ענוותן כמשה או כהלל? תשובת הגראי"ל | דברי הימים ענוותן כמשה או כהלל? תשובת הגראי"ל | דברי הימים

נדיב לב

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
הודעות
2,059
תודות
6,710
נקודות
407
התורה מעידה על משה רבינו שהיה "עניו מאוד מכל האדם". ואילו חז"ל אומרים "לעולם יהא אדם ענוותן כהלל".
לכאורה יש כאן סתירה?

אלא, רבי משה הלל זו התשובה...

כך התבטא חכימא דיהודאי מרן הרב שטיינמן על רבי משה הלל הירש.
(שמעתי זאת מידיד, שסיפר לו הרב שטראוס ששמע זאת מפ"ק של הגראי"ל).
 
בפשטות בפסוקים:

וכמשה אי אפשר כי התורה העידה

ואיך נהיה ענוים כמותו אם הוא העניו מ כ ל האדם
אכן זה בפשיטות.
רק דרוש להעמיד את הדברים עם מה שכתב הרמב"ם (בפרק ה' מהלכות תשובה ה"ב) וז"ל: "אל יעבור במחשבתך דבר זה שאומרים טפשי אומה"ע ורוב גולמי בני ישראל שהקב"ה גוזר על האדם מתחלת ברייתו להיות צדיק או רשע, אין הדבר כן אלא כל אדם ראוי לו להיות צדיק כמשה רבינו או רשע כירבעם או חכם או א סכל או רחמן או אכזרי או כילי או שוע וכן שאר כל הדעות, ואין לו מי שיכפהו ולא גוזר עליו ולא מי שמושכו לאחד משני הדרכים אלא הוא מעצמו ומדעתו נוטה לאי זו דרך שירצה" ע"כ.

ובדוחק י"ל שדקדק בלשונו לכתוב "ראוי לו". ויל"ד.
 
לא הבינותי השאלה.
הגמ' לא עוסקת במשה אלא בהלל, והובא שם בדמ' המעשה עם הלל ולא מעשה עם משה.
לו היה המעשה על משה ודאי הייתה הגמ' כותבת לעולם יהיה כמשה...
 

הודעות מומלצות

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה