חודש אדר וד' פרשיות - בעניין הזכרת ד' פרשיות במוסף: | פורום אוצר התורה

חודש אדר וד' פרשיות בעניין הזכרת ד' פרשיות במוסף:

כותרת האשכול

י"ג מידות

משתמש מוביל
פרסם 15 מאמרים!
הודעות
655
תודות
1,432
נקודות
302
ידוע שמארבעת הפרשיות שנים מהם מזכירים אף במוסף של השבת הנקראת בה ושנים מזכירים רק בשחרית.
ואלו הם: פרשת שקלים ופרשת החודש מוזכרים במוסף. ופרשת פרה ופרשת זכור אינם מוזכרים במוסף.
ויש לעיין בטעם העניין וכבר עמד ע"ז באליה רבא והשאירו בצ"ע.

הקדמה:
הביא במשנ"ב (סי תרפ"ה ס"ק א) "הראשונה היא פרשת שקלים לזכרון מצות מחצית השקל שיתבאר בסמוך שהיו מחוייבים ליתן ללשכה לקרבן התמיד בכל שנה.
השניה היא פרשת זכור לזכור מעשה עמלק וקורין אותה בשבת שלפני פורים לסמכה למעשה המן שהיה מזרע עמלק וכדי להקדים זכירת מחיית עמלק לעשייתה וכדכתיב והימים האלה נזכרים ונעשים.
השלישית היא פרשת פרה אדומה והיא בשבת שקודם פרשת החודש שכן היה שריפתה במדבר סמוך לניסן כדי להזות בה את ישראל באפר החטאת מיד אחר הקמת המשכן כדי שיהיו טהורים ויוכלו לעשות הפסח בזמנו לכך קורין פרשה זו להתפלל לפניו ית' שגם עלינו יזרוק מים טהורים במהרה.
הרביעית פרשת החודש בשבת הסמוך לר"ח ניסן כדי לקדש חודש ניסן דכתיב בתורה החודש הזה לכם ראש חדשים אבל אין זה עיקר הקידוש כי עיקר הקידוש הוא בעת ראית הלבנה שמקדשין אותו הב"ד ואין הקריאה הזאת אלא מדרבנן":

ויש לבאר בעניין הפנימי שבכל פרשה:
פרשת שקלים נקראת לזכר מחצית השקל, פי' מעיקרא היתה חובה על בנ"י להביא מחצית השקל לבדק הבית, אמנם בימינו אנו שאין מחצית השקל זהו זכר למחצית השקל,
והנה מובא בשם הקדמונים שזכר למקדש - ונשלמה פרים שפתינו אינו נעשה על ידי הזכרה ולימוד אלא יש צורך בתפילה לכך במוסף בכל ברכה וברכה מתפללים כמו שידוע הנוסך שם. "אור פניך עלינו אדון נשא" וכו'
פרשת זכור כפשוטה יש חובה לזכור ממחיית עמלק ככתוב זכור את אשר עשה לך עמלק ולכך קוראים כדי לזכור מה שעשה עמלק.
וכעת אין שום צורך להזכיר במוסף מפני שחובת ההזכרה התקיימה וכאן הסתיימה החובה.
פרשת פרה נקראת כדי שנתפלל להשי"ת שגם עלינו יזרוק מים טהורים, מובן מדברי המשנ"ב שעצם הקריאה היא מעוררת לתפילה ואין צורך להזכיר שוב בתפילה - מוסף.
פרשת החודש נקראת כדי לקדש את חודש ניסן לכאו' זהו גם זכר לקידוש החודש אלא שבימינו א"א לקדש אנו עושים כל שביכולתנו כדי לקדש את החודש וזכר לזה קוראים את פרשת החודש וכנ"ל שזכר למקדש צריכא אף הזכרה בתפילה דהינו בתפילת מוסף.

וביתר ביאור:
הנה מטרת פרשת זכור היא לזכור את חובת מחיית עמלק ולכן ברור שאין שום צורך להזכירה במוסף,
מטרת הפרשות החודש ושקלים זה לצאת ידי חובה של "ונשלמה פרים שפתינו" ולכן מכיוון שמחוייבים לצורך כך להתפלל על זה לכך הזכירו אף במוסף ובדרך תפילה,
אבל פרשת פרה העניין הוא לעורר את העם להתפלל שנזכה להיות טהורים ואין צורך להתפלל ע"ז אלא מתוך ההזכרה יבוא העם להתעורר ולהתפלל.
מכאן, ניתן להבין כי ההזכרות בפרשות אלו נושאות אופי שונה, והן אינן מצריכות את ההזכרה בתפילה כפי שדרוש בפרשות שקלים והחודש.
והמעיין ישים לב כי היוצרות המוזכרות בשחרית הם דרך שבח להשי"ת וסיפור הדברים של סדר נתינת שקלים וכדו'.
אבל היוצרות שבמוסף הם דרך בתפילה ובקשה, וע"פ הנ"ל מובן היטב, שהעניין להזכיר אף במוסף הוא שלאחר שאנו מזכירים את מצוות מחצית השקל או את מצוות החודש יש להתעורר ולבקש בתפילה כדי לצאת ידי חובת ונשלמה פרים שפתינו.

ולהוסיף מדוע לגבי טהרה אינו משום זכר למקדש.
יל"ב שבכל מצווה רצון איש יהודי הוא לעשות רצון השי"ת ולכן די לו בזה שעשה ככל הניתן לו, ולעניינינו שקרא והזכיר בתפילה, אבל פרשת פרה שזה טהרה ,רצון יהודי הוא להיות טהור ולכן אנו מתפללים ע"ז.
 
חזור
חלק עליון