לקיים מנין מאוחר להרבה שקמים לשחרית בשבת מאוחר? | בית המדרש – דיונים תורניים| דף 5 לקיים מנין מאוחר להרבה שקמים לשחרית בשבת מאוחר? | בית המדרש – דיונים תורניים| דף 5
לא דיברו למנוע אלא השאלה ההייתה האם לגבאי לקיים מנין כזה !
בודאי שכן.
הגבאי אינו בעלים על בית הכנסת, הוא רק נציג הציבור.
ואם הציבור רוצה, ולא מדובר באיסור [דהיינו שהמנין הוא קודם סוז"ת]- הוא צריך לתת להם לעשות מנין.
 
בשטיבלאך "איצקוביץ" בב"ב הייתה הוראה של הרב שטיינמן לא לקיים מנינים אחרי סוז"ת דווקא בשבת כך שהמאחרים נאלצים להתפלל בביכנה"ס הגדול
ההוראה קיימת עד היום - יש מניין אחד מרכזי ועוד מניין נוסף בשעה שמונה בלבד!
פתח בכד וסיים בחבית.
אם הוראת הרב שטיינמן היתה לא לקיים מניינים אחרי סוז"ת- איך יתכן שבגלל הוראתו אין מניין אחרי השעה שמונה?
הרי סוז"ת הכי מוקדם הוא ב9 וחצי.
 
אני מעדיף לחשוב שהרבנים החסידיים לא התירו להתפלל לאחר הזמן.
ואני בהחלט יחזור ויאמר שכל רב שהוא ללא יוצא מן הכלל - אם יורה נגד ההלכה הפסוקה שלא כדין, מקומו כבוד יהי' בגהנום, ובזמן שביהמ"ק קיים בקולר - כדין זקן ממרא.
זקן ממרא לא יוצא בקולר,
ואין דין זקן ממרא על מי שמורה להתפלל אחרי זמן תפילה.
 
לא יודע מה דעת הרב זוננפלד,
אבל דעתי היא, שכל עוד שהמניינים הם לפני סוף זמן תפילה- אין שום הצדקה לא לקיים אותם.
10:15 זה לרוב כבר אחרי הזמן.
המנינים המדוברים הם לאחר זמן תפילה כמובן
 
המנינים המדוברים הם לאחר זמן תפילה כמובן
אז צריך להעמיד ברור, כי התערבבו כאן כל הדעות.
אין לגבאי רשות להגביל את המניינים, ובתנאי שהם מתקיים לפני סוף זמן תפילה, דהיינו ששמו"ע של לחש יסתיים לפני זמן זה.
קריאת שמע אחראי כל אחד על עצמו לקרא בזמן.
 
לא יודע מה דעת הרב זוננפלד,
אבל דעתי היא, שכל עוד שהמניינים הם לפני סוף זמן תפילה- אין שום הצדקה לא לקיים אותם.
10:15 זה לרוב כבר אחרי הזמן.
לא זו בלבד אלא שלמשל מנחה בערב שבת גם יש איזו שהיא תקנה שהמנין האחרון יהיה עשר דקות לפני הדלקת נרות (איני זוכר את הזמן המדוייק אבל מוקדם יחסית) ובפועל עומדים מנין אברכים ובחורים בחדר הסמוך ומתפללים ללא מנין.
 
אם עומדים מנין, הרי מתפללים במנין.
וחייבים בחזרת הש"ץ וקדיש וקדושה וקריאת התורה.
לא באתי להיכנס לפן ההילכתי שבדבר, אלא שבכל אופן נראה לי שאם לא התחילו יחד מנין אנשים שוב לא חייבים בחזרת הש"ץ. (יכול להיות שאני טועה)
 
לא הבנתי אתה חושב שמי שמתפלל מאוחר כי קשה לו לקום אמור להתפלל שחרית עם מוזיקה ?
טענתי, שכמו שכל בר דעת מבין, שגם אם יהיה ציבור שוחר מוזיקה, ויהיה לו קשה לומר הלל הלל בלי מוזיקה, זה יהיה חסר טעם בשבילו, ואין לו חשק לכך,
אף גבאי של ביהכנ"ס לא ילך להביא תזמורת להלל לכך, אע"פ שאין כל בעיה הלכתית...
כשהנידון הוא על ציבור, ובוודאי בית הכנסת שמתימר להיקרות "חניכי הישיבות", אין לעשות באופן ציבורי רישמי מנין שכולו בדיעבד, גם אם בסוף יוצאים יד"ח.
 

חברים מקוונים לאחרונה

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה