא דפרה וביומא מב:], ולכן עשאה בבגדי כהן הדיוט, ומה הראיה מכאן לכהן גדול השורף.
◆ ◆ ◆

ואולי יש לומר, שגם לפי סברת הלל למדים גזירה שוה חוקה חוקה מיום הכיפורים, אלא שביום הכיפורים עצמו יש עבודות הנעשות בבגדי זהב, כגון אילו ואיל העם שהם נעשים בחוץ ואינם צורך פנים, ועי' ביומא ס. ובפירוש רבינו יהונתן מלוניל שם ובחידושי הרמב"ן בדף ע. שפירשו בדעת תנא קמא במשנה שם, ש"חוקה" נאמר על כל עבודות יום הכיפורים, גם אותם שבבגדי זהב. מעתה יש לומר שדעת הלל היתה ללמוד מדברים הנעשים בבגדי זהב ביום הכיפורים, שהרי פרה אדומה נעשית מחוץ למקדש לגמרי ואינה חמורה יותר מעבודות אלו.

ולפי זה בפרה אדומה נאמר דין מיוחד שצריך שמונה בגדים כמו ביום הכיפורים, ואם כן יהיה דינו בשמונה בגדים גם כשנעשה בכהן הדיוט. וכמו שלדידן שדינו בבגדי לבן, אף למאן דאמר שכהן הדיוט משמש באבנט של כלאים, מכל מקום בפרה אדומה משמש בארבעה בגדי לבן כמו כהן גדול ביום הכיפורים, כך להלל אף כהן הדיוט טעון שמונה בגדים. וטענת החולקים על הלל היא, שמסתבר יותר ללמוד מהעבודות הנעשות בבגדי לבן, שלא מסתבר שאלעזר לבש שמונה בגדים של כהן גדול בחיי אביו.​
 
הרי בודאי גם לפי סברת הלל שפרה נעשית בשמונה בגדים זהו דוקא כאשר נעשית בכהן גדול,​
והוסיף ה'מגדלות מרקחים' בהערה:
והפרה ששרף יהושע בן פרחיה, היינו על ידי יוחנן כהן גדול, שהרי במתני' דפרה פ"ג מ"ה מנו את כל הפרות שנעשו ולא נמנה יהושע בן פרחיה, ועל כרחך הכוונה שהפרה שעשה יוחנן כהן גדול שהיה בימיו כמ"ש בסדר הדורות, נעשתה על פיו של יהושע בן פרחיה.​
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

מתוך ה'מגדלות מרקחים':...​

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון