חנוכה - מפתח האוצרות - ענייני חנוכה! | ענייני דיומא חנוכה - מפתח האוצרות - ענייני חנוכה! | ענייני דיומא
  • מחפשים אשכולות לפי נושא? השתמשו בקידומות! לחצו על קידומת ברשימה או בקידומת שמופיע בראש האשכול ברשימת הנושאים כדי לראות את כל האשכולות המסומנים בה.
  • תצוגת הפורום - ערכת עיצוב ברירת מחדל >>> השתתפו בסקר והשפיעו!

אוֹצֶר המפתחות

מנהל מפתח האוצרות
gemgem
הודעות
72
תודות
117
נקודות
25
זמן וגדר ברכת 'שעשה ניסים

מדוע קוראים למגילת אנטיוכוס ע"ש רשע?

להדליק נ''ח עם כובע וחליפה!!!

מדוע גדולי ישראל לא הקפידו להדליק חנוכיה מכסף

המן הרשע שמע על חנוכה?

מהו גדר "סמוך" באכסנאי?

סומא בנר חנוכה

האם להדליק נ''ח או לא ??

האם יש ענין לאכול בשר בחנוכה ?

איך בנו בית חשמונאי מזבח בטומאה?

הדלקה עושה מצווה

מאות תירוצים לקושיית הבית יוסף בחנוכה

כבתה אין זקוק לה - ממתי?

ריקוד עם מנורת חנוכה

ספרו של הרב @גרינפלד "מים מגבא" ענייני חנוכה

הוספת שמן בנ"ח

פיוט מעוז צור

במחלוקת הבית הלוי והאבי עזרי כשיש לו י' נרות בלבד

דין לכם בנ"ח מעשה שהיה...

מדוע לא מכבדים כהן בביהכנ"ס דומיא דמנורה?

השתתפות אכסנאי בנ"ח והלא כסף אינו קונה

בטעם הר"ן בנ"ח דעשאוהו כמנורה האם זה בכל גדרי הענין

צילום ליד נרות חנוכה השתמשות לאורה?

כשמדליק בשיעור מצומצם כמה ספיקות

היאך סמכו על הנס בחנוכה?

הקצאת שיירי הפתילות של נרות חנוכה

הוספת בשיעור השמן בשביל אכסנאי - הערה

מדליק הנר ואוחזו בידו ובדעת הט"ז

כתותי מכתת שיעורא בנרות חנוכה?

המליך אות ס' בשינה וכסליו בשנה

אונן שמתו מוטל לפניו ידליק נר חנוכה ע"י אחר והוא יברך?

להדליק מנר חנוכה של גדול לנ"ח של קטן

ועל פתחינו כל מגדים זה נר חנוכה

סב"ל באכסנאי

הדלקה בע"ש על ידי שליח

כשמדליקים את הנרות בפתח הבנין ולא ניכר של מי הנרות

מדוע רק במצות נר חנוכה תקנו חז"ל שיעורים למהדרין

ברכת הראיה בנ"ח - כמה ספיקות והערות

בד' הרמב"ן נרות חנוכה חשיבי כזכר למנורה, ואילו קרבנות לא חשיבי

נשים בדלקת נרות חנוכה

קנה חנוכיה מכסף לפני ההדלקה האם יברך שהחיינו לפני הדלקה

הערה בטעם הדבר שאין מועיל התנאי לשמן שבתוך חצי שעה

פלא גדול, מי היה חשמונאי ובניו

רמז לחיוב נשים בהדלקת נר חנוכה

הבדלה בנ"ח למי שמתיר תשמיש של קדושה - הערה בשו"ע

מה המקור שכה"ג חתם על פכי השמן? ומה מקור המדרשים התימניים?

היכן עמדו השמנים בהיכל או בלשכת בית שמניה או בשיתין?

מדוע הוצרכו לנס מציאת פך שמן טהור?

נר חנוכה שהזיק לאחר זמן מצוותו - לדעת ר"י

סיבת ההפטרה

טעם תקנת 'אין כאלקינו'

חידות מגדולי עולם

כיצד החשמונאים פעלו בניגוד להלכה?

מדוע צריך שהמשלח יעמוד ליד השליח ומ"ש משליחות בתרומה

שאלות ותשובות בהלכות חנוכה

מדוע יכול להדליק עד עמוד השחר אף שאין לו ח"ש בלילה?

כבתה קודם שעבר זמנה אינו זקוק לה ראוי לחזור ולהדליקה - הערה

גדול המחטיאו יותר מן ההורגו וא"כ בחנוכה צריך להיות שמחה יותר גדולה

כשאשתו הדליקה עליו ב' הערות

מדוע בא לביתו מאוחר לא יתחייב להעיר אותם מעיקר הדין?

הרחמן הוא יעשה לנו נסים ונפלאות - והלא אין לאדם להתפלל שהקב"ה יעשה לו נס?

הערה במ"ב בטעם האיסור להשתמש לאור נר חנוכה

איך הדליקו כהנים טמאי מת את המנורה במקדש?

המקור לאכילת סופגניות בחנוכה

מדוע סומא אינו מברך על הדהנ"ח ומאי שנא מברכות השחר ונר שבת?

כשיש לו רק כסות אחת בער"ש חנוכה, נר שבת או נר חנוכה?

היאך מותר להדליק נ"ח אפילו בשבת בפתילות ושמנים שאין מדליקין בהם בשבת לד' העיטור?

הדליק ביום השמיני ז' נרות וקודם שהדליק הח' נזכר שלא בירך

מה החילוק בין הנאה לתשמיש

שני חלקים בנס חנוכה - ושני חלקים בפרטי המצוה

10 ספיקות בדינא דהמג"א כשיש לו שמן בצמצום ולחבירו אין

פלוגתת האבי עזרי והבית הלוי - באדם שיש לו ב' נרות ביום השלישי

שהיה חתום בחותמו של כהן גדול, מי הוא הכהן?

הפך של יעקב אבינו נתגלה לבני חשמונאי

כבתה אין זקוק לה - בדרך רמז

הפך של שמן היה מוסתר תחת המזבח בשיתין

בחנוכה מתעורר אור הגנוז

בענין הגרסאות בעל הנסים: "ואחר כן" באו בניך, או "ואחר כך"

חנה ושבעת בניה

מעוז צור ישועתי.

האם שייך הקריבהו נא לפחתך בשמן לנר חנוכה כמו בקרבן ???

יישוב הסתירה בשאלתות דרב אחאי

עם היוונים באו גם כן בני עשו וישמעאל להילחם

כתבו לכם על קרן השור שאין לכם חלק באלוקי ישראל

בענין הרגיל בנר הווין לו בנים תלמידי חכמים

גם לטף יש קצת מצווה להדליק נרות חנוכה

חנוכה אצל האדמו"ר מתולדות אהרן זצ"ל

גודל הענין שלא לכעוס בעת הדלקת נרות חנוכה

חנוכה אצל הדברי חיים מצאנז

חנוכיה מכסף או שמן זית

היכן מצינו שהאשכנזים נוהגין כדעת הרמב"ם והספרדים נוהגין באותו ענין כדעת התוס'.

נר חנוכה מצוותו בתוך י' טפחים?

ימי החנוכה הם גמר וסיום לימים הנוראים

מראי מקומות מקיף בסוגיות חנוכה - הלכה מנהגים אגדה מחשבה ומוסר

נרות העשויים מהרבה חוטים דינם כאבוקה?
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:

מאמרים - חנוכה​


בגדר ברכת 'שעשה ניסים', ואימת מברכים לה

בגדר ברכת 'שעשה ניסים', ואימת מברכים לה

ברכת 'שעשה ניסים': ברכת המצווה או ברכת ההודאה מעמיד הצדדים: יש לדון בעיקר ברכת 'שעשה ניסים': האם נתקנה על מעשה ההדלקה, והיינו שקיום מצות ההדלקה מחייב לברכת 'שעשה ניסים', או"ד דברכת 'שעשה ניסים' היא ברכה בפנ"ע שצריך לברך ולהודות על הנס, וזמן הברכה הוא בשעה שמדליק או רואה את הנרות. ולכאורה היה...

מלחמת החושך באור - חלק א'

מלחמת החושך באור - חלק א'

האם החשמונאים היו מתאבדים רח"ל? מה חשב נמרוד שהיה יודע את בוראו ומתכוון למרוד בו? ואיך זה קשור למסירות נפש אמיתית? הנה אנחנו עומדים שוב לקראת הימים המאירים והכ"כ נפלאים – ימי החנוכה. וכמידי שנה לרבים מתעוררת המחשבה, האם החשמונאים שיצאו להלחם, חלשים נגד גיבורים, מעטים נגד רבים, טהורים נגד טמאים...

מהות השם "חנוכה"

מהות השם "חנוכה"

הנה יש לדון ולעורר במה שנתנו רבותינו לחג זה בשם "חנוכה" [עיי' שבת (כא:) "מאי חנוכה וכו'", ועוד], דבשונה מחגים ומועדים אחרים אשר מצינו בהם מפורשות לטעם קריאת שמם כדוגמת "סוכות" - על שם: "כי בסוכות הושבתי"; "פסח" - על שם: שפסח הקב"ה על בתי בנ"י; "שבועות" - על שם: "שבע שבתות תמימות תהיינה"; [ואף...

מאי חנוכה. הפילוספיה ותרבות אנוש לעומת תורת השם

מאי חנוכה. הפילוספיה ותרבות אנוש לעומת תורת השם

מאי חנוכה. הפילוספיה ותרבות אנוש לעומת תורת השם תוכן הדברים א. האנוש והמלאך. ב. ההבדל בין תורת אמת לשכל. ג. לא להתמכר להגיגים. ד. גדרי המעשה. ה. לא להתמכר לתחושה ומישוש. בשם ד' קל עולם א. האנוש והמלאך ישנו אופי מסוים שהמעלות שלו הם ההגינות הנימוס והצדק, הסתכלות אנושית על החיים...

השחוק ב"דריידל" [סביבון] בלילות החנוכה - מקור והשתלשלות המנהג

השחוק ב"דריידל" [סביבון] בלילות החנוכה - מקור והשתלשלות המנהג

שלום וברכה ראיתי רבים נבוכו בענין זה, מהיכן בא מנהג ה"דריידל" [סביבון] בלילות החנוכה, ואכתוב בקצרה את אשר העליתי במצודתי, הלא בספרותי. אע"פ שנראה הדבר כחידוש בעיני שומעי הדברים, ויראתי מדיברת רבים מגור מסובבים שידחו הדברים בקש, ויאמרו מעולם לא שמענו וראינו שמץ מנהם בלתי היום, אך מכל מקום לא...

בגדר מצוות נר חנוכה ופירסומי ניסא

בגדר מצוות נר חנוכה ופירסומי ניסא

הנה בגדר מצוות נר חנוכה יש לחקור מה עניינה, והנה פשוט שיש בה ענין לפרסם הנס. אך נראה דיש בזה עוד ענין לבד מפירסום הנס לאחרים כדמוכח משיטת התוס' דס"ל דלתירוץ הגמ' דברייתא דמשתשקע החמה וכו' אתי לשיעורא אפשר להדליק אף לאחר החצי שעה. ולכאורה הרי אין בזה פירסומי ניסא לפי שאין עוברים ושבים, ומוכח מזה...

אם מקיימים המנהג של אכילת מאכלי חלב בשתיית חלב

אם מקיימים המנהג של אכילת מאכלי חלב בשתיית חלב

שאלה: האם מקיים המנהג בשתיית חלב? או שמא צריך דוקא גבינה וכדומה? תשובה: מנהג זה הוזכר ברמ"א בשו"ע תר"ע סעיף ב', וז"ל: "יש אומרים שיש לאכול גבינה בחנוכה לפי שהנס נעשה בחלב שהאכילה יהודית את האויב". מקור דברי הרמ"א בפי שמובא בדרכי משה הוא מהר"ן והכל בו, וז"ל הר"ן (על הרי"ף) שבת י, א "וע"י אשה...

פיוט "מעוז צור", ומזמור "על השמינית" לחנוכה, עם פירוש חדש

פיוט "מעוז צור", ומזמור "על השמינית" לחנוכה, עם פירוש חדש

זמר לחנוכה שיר ושבח לפני צור ישועתנו על ישועתנו מד' גלויות ובכללם גלות יון ייסדו הר"ר מרדכי ז"ל וחתם שמו בראשי החרוזות מָעוֹז צוּר יְשׁוּעָתִי, לְךָ נָאֶה לְשַׁבֵּחַ. תִּכּוֹן בֵּית תְּפִלָּתִי, וְשָׁם תּוֹדָה נְזַבֵּחַ. לְעֵת תָּכִין מַטְבֵּחַ. מִצָּר הַמְנַבֵּחַ. אָז אֶגְמוֹר, בְּשִׁיר...

חנוכה- כתבו לכם על קרן השור'...

חנוכה- כתבו לכם על קרן השור'...

"כתבו לכם על קרן השור" א."והארץ היתה תוהו ובהו זהו גלות מדי, וחושך זה גלות יוון שהחשיכה עיניהם של ישראל בגזרותיהן שהיתה אומרת להם כתבו על קרן השור שאין לכם חלק באלוקי ישראל" [בר"ר ב' ד', ויק"ר יג' ה'] כתוב כאן כי התואר "חושך" מתייחס למלכות יוון, וסיבת הדבר שדווקא יוון קיבלה תואר זה של "חושך"...

מַלְכוּת יָוָן הָרְשָׁעָה וּתְקוּפַת שִׁלְטוֹנָהּ (מבוא)

מַלְכוּת יָוָן הָרְשָׁעָה וּתְקוּפַת שִׁלְטוֹנָהּ (מבוא)

עליית מלכות יָוָן לגדולה בתחילת ימי בית המקדש השני הגיעה שעתם של עם בני יָוָן לעלות לגדולה, לכבוש את כל מדינות העולם תחת מלכותם, ולרדות בהם במשך שנים רבות, לגבות מהם מיסים שונים, ואף להשליט בהם את תרבותם – תרבות יָוָן. הצורה בה שלטו היוונים על העמים הרבים הנתונים למרותם, היתה על ידי כך שמלכי...

אַלֶכְּסַנְדְּרוֹס מֶלֶךְ יָוָן וְשִׁמְעוֹן הַצַּדִּיק (פֶּרֶק רִאשׁוֹן)

אַלֶכְּסַנְדְּרוֹס מֶלֶךְ יָוָן וְשִׁמְעוֹן הַצַּדִּיק (פֶּרֶק רִאשׁוֹן)

וצפיר העיזים הגדיל עצומיו קורא הדורות מראש הראה לדניאל איש חמודות שעתיד לצאת מלך מיון שיילחם עם מלכות פרס ומדי וינצח אותם וימלוך תחתם. ודניאל היה אז בעיר הבירה של מלכות מדי, היא שושן הבירה, על יד מימי הנהר 'אוּלָי', ככתוב בספר דניאל (ח א-ח), ואז נראה לו המחזה הבא. וזה לשון הכתובים שם...

גְּזֵרוֹת גַּסְקַלְגָס וּפְטִירַת שִׁמְעוֹן הַצַּדִּיק (פֶּרֶק שֵׁנִי)

גְּזֵרוֹת גַּסְקַלְגָס וּפְטִירַת שִׁמְעוֹן הַצַּדִּיק (פֶּרֶק שֵׁנִי)

גזירותיו של גסקלגס הרשע בימי שמעון הצדיק עמד על ישראל מלך רשע ושמו גסקלגס[1], וביקש לעקור מישראל את דתם, וגזר שיכניסו את הפסל שלו לתוך בית המקדש, וכל ישראל היו מצטערים ומתפללים על כך, וכשבטלה גזירה זו תיקנו חכמים את יום ביטולה ליום טוב. וכך מסופר בברייתא דמגילת תענית (חודש שבט): שֶׁבִּימֵי...

תְּקוּפַת הַזּוּגוֹת בְּצֵל מַלְכוּת יָוָן (פֶּרֶק שְׁלִישִׁי)

תְּקוּפַת הַזּוּגוֹת בְּצֵל מַלְכוּת יָוָן (פֶּרֶק שְׁלִישִׁי)

מלחמות מלכי הנגב ומלכי הצפון בתקופת מלכות יָוָן עברו על ישראל כמה תהפוכות, תחילה נשתעבדו למלך היווני שמלך במצרים, ואחריו נכבשה הארץ בידי מלך הצפון שהתגבר עליו, ולבסוף חזר נכדו של מלך מצרים הראשון ונלחם בו עד שניצחו, ושיעבד את בני ישראל תחתיו שנים רבות, ומלכותו נמשכה עד שנכבש על ידי אנטיוכוס מלך...

מַלְכֵי יָוָן פָּשְׁטוּ יָדָם בְּקָדְשֵׁי ה' (פֶּרֶק רְבִיעִי)

מַלְכֵי יָוָן פָּשְׁטוּ יָדָם בְּקָדְשֵׁי ה' (פֶּרֶק רְבִיעִי)

שריפת התורה על ידי אפוסטמוס הרשע דרכם של מלכי יָוָן היתה לרומם את קרנם של המשומדים, הם היהודים המתייוונים, שבימי צר ומצוק נטו אל יפי תרבותם של היוונים, ואותם קירבו היוונים והגדילו את כבודם, ואילו את שומרי התורה היו רודפים ומשפילים ככל יכולתם, וגוזרים עליהם גזירות קשות בכל עת, ומשתדלים לעקור מהם...

כִּבּוּשֵׁי אַנְטִיוֹכוֹס וַעֲצָתוֹ הָרָעָה (פֶּרֶק חֲמִישִׁי)

כִּבּוּשֵׁי אַנְטִיוֹכוֹס וַעֲצָתוֹ הָרָעָה (פֶּרֶק חֲמִישִׁי)

מלכותו של אנטיוכוס מלך הצפון בימים ההם מת המלך 'אנטיוך' שמלך על החלק הצפוני של מלכות יָוָן, ובמקומו מלך בנו הרשע אנטיוכוס[1], שהיה מלך גדול ואדיר, כמו שכתבו עליו זקני בית שמאי וזקני בית הלל במגילת בית חשמונאי[2] (מגי' אנטיוכוס א-ד) בלשון ארמית. וזה תרגום הדברים שם: וַיְהִי בִּימֵי...

חִלּוּל בֵּית הַמִּקְדָּשׁ וְטֻמְאַת הַשְּׁמָנִים (פֶּרֶק שִׁשִּׁי)

חִלּוּל בֵּית הַמִּקְדָּשׁ וְטֻמְאַת הַשְּׁמָנִים (פֶּרֶק שִׁשִּׁי)

ניקנור נשלח לטבוח בתושבי ירושלים ולהכניעה בכדי לממש את זממו הנתעב, להכניע את עם ישראל, ולאסור עליהם את קיום המצוות. בחר אנטיוכוס בשר צבאו, המשנה למלך 'ניקנור', ושלח אותו מעירו 'אנטוכיא' אל ירושלים עיר הקודש, בראשות צבא גדול. וכך נאמר במגילת בית חשמונאי (מגי' אנטיוכוס י): בְּאוֹתָהּ שָׁעָה...

הֲרִיגַת נִיקָנוֹר עַל יְדֵי יוֹחָנָן כֹּהֵן גָּדוֹל (פֶּרֶק שְׁבִיעִי)

הֲרִיגַת נִיקָנוֹר עַל יְדֵי יוֹחָנָן כֹּהֵן גָּדוֹל (פֶּרֶק שְׁבִיעִי)

יוחנן בן מתתיהו הכהן קינא לכבוד ה' נפילתו של ניקנור היתה בידי יוחנן, בנו של מתתיהו הכהן גדול, שהצליח להיכנס בערמה אל בית המקדש ולהרגו שם בחשאי, ולאחר מכן יצא להילחם בגלוי בחייליו הרבים ולהבריחם. וכך מסופר במגילת בית חשמונאי (מגי' אנטיוכוס יב-כד): וְכַאֲשֶׁר שָׁמַע יוֹחָנָן בֶּן מַתִּתְיָה אֶת...

גְּזֵרוֹת הַיְּוָנִים ע"פ מְגִלַּת בֵּית חַשְׁמוֹנַאי (פֶּרֶק שְׁמִינִי)

גְּזֵרוֹת הַיְּוָנִים ע"פ מְגִלַּת בֵּית חַשְׁמוֹנַאי (פֶּרֶק שְׁמִינִי)

בגירס הרשע נשלח לגזור שמד על ישראל אם היו מבני ישראל שסברו כי תוחלתו של אנטיוכוס נכזבה, והוא לא יצליח להנחית על ראשם את גזירותיו הקשות, הרי שבמשך הזמן נוכחו לראות כי עוד נכונו להם זמנים קשים, ונסיונות עצומים וחזקים, בהם יצטרך כל שומר תורה ומצוות להוכיח את נאמנותו להקב"ה, ולמסור את הנפש על כל צעד...

גְּזֵרוֹת הַיְּוָנִים ע"פ כַּמָּה מְקוֹרוֹת (פֶּרֶק תְּשִׁיעִי)

גְּזֵרוֹת הַיְּוָנִים ע"פ כַּמָּה מְקוֹרוֹת (פֶּרֶק תְּשִׁיעִי)

גזירת שמד על לימוד התורה ברוב רשעותם גזרו היוונים איסור על לימוד התורה[1], וכשבטלה הגזירה תקנו חכמים לומר בחנוכה בברכת ההודאה: בִּימֵי מַתִּתְיָהוּ בֶּן יוֹחָנָן כֹּהֵן גָּדוֹל חַשְׁמוֹנַאי וּבָנָיו, כְּשֶׁעָמְדָה מַלְכוּת יָוָן הָרְשָׁעָה עַל עַמְּךָ יִשְׂרָאֵל, לְהַשְׁכִּיחָם תּוֹרָתֶךָ...
 
נערך לאחרונה:

חידות חנוכה​


להדליק 10 פעמים בברכה?

כשיש לו ביום השלישי שני נרות לכו"ע ידליק שנים ולא אחד

מדליק נרות לכתחילה בסדר פוחת והולך?

היכי תימצי שמותר להנות מאור הנרות

זה חג זה מועד וזה לא יום טוב

על מה הרעישו בספרים

קטן מדליק

מדליק נר בפחות מגובה כ' אמה ולא יד"ח

100+ מצגות חידוני חנוכה להורים ומחנכים

חידות לחנוכה - טריוויה תשחצים

חידות וחידודים לחנוכה מבית מדרשו של בעל "תרומת הדשן"

קח את מציאת יוסף .... ותקבל חנוכה

6 חידות מרתקות בדיני חנוכה ותשובות בצידן

10 חידות מרתקות חידות בדיני חנוכה ותשובות בצידן

24 חידות לחנוכה

דילג בתפילת לחש 'על הנסים' לפעמים צריך לחזור מהתחלה ולפעמים אינו חוזר

לא יצטרך למכור כסותו בגלל עני אחר

מה הקשר בין חנוכה לדברים הבאים?

טעמו כצפיחית בדבש

מדליק נרות חנוכה בצד ימין?

מדליק לפי מנין הימים היוצאים ולאחריו כמנין הימים הנכנסים

מוכר כסותו לנרות חנוכה רק למחרת

4 ברכות

מברך שלוש

להשתמש לאורה

מדליק לכתחילה לא בשמן זית

פסול וכשר

עד היום השלישי

אם יבואו עדים שיעידו ששר שירות ותשבחות המוות יתבטל?

דמות מסויימת המופיעה במדרשי חנוכה. מי היא?
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

בפשטות היה מקום לומר כי הכהנים היו מורי הוראה...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה