הלכות שבת - הצם בשבת האם מחוייב בקידוש | הלכה ומנהג הלכות שבת - הצם בשבת האם מחוייב בקידוש | הלכה ומנהג

התורה

משתמש ותיק
gemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
הודעות
589
תודות
888
נקודות
191
יש לחקור, בנושא השייך אף לענייני דיומא בפרשה דילן [פרשת בראשית]:

מי שאינו אוכל בשבת כגון שמתענה או מסיבה רפואית כל שהיא אינו אוכל,

האם יש לו חיוב לשמוע קידוש מאחר,

או דלמא מכיון שאינו אוכל אין שום ענין שישמע קידוש - דדיקא למי שאוכל נתקן קידוש על היין.
 
והוא שייך לפרשה דילן:
"ויברך אלקים את יום השביעי ויקדש אתו וגו'" (ב', ג')
 
הנה בתורי"ד (פסחים מהדורא תליתאה דף קי"ד ע"א בד"ה שהיין גורם, וכן במהדו"ת דף ק"ו ע"א, הו"ד בהליכו"ש סי' רע"א סק"ב) כתב,

דהיכא דליכא סעודה לא מחייב בקידוש,

ומשו"ה לא מקדשי' בליל יוה"כ שחל בשבת, כיון דליכא סעודה ליכא חיוב לקדש.
 
ומצאתי שכ"כ נמי מרן החיד"א בברכי יוסף (סי' ער"ב סק"א בשיו"ב) וז"ל:

"וראיתי בספר הבתים שכתב וז"ל, יש מן הגדולים שכתב מי שאין דעתו לאכול בלילי שבת מקדש על היין ואעפ"י שאין שם סעודה, שאין מבטלין הקדוש מפני הסעודה,

ויש מי שכתב שאין מקדש אלא אם כן יטעום כזית, וזה נראה עיקר", עכ"ל.

חזי' מדבריו נמי דס"ל דאין חיוב לקדש אא"כ אוכל.
 
ועתה ראיתי שכ"פ נמי בשו"ת מנחת יצחק (ח"ח סי' ל' אות ה') בחולה שאינו יכול ולשתות כלום, וניזון שלא ע"י הפה, שאי"צ לקדש עפ"י ספר הבתים הנ"ל דהיכא דאין סעודה אי"צ לקדש.
 
הקידוש מדאורייתא הוא בתפילה והקידוש על יין הוא רק דרבנן
איני זוכר היכן דבר זה נמצא, אך לאחורנה שמעתי שיח ת"ח והעולה מהדברים שם שבזמנינו אין שום משמעות לקידוש בתפילה וחוששים לקידוש לאח"כ מדאו',
 
איני זוכר היכן דבר זה נמצא, אך לאחורנה שמעתי שיח ת"ח והעולה מהדברים שם שבזמנינו אין שום משמעות לקידוש בתפילה וחוששים לקידוש לאח"כ מדאו',
איני יודע מה יכול להשתנות 'בזמננו', אם לא שכוונתו למה שכתב כבר המשנ"ב....
ואולם יש לפקפק בזה הרבה דהא קי"ל לעיל בסימן ס' ס"ד דמצות צריכות כונה לצאת בעשיית המצוה ומסתמא אין מדרך העולם לכוין לצאת את המ"ע דזכור בתפלה כיון שיש לו יין או פת ויכול לקדש עליהן אח"כ בברכה כדין וטוב יותר שיצא אז המ"ע דאורייתא משיצא עתה ויהיה בלא כוס ושלא במקום סעודה ועוד כמה טעמים אחרים שיש לפקפק בזה וכמו שבארתי בבה"ל ע"כ יש למנוע מלצאת ידי קידוש ע"י קטן

ואם כוונתו לזה, לכאו' לא שייך זה במי שאינו יכול לאכול, וא"כ אין דעתו לקדש על היין או על הפת, שהרי אין יכול לקדש עליהם, ושפיר דעתו לצאת בתפילה.​
 
אחר המחילה מכבוד מעכ"ת, לא זכיתי להבין שיג ושיח זה,

כל אדם מחוייב לקדש את השבת בכניסתו וביציאתו,

חובה זה הרי היא מן התורה,

רק שבאם כבר יצא בה יד"ח בתפילה,

ממילא הקידוש שלאחמ"כ הרי הוא מדרבנן [בפשטות].
 
אחר המחילה מכבוד מעכ"ת, לא זכיתי להבין שיג ושיח זה,

כל אדם מחוייב לקדש את השבת בכניסתו וביציאתו,

חובה זה הרי היא מן התורה,

רק שבאם כבר יצא בה יד"ח בתפילה,

ממילא הקידוש שלאחמ"כ הרי הוא מדרבנן [בפשטות].
אך מאחר וקיי"ל דמצ"כ, ונקטי' שמסתמא אין דעתו לצאת בקידוש שבתפילה [וכלשון המשנ"ב 'ומסתמא אין מדרך העולם לכוין לצאת את המ"ע דזכור בתפלה', ממילא הקידוש על הכוס הוא בד"כ דאורייתא.
 
אך מאחר וקיי"ל דמצ"כ, ונקטי' שמסתמא אין דעתו לצאת בקידוש שבתפילה [וכלשון המשנ"ב 'ומסתמא אין מדרך העולם לכוין לצאת את המ"ע דזכור בתפלה', ממילא הקידוש על הכוס הוא בד"כ דאורייתא.
ומה נעשה עם המשנ"ב שם גבי הנשים
 
כ"ה ב'תשובות והנהגות' לגאב"ד ירושלים (ח"ב סי' ק"ס): שנשאל מאשה יולדת שניתחו אותה והרופאים ציוו לה שלא תאכל ולא תשתה עד אחרי שבת, וניזונת ע"י אינפוזיה, מה דינה לענין קידוש, ופסק: 'שתכוון לצאת קידוש במה שתאמר: "זכור את יום השבת לקדשו זכר ליציאת מצרים" ויוצאת בכך חיובה מה"ת'.
 
והפלא הוא, דלמרות כל הנ"ל,

מאידך גיסא מצאתי זה עתה בחסדי הי"ת במטה אפרים (הל' ראש השנה סי' תקצ"ז סקי"ב) שכתב,

דמי שמתענה בר"ה מחמת מנהג או תענית חלום – ישמע קידוש מאחרים.

וכ"כ אף הפמ"ג (או"ח סי' תרצ"ג א"א סק"ג) דהמתענה בשבת צריך לעשות קידוש על הכוס וליתנו לאחר לשתות.
 
עוד הראני ת"ח חשוב זה עתה:

שכן נמי פסק בשו"ת ציץ אליעזר (חי"ב סי' כ"ד),

שנשאל בענין מי שאסור באכילה ושתיה האם חייב בקידוש היום,

ודעתו שחייב לקדש בלא כוס בכדי לצאת ידי חובת קידוש מן התורה.
 
עיי' בשו"ת כפי אהרן (סי' ל"ח) שהכריע: מי שחולה או מתענה בשבת, בתפילה בודאי צריך לכוין לצאת ידי קידוש, ואף יש לו חיוב לילך לשמוע קידוש ממי שמקדש על היין, אבל על הכוס לא יברך, והוא מכיון דהויא מחלוקת הפוסקים ואמרי' סב"ל.
 
כ"ה ב'תשובות והנהגות' לגאב"ד ירושלים (ח"ב סי' ק"ס): שנשאל מאשה יולדת שניתחו אותה והרופאים ציוו לה שלא תאכל ולא תשתה עד אחרי שבת, וניזונת ע"י אינפוזיה, מה דינה לענין קידוש, ופסק: 'שתכוון לצאת קידוש במה שתאמר: "זכור את יום השבת לקדשו זכר ליציאת מצרים" ויוצאת בכך חיובה מה"ת'.
וצ"ע למה לא תצא ע"י אחר שישתה וכך תקיים גם את הדין דרבנן.
 

הודעות מומלצות

אָדָם כִּי יִהְיֶה בְעוֹר בְּשָׂרוֹ...​

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה