חידת היכי תימצי - אם אתה ישראל אז לא! | פורום אוצר התורה

חידת היכי תימצי אם אתה ישראל אז לא!

כותרת האשכול

צריך עיון

משתמש מוביל
פרסם מאמר
הודעות
505
תודות
1,280
נקודות
162
היכי משכח''ל שיהודי כשר רוצה לעלות לתורה
ואומרים לו אם אתה כהן או לוי, אז תוכל לקבל עליה, אבל אם אתה ישראל, אי אפשר לעלות אותך

נ.ב. כמובן הכונה בעליה המתאימה לישראל, ופ'.
 
פִּתָרוֹן

רמז: מדובר בגונא דיומא קא גרים
מנחה של יום הכיפורים שחל בשבת, ואדם שלא צם,
שכהן ולוי יכולים לעלות [לדעת המג''א] שהרי בלא''ה היו קוראים בתורה מחמת שבת,
אבל ישראל א''י לעלות שהרי הוא גם המפטיר ושבת אינה גורמת ההפטרה.
היכי משכח''ל שיהודי כשר רוצה לעלות לתורה
ואומרים לו אם אתה כהן או לוי, אז תוכל לקבל עליה, אבל אם אתה ישראל, אי אפשר לעלות אותך

נ.ב. כמובן הכונה בעליה המתאימה לישראל, ופ'.
אולי בפרשת כי תשא?
אם קראו כהן ולוי עדיין אוחזים במעשה העגל?
 
במג"א כתוב שלא קוראים לישראל במעשה העגל כדי של יתבייש לכן בפרשת כי תשא העליות של כהן ולוי מאוד ארוכות
וארט יפה,
אבל אם עצרו לא נותנים לכהן אחר אלא לאותו כהן שמא יאמרו שהוא פסול.
 
זה חיוב לתת לת"ח קודם
שו"ע קלז א בְּשַׁבָּת וְיוֹם טוֹב וְיוֹם הַכִּפּוּרִים, קוֹרִים אַחַר לֵּוִי תַּלְמִידֵי חֲכָמִים (א) הַמְמֻנִּין עַל הַצִּבּוּר, וְאַחֲרֵיהֶם תַּלְמִידֵי חֲכָמִים הָרְאוּיִם לְמַנּוֹתָם פַּרְנָסִים עַל הַצִּבּוּר (שֶׁשּׁוֹאֲלִים אוֹתוֹ דְּבַר הֲלָכָה בְּכָל מָקוֹם וְאוֹמֵר), וְאַחַר כָּךְ בְּנֵי תַּלְמִידֵי חֲכָמִים שֶׁאֲבוֹתֵיהֶם מְמֻנִּים עַל הַצִּבּוּר, וְאַחַר כָּךְ רָאשֵׁי כְּנֵסִיּוֹת וְכָל הָעָם.
 
שו"ע קלז א בְּשַׁבָּת וְיוֹם טוֹב וְיוֹם הַכִּפּוּרִים, קוֹרִים אַחַר לֵּוִי תַּלְמִידֵי חֲכָמִים (א) הַמְמֻנִּין עַל הַצִּבּוּר, וְאַחֲרֵיהֶם תַּלְמִידֵי חֲכָמִים הָרְאוּיִם לְמַנּוֹתָם פַּרְנָסִים עַל הַצִּבּוּר (שֶׁשּׁוֹאֲלִים אוֹתוֹ דְּבַר הֲלָכָה בְּכָל מָקוֹם וְאוֹמֵר), וְאַחַר כָּךְ בְּנֵי תַּלְמִידֵי חֲכָמִים שֶׁאֲבוֹתֵיהֶם מְמֻנִּים עַל הַצִּבּוּר, וְאַחַר כָּךְ רָאשֵׁי כְּנֵסִיּוֹת וְכָל הָעָם.
אכן, זהו הסדר הראוי.
אך שאלתי אם זה חיוב לתת לת"ח, או שמא כך ראוי לעשות.
 
אבל כך הוא הדין? שמעלים לכהן וללוי את האבל ל''ע ולא את הישראל? [אין ספרים ת''י כעת]
בדקתי וראיתי שכך הביא הפסקי תשובות, ואין עיתותיי בידי כעת לעיין במקורותיו.
 

רמז: מדובר בגונא דיומא קא גרים
מנחה של יום הכיפורים שחל בשבת, ואדם שלא צם,
שכהן ולוי יכולים לעלות [לדעת המג''א] שהרי בלא''ה היו קוראים בתורה מחמת שבת,
אבל ישראל א''י לעלות שהרי הוא גם המפטיר ושבת אינה גורמת ההפטרה.
 
פִּתָרוֹן
מנחה של יום הכיפורים שחל בשבת, ואדם שלא צם,
שכהן ולוי יכולים לעלות [לדעת המג''א] שהרי בלא''ה היו קוראים בתורה מחמת שבת,
אבל ישראל א''י לעלות שהרי הוא גם המפטיר ושבת אינה גורמת ההפטרה.
אכן זהו הפתרון הנכון שאליו כוונה החידה!

דברי המג''א מובאים במ''ב סי' תקסו סקי''ט לגבי שחרית ביום שבלא''ה קוראין בו בתורה, ולכאו' פשיטא דה''ה הכא. ועי''ש במ''ב שיש חולקין על המג''א.
 
חזור
חלק עליון