וירא - על מי נאמר "עם הדומה לחמור" | בראשית וירא - על מי נאמר "עם הדומה לחמור" | בראשית

גרינפלד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
3,729
תודות
7,804
נקודות
692
האור החיים הק' (טז, ה) כתב שהגר נשארה שפחה גם כשנשאה לאברהם. וכן מבואר במהרש"א (סנהדרין יב, א), והוסיף שלכן בני ישמעאל אינם מיוחסים לאברהם. ובפשטות לפי"ז דרשת הגמ' (יבמות סב, א) "שבו לכם פה עם החמור, עם הדומה לחמור", שעבד אין לו יחס, הולך על אליעזר ועל ישמעאל.

ולפו"ר לכאורה מבואר כדבריהם בריטב"א (קדושין סח, ב ד"ה וכי תימא), אלא שהוא כתב שמה שלמדו מהדרשא הנ"ל, שישראל שקידש שפחה לא חלים הקידושין, זה קאי גם על גויה, שהרי היו עם אברהם שני נערים, האחד אליעזר והשני גוי. וכתב שאין לומר שהשני היה ישמעאל, שהרי התורה תמיד קוראת לו "בנו" ולא נערו", ואף שבמדרש איתא שזה היה ישמעאל, הגמ' לא נוקטת כן, עכ"ד. ומבואר שאם זה היה ישמעאל - גם הוא עבד. ולקושטא דמילתא אי"ז ישמעאל אלא גוי[1].

אכן יתכן כוונתו להיפך, שאברהם שחרר אותה והייתה יהודייה, וממילא ישמעאל היה יהודי, ולא יתכן שעליו קאי "עם הדומה לחמור".

ובאמת בפרי מגדים (או"ח סו"ס קפו במשב"ז) [על הסוגיא ביבמות שם] מבואר שישמעאל היה לו ייחוס, ולא היה בן שפחה, והגר התגיירה. וכתב, שרק אליעזר נקרא "עַם הדומה לחמור", ומה שאמר "שבו" היינו שקרא לו דרך כבוד בלשון רבים. והעירוני שיל"ע מהלשון "אל נעריו", האם גם זה דרך כבוד, ולכאורה קשה לומר כן, וצ"ע.

[1] ולפי"ז לכאורה הסוגיא ביבמות שדרשה מזה דין מיוחד בעבד, חולקת על הסוגיא בקדושין (סח, א-ב) שדרשו שלא תופס קדושין.​
 
ובאמת בפרי מגדים (או"ח סו"ס קפו במשב"ז)
וזה לשונו:
בשם התורני המופלא פרנס ומנהיג בק"ק פרנקפורט דאדר יע"א מוהר"ר מורי כהן ז"ל, וזה לשונו בכתביו: ביבמות דף ס"ב ע"א אמר רב הכל מודים בעבד שאין לו חייס, דכתיב שבו לכם פה עם החמור, עם הדומה לחמור, ופירש רש"י (ד"ה שבו) אליעזר עבד אברהם הוה, ויש להקשות, הא בחומש בפרשת וירא ויקח את שני נעריו אתו, ופירש רש"י ישמעאל ואליעזר, וא"כ המה אותן הנערים שאמר להם אברהם שבו לכם פה עם החמור, ולישמעאל וודאי היה לו יחוס, כי לאו מבנות כנען הוה, והיה בן אברהם. בלא פירוש רש"י הייתי אומר שהיו הרבה עבדים לאברהם חוץ אליעזר בוודאי, ולקח עבד אחר עם אליעזר, ולפירוש רש"י קשה, וצ"ע. עכ"ל. והנה באמת משמע במפרשים שהגר גיירה אברהם, ובפרשת לך לך (טז, טו) [וַתֵּלֶד הָגָר] לְאַבְרָם בֵּן וַיִּקְרָא [אַבְרָם] שֶׁם בְּנוֹ אֲשֶׁר יָלְדָה, וא"כ הקושיא עצומה. וי"ל שתיקן רש"י אליעזר הוה, מלת עִם דרשא הוא, וקאי רק על אליעזר לחוד, ומצינו לשון רבים שקורים ליחיד דרך כבוד, אֲדֹנֵי [הָ]אָרֶץ (מקץ מב, ל) ואליעזר חשוב היה בבית אברהם.​
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

מחפשים בדחיפות מקור ממוקד - ולא מוצאים? אפשר...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה