חזן בשטיבלאך? יש משהו שאתה צריך לדעת. | אוצר הסידור והתפילה חזן בשטיבלאך? יש משהו שאתה צריך לדעת. | אוצר הסידור והתפילה

הנעור בלילה

משתמש ותיק
gemgemgemgem
פרסם מאמר
הודעות
651
תודות
1,522
נקודות
156
מכיוון שהיום מצוי מאוד, בפרט בשטיבלאך, שיש מנינים של 10 אנשים או קצת יותר, וברוב המקרים אין תשעה אנשים שעונים אמן בחזרת הש"ץ, אחר ברכות החזן.
והדבר הזה הוא בעייתי מאוד, משום שבכה"ג הוי חשש ברכה לבטלה. כמש"כ בשו"ע (או"ח סי' קכד) שקרוב להיות ברכות לבטלה.
וע"כ כל מי שניגש במקום כזה צריך לדעת את העצה שכתב המשנ"ב שם:.
ונ"ל דבכגון זה טוב להתנהג כמו שכתב בספר שולחן שלמה שיתנה הש"ץ בינו לבין עצמו בחזרת התפילה שא"ל יענו תשעה אמן אחריו ויכונו לברכותיו שיהא התפילה ההיא בתורת נדבה:
 
מכיוון שהיום מצוי מאוד, בפרט בשטיבלאך, שיש מנינים של 10 אנשים או קצת יותר, וברוב המקרים אין תשעה אנשים שעונים אמן בחזרת הש"ץ, אחר ברכות החזן.
והדבר הזה הוא בעייתי מאוד, משום שבכה"ג הוי חשש ברכה לבטלה. כמש"כ בשו"ע (או"ח סי' קכד) שקרוב להיות ברכות לבטלה.
וע"כ כל מי שניגש במקום כזה צריך לדעת את העצה שכתב המשנ"ב שם:.
וגם במקום שמתחילים חזרת הש"ץ שיש בדיוק י' אנשים שסימו שמו"ע, הבעיה קיימת שתמיד יש את ההוא שלא מקשיב / לא עונה,
והפתרון כנ"ל
 
מכיוון שהיום מצוי מאוד, בפרט בשטיבלאך, שיש מנינים של 10 אנשים או קצת יותר, וברוב המקרים אין תשעה אנשים שעונים אמן בחזרת הש"ץ, אחר ברכות החזן.
והדבר הזה הוא בעייתי מאוד, משום שבכה"ג הוי חשש ברכה לבטלה. כמש"כ בשו"ע (או"ח סי' קכד) שקרוב להיות ברכות לבטלה.
וע"כ כל מי שניגש במקום כזה צריך לדעת את העצה שכתב המשנ"ב שם:.
יישר כח.
אני מסופק אם זה לכתחילה. בד"א. בבין הזמנים כשמארגנים מניינים סמוך למעיינות או סתם מקומות הומי אדם, וקרוב לוודאי שהמתפללים הלחוצים לא מכוונים כדבעי, וספק אם כולם עונים אמן. האם במקרה כזה לא עדיף מנחה קצרה מאשר מנחה רגילה ולסמוך על התנאי שזו תפילת נדבה?
 
מכיוון שהיום מצוי מאוד, בפרט בשטיבלאך, שיש מנינים של 10 אנשים או קצת יותר, וברוב המקרים אין תשעה אנשים שעונים אמן בחזרת הש"ץ, אחר ברכות החזן.
והדבר הזה הוא בעייתי מאוד, משום שבכה"ג הוי חשש ברכה לבטלה. כמש"כ בשו"ע (או"ח סי' קכד) שקרוב להיות ברכות לבטלה.
וע"כ כל מי שניגש במקום כזה צריך לדעת את העצה שכתב המשנ"ב שם:.
עצה זו לא מועלת לשבת ויום טוב, כמובן.
 
וע"כ כל מי שניגש במקום כזה צריך לדעת את העצה שכתב המשנ"ב שם:.
מרנא הגרשז"א בהליכות שלמה (תפילה, פ"ט הערה 13) מביא שהגרשז"א זצ"ל בצעירותו היה נוהג לעשות התנאי דנדבה אך בזקנותו חזר מכך והיה אומר שמעדיף לנהוג ככל כלל ישראל שאינם זהירים להתנות כן.
 
באמת לכן ראוי לא להתפלל בשטיבלך למינייהם גם בלי לגשת חזן שיש בעיות כהנ"ל גם להתפלל יש בעיות של כוונה מפני הומס והדוחק וריבוי עוברים ושבים קביעות מקום ועוד ענינים ופשוט
 
מכיוון שהיום מצוי מאוד, בפרט בשטיבלאך, שיש מנינים של 10 אנשים או קצת יותר, וברוב המקרים אין תשעה אנשים שעונים אמן בחזרת הש"ץ, אחר ברכות החזן.
והדבר הזה הוא בעייתי מאוד, משום שבכה"ג הוי חשש ברכה לבטלה. כמש"כ בשו"ע (או"ח סי' קכד) שקרוב להיות ברכות לבטלה.
וע"כ כל מי שניגש במקום כזה צריך לדעת את העצה שכתב המשנ"ב שם:.
לכאו' במנין חניכי שחזרת הש"ץ לוקחת קרוב לעשר דק' אים סיכוי שיש עשרה שהקשיבו כדבעי...
 
בשלחן הטהור (קאמרנא, סי' קכ"ד סעי' י"א) כתב לפקפק על עצם עצה זו, כי תפילת נדבה באה ביחיד ובלחש ולא בקול ובציבור.
 
אבל אם אין י' זה לא ציבור, וממילא אין בעיה להתפלל נדבה, חוץ ממה שלבסוף אין חזרת הש"ץ
נפלא ביותר. אך ממה שהביא הרב @התורה
בשלחן הטהור (קאמרנא, סי' קכ"ד סעי' י"א) כתב לפקפק על עצם עצה זו, כי תפילת נדבה באה ביחיד ובלחש ולא בקול ובציבור.
קשה ע"ז. אך אפשר לומר שהבעיה היא 'בקול'. וצ"ע.
 
מישהו מבין תלמידי החכמים יכול להאיר את עיני עם מקור ברור שצריך להתחיל תפילה בעשרה וכן את חזרת הש"ץ כי אני נבוך בזה הרבה שנים.
 
שמעתי פעם טענה יפה שעיקר הבעי' היא של הציבור ולא של החזן כיון שבתחילת החזרה מסתבר שמקשיבים ואפי' שלאחר מכן מפסיקים להקשיב הוא גומר תפילתו כמו מי שהתחיל בי' ויצאו מקצתן,
אבל יש לחלק טובא דהתם לא ידע שעתידין לצאת,
 
מישהו מבין תלמידי החכמים יכול להאיר את עיני עם מקור ברור שצריך להתחיל תפילה בעשרה וכן את חזרת הש"ץ כי אני נבוך בזה הרבה שנים.
בטוש"ע (סי' נ"ה) מבואר, שאם התחיל בעשרה אפילו יצאו קצתן, שליח ציבור גומר. וכן מבואר בסי' קכ"ד.
ולהנ"ל לכאורה יצטרכו י'.

אמנם עדיין לנגד עינינו שיטת המהרי"ל המוזכרת במג"א (סימן נ"ה סק"ח) ובמשנ"ב (סקי"ט) שהעולם סומכים על ששה עונין.
 

הודעות מומלצות

כמדומה בס' מלמד התלמידים כתב שבחג השבועות נגזר...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה