וישלח - יעקב קיים תרי"ג מצוות | בראשית | פורום אוצר התורה וישלח - יעקב קיים תרי"ג מצוות | בראשית | פורום אוצר התורה
  • מחפשים אשכולות לפי נושא? השתמשו בקידומות! לחצו על קידומת ברשימה או בקידומת שמופיע בראש האשכול ברשימת הנושאים כדי לראות את כל האשכולות המסומנים בה.
  • חדש בפורום אוצר התורה: "קבוצות ידע תורני" - התייעצו, למדו ומצאו מומחים! >>> לפרטים לחצו כאן

גרינפלד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
3,838
תודות
7,991
נקודות
692
עם לבן גרתי

כתב רש"י (בפי' ב'), גרתי בגימטריא תרי"ג, כלומר, עם לבן הרשע גרתי, ותרי"ג מצות שמרתי, ולא למדתי ממעשיו הרעים, ע"כ. והקשו האחרונים, שלכאורה לא קיים "ואשה אל אחותה לא תקח", שהרי נשא את לאה ורחל.

ותירץ הגור אריה, שאמנם לקח כמה אחיות כי היה לו סיבה והיתר בזה [בלשונו: "וזה היה ע"פ רוח הקודש", ועי' באוה"ח הק' ובנפש החיים (שער א פרק כא)], אבל לא לקח חוץ מהם וזה נקרא שקיים.

ועי' לבוש האורה שכתב מצד גר שנתגייר כקטן שנולד דמי, ועיי"ש בדבריו. והאריכו בזה [כעין דבריו בחזקוני וברדב"ז (ח"ב סי' תרצו) ומהרש"א (יומא כח, ב), מיהו יש שינוי בהמשך דבריו של הלבוש].


עוד הקשו האחרונים, שיש מצוות רבות שלא יכל לקיימם, כמצוות הכהנים, מצוות התלויות בארץ, ועוד. ובדברי דוד להט"ז תירץ, שהלשון במדרש וברש"י "תרי"ג מצוות שמרתי", והכוונה כמו "תשמרם" זו משנה, דהיינו שלמד את ההלכות של התרי"ג מצוות.

עוד יש לדון לתרץ ע"פ דברי הגר"א (הובא במעלות התורה), שחולק על הראשונים מוני המצוות, ולדעתו אין תרי"ג מצוות מסוימות, אלא יש תרי"ג שורשים שמהם מסתעפים ענפים רבים של מצוות[1]. ולפי"ז פירוש דברי יעקב שקיים 613 שורשים [אף אם יש ענפים מסוימים של קיים].​


[1] ע"פ דברי הגר"א מיושב, שהנה הגמ' (נדרים כה, א ושבועות כט, א) דנה שמשה יכל להשביע את עם ישראל בלשון "דמקיימיתון עבודת כוכבים ותורה כולה, אי נמי שש מאות ושלש עשרה מצוות". ולכאורה קשה שהרי יש מספר מצוות שלא נמנו ע"י מוני המצוות, אבל מחויבים בהן מדאורייתא והם לא יכללו בשבועה, ולהגר"א מיושב.​
 
עם לבן גרתי

כתב רש"י (בפי' ב'), גרתי בגימטריא תרי"ג, כלומר, עם לבן הרשע גרתי, ותרי"ג מצות שמרתי, ולא למדתי ממעשיו הרעים, ע"כ. והקשו האחרונים, שלכאורה לא קיים "ואשה אל אחותה לא תקח", שהרי נשא את לאה ורחל.

ותירץ הגור אריה, שאמנם לקח כמה אחיות כי היה לו סיבה והיתר בזה [בלשונו: "וזה היה ע"פ רוח הקודש", ועי' באוה"ח הק' ובנפש החיים (שער א פרק כא)], אבל לא לקח חוץ מהם וזה נקרא שקיים.
וכעין זה הכף החיים [ש"א פכ"א] שגרם בכך תיקונים גדולים וע"י שלא נשא עוד אחיות אז נחשב שקיים את המצווה ועי' בשו"ת הרשב"א [ח"א סימן צד'] [אילת השחר]
וכן מתרץ שם כמו הדברי דוד להט"ז וישר כח.
 
וכעין זה הכף החיים [ש"א פכ"א] שגרם בכך תיקונים גדולים וע"י שלא נשא עוד אחיות אז נחשב שקיים את המצווה ועי' בשו"ת הרשב"א [ח"א סימן צד'] [אילת השחר]
כמדומה שזה טעות, ואין זה כף החיים אלא נפש החיים, כמו שהבאתי אני הקטן.
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

מתוך ה'מגדלות מרקחים':...​

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה