וישלח - על מספר שנים שייך תיבת כל? | בראשית | פורום אוצר התורה וישלח - על מספר שנים שייך תיבת כל? | בראשית | פורום אוצר התורה
  • מחפשים אשכולות לפי נושא? השתמשו בקידומות! לחצו על קידומת ברשימה או בקידומת שמופיע בראש האשכול ברשימת הנושאים כדי לראות את כל האשכולות המסומנים בה.
  • חדש בפורום אוצר התורה: "קבוצות ידע תורני" - התייעצו, למדו ומצאו מומחים! >>> לפרטים לחצו כאן

נדיב לב

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
הודעות
2,271
תודות
7,433
נקודות
547
ויצו גם את השני גם את השלישי גם את כל ההלכים אחרי העדרים לאמר כדבר הזה תדברון אל עשו במצאכם אתו. (בראשית פרק לב פסוק כ).

בספר פרדס יוסף על אתר, כתב מפי ספרים וסופרים להביא ראיה שהמילה 'כל' מתפרשת גם על שנים ולא כמו שכתב התיו"ט.

פרדס יוסף וז"ל:
ויצו גם את השני גם את השלישי גם את כל ההלכים אחרי העדרים (ל"ב, כ). עיין תוספות יו"ט סוף פרה [פרק י"ב מי"א ד"ה וכלן] שכתב כי על מספר שנים לא שייך תיבת כל, עיין שם. ועיין בהגהות רש"ש על מדרש רבה [ע"ה אות ה] שמביא כן בשם תוס' כתובות (ח. ד"ה שהכל) דלא גרסינן לכולהו דאז היה משמע דשלוש ברכות הן. <ועיין מה שכתבתי בפרשת יתרו [י"ח, א ד"ה כל]>:
ובקובץ אהל מועד [שנה ב' חוברת ט סימן ר"ב] הקשה מכאן שהיו חמשה עדרים ואפילו הכי כתב כל על מספר שנים. ועיין עוד בבבא מציעא (מ"ז.) לקיים כל דבר [רות ד, ז] קאי על הגאולה ועל התמורה אף דהוי רק שנים. ושם באהל מועד שנה ב ח"ג סימן ט] השיב חכם אחד שי"ל שהיה בכל עדר הרבה עבדים, ומסתבר כן דכי מספיק לעזים מאתים וכו' עבד אחד, ורק הפירוש דיעקב צוה לעבדו הראשון שמסר לו הנהגת המנחה וכן לשני וכן לשלישי וכן לכל ההולכים אחרי עדרים כלם, וקאי כל על הרבה יותר משתים, עיין שם אריכות:
ועיין עוד בבראשית רבה [נ"ט, ז] וה' ברך את אברהם בכל [חיי שרה כ"ד, א] ר' לוי אמר תלת, ובבראשת רבה [צ, ו] ויהי רעב בכל הארצות בשלש ארצות, וברש"י יתרו (י"ח, א) את כל אשר עשה ה' בירידת המן ובאר ועמלק, על כל הטובה [שם ט, ברש"י] טובת מן באר ותורה, וכן כתב בכסף משנה (פ"ו מיסודי התורה ה"ט) ובמלבי"ם (ויקרא סימן קצ"ו) כי מלת כל מכוונת עכ"פ שלושה דברים:
אולם ביד מלאכי (סימן של"ו) חולק על זה, ומביא מקרא [משלי כ"ב, ב] עשיר ורש נפגשו עושה כולם ה' ותרגומו תרווייהון. ועיין ביעיר אוזן לאזולאי ז"ל (מערכת כ אות ה) דמשמעות כל עפ"י רוב הוא שלושה ולפעמים רחוקות גם שנים, עיין שם היטב. (ועיין תורת חיים [ב"ק נ"ט ע"ב ד"ה היכי] ואמרי שפר [חיי שרה דף י"ב ט"א] ובסדר הדורות (סדר תנאים ואמוראים אות י' יוסי בן יועזר), ובשדי חמד (מערכת כ' אות ל"ב):


אמנם העמק דבר על המקום, פירש אחרת מש"כ התורה 'גם את כל ההלכים' וז"ל:
גם את כל ההלכים. לא בא לרבות את הרביעי והחמישי דא"כ לא שייך לשון כל על שני הנותרים דכל משמעו שלשה לפחות ולא היה אלא חמש עדרים. אלא פי' כל ההולכים דבכל עדר הלכו כמה עבדים לפי צורך העדר וצוה את כולם עכ"ל.
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

יש חיוב לעבוד את ה' בשמחה.
"עבדו את ה' בשמחה"...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה