בירורים בדין שלם לברכה | פורום אוצר התורה

בירורים בדין שלם לברכה

כותרת האשכול

יל"ע האם אחרי שמוציאים את הגרעין מהתמר נחשב עדיין לשלם
ואם לא מה הפתרון
מורתה של אחותי הביאה היום פתרון להחזיק ביד השניה תמר שלם????????????????
להפריית הנדון
יש כאן ג' נדונים
1. האם תמר בלי גרעין נחשב שלם?
2. האם כל מה שמחזיקים ביד גם אם לא אוכלים ממנו הראשון נחשב שהברכה חלה עליו?
3. האם לברך על שלם ועל חצי ביחד יש בזה את הענין של ברכה על שלם?

כמובן על כל דבר יש להביא מקור, וכעת אין הז''ג.

נ.ב. זה מלבד הנדון של ד''ת הנלמדים מנשים, שיש ע''ז כבר אשכול נפרד בפורום...
 
באו"ח סימן ר"י ס"ג יש מחלוקת ראשונים גבי זית האם נחשב לשלם ללא הגרעין [והוא הדין לתמר]
אין לי דברים ברורים בנושא כי התחלתי ללמדו רק היום
ובאתי רק לומר שהחקירה דלעיל [ח"א] מובאת שם
 
יל"ע האם אחרי שמוציאים את הגרעין מהתמר נחשב עדיין לשלם
1. האם תמר בלי גרעין נחשב שלם?
תוס' ברכות לט א
וה"ר יוסי היה מפרש שהירושלמי אינו חולק על הגמרא שלנו דהכא מיירי שהוסרו הגרעינים ונמלח אם כן לא היה כברייתו אבל אם אכלו שלם אפי' אם היה פרידה אחת של רמון מברך עליו תחלה וסוף וגמרא ירושל' היה סבור שהזית היה שלם ולכך הוצרך לתרץ באותו ענין דאכל פרידה דבריה ואינן חולקים יחד​
באו"ח סימן ר"י ס"ג יש מחלוקת ראשונים גבי זית האם נחשב לשלם ללא הגרעין [והוא הדין לתמר]
ג?
או"ח רי א
הגה:
ולא מקרי בריה אלא אם אכלו כמות שהוא אבל אם לקח הגרעין ממנו לא מקרי בריה (הר"י פרק כיצד מברכין ובית יוסף בשם רשב"א).
 
2. האם כל מה שמחזיקים ביד גם אם לא אוכלים ממנו הראשון נחשב שהברכה חלה עליו?
בדעתו לאוכלו לאחמ"כ או שאין דעתו לאוכלו?
אם דעתו לאוכלו, כמדו' שזב מבואר להדיא בדין נפל מידו.
ואם אין דעתו לאכלו, מה הצד שהברכה גם עליו?
 
חזור
חלק עליון