גלגל חוזר בעולם - גלגולי נשמות | פורום אוצר התורה

גלגל חוזר בעולם - גלגולי נשמות

כותרת האשכול

געגועים

תנ"ך ופרשת שבוע - אוצר החידות
חבר צוות
מנהל תוכן
פרסם 15 מאמרים!
הודעות
797
תודות
1,850
נקודות
312
באשכול זה החברים מוזמנים להעשיר אותנו מכבשא דרחמנא
'גלגולי נשמות' - אישים
המובאים בספרים הקדושים, וגם הנאמרים מפה לאוזן
בבחינת מגלה טפח ומכסה טפחיים

ראית משהו מעניין, אל תחזיק טובה לעצמך, שתף את חבריך!!!

הבהרה: לא ליקוט בענין גלגולים בכללות, אלא רק גלגולי נשמות - פלוני גלגול של פלוני, והרעיון הטמון בגלגולו
 
אחאב

מעשה נורא היה אצל המהרש"א זצ"ל, המהרש"א זצ"ל נתקבל לרב בעיר אחת, ומטעם המלוכה כיהן איש אחד אשר לרב המדינה יכונה, וכל הרבנים בכל העיירות היו צריכים לכבדו, ויהי כאשר בא רב המדינה לעירו של המהרש"א לא בא המהרש"א לבקרו, ואף כאשר הגיע לבית מדרשו של המהרש"א לא זז רבינו ממקומו ולא חונן עליו את מבטו אלא המשיך ללמוד עם תלמידיו. והרב ניסה ללמד עליו זכות שהמהרש"א טרוד בלימודו ולא פסיק פומיה מגרסיה ואינו רוצה להפסיק באמצע לימודו, ובתוך כדי עומדו שם קרה הדבר שהוציאו משלוותו והציף עליו את נקמת כבודו, כאשר בחור נחמד ויפה עינים נכנס לבית המדרש ומיד קם רבינו מלא קומתו וחרד מאד לקראתו בחלקו לו כבוד גדול ושוחח עמו הרבה מאד. ועל כך בערה בו חמתו של רב המדינה שקצף על רבינו מאד ואמר לו עד כמה התאפקתי ולמדתי עליך זכות וויתרתי על כבודי והכנעתי עצמי ובאתי לביתך ואף לא נתת לי שלום אמרתי מה גדול כחך בתורה שאינך פוסק לרגע הימנה, אולם הנה נוכחתי כי שקר ענית בי וכי בחור אלמוני חשוב בעיניך מרבה של המדינה כולה.

השיב לו רבינו אות ומופת אתן לך כי בחור זה יהרג בעוד שתי שעות. הרב בכעסו לא ידע אם להאמין לדבריו, וברצותו לדעת מה יעלה בגורלו של הבחור לקח את הבחור ודיבר עמו כל אותה שעה לבל יחמוק ממנו. ויהי בלכתם ברחוב העיר חלף על ידם אדון אחד שהיה מושך בקשתו לירות ולצוד עופות הפורחות וכמתלהלה ירה חץ על הבחור שנפל תחתיו והיה זה בדיוק כעבור שעתיים.

כראות הרב שצדקו דברי המהרש"א אץ רץ לבשר לו זאת, בהגיעו אמר המהרש"א כי הנה יביאו הרוג נוסף לעיר, וטרם כילה לדבר כבר נשמע בעיר כזאת, הרב המבוהל שאל מה זאת. השיב לו רבינו כי בחור זה בגלגול היה מנשמת אחאב מלך ישראל ומפני שחייבים בכבוד המלך חלקתי לו כבוד רב כזה, וכשם שנהרג אחאב בראשונה כך היה על בחור זה להיהרג, ומאז בואו לעולם עמד המשחית מוכן לרגע זה לקיים בו כזאת כשיצא היום מן העיר. אולם בגלל שעכבת אותו ודברת עמו כשכבר הגיע זמנו הוכרחו לתת לאותו משחית אדם אחר במקומו והוא ההרוג שהובא עתה לעיר, ורק אח"כ בא המשחית לעיר אל הבחור. אבל עתה עליך לשוב בתשובה על שנהרג על ידך כי אתה גרמת לו, ואז נפל הרב לרגלו ופייסו וביקש ממנו סדר תשובה. צוה עליו רבינו - הסר מעליך את כתר הרבנות והיה בעל עגלה, והלה מיהר למלא אחר דברי קדשו.

(גליון שביבי השלהבת גליון ב' מאמר אביר הרועים)​
 
הרה"ק ר' יעקב יצחק היהודי הקדוש זכה להיקרא בכל תפוצות ישראל בשם איש יהודי וסיבת קריאת שם זה שמעתי טעמים רבים אולם זקן אחד נכבד סיפר לי כי שמע בבירור מפי רבנן קדישי אשר לכן קראו הקדושים אשר בארץ את שמו "היהודי" כי יודעי חן אמרו עליו אשר נשמתו היתה מניצוץ מרדכי היהודי.
(שם הגדולים החדש עמוד 62)
 
הרב מו"ה לוי יצחק מבארדיטשוב יודעי חן אמרו עליו שהיה בו נשמת רבי עקיבא, [שהיה בו אותו בחינה של רבי עקיבא (ברכות לא.) שכאשר היה מתפלל בינו לבין עצמו עצמו אדם מניחו בזוית זו ומוצאו בזוית אחרת, וכל כך למה מפני כריעות והשתחויות].​
(שם הגדולים החדש עמוד 78)
 
הרב מו"ה שמואל שמעלקי הלוי הורוויץ הובא בהקדמת הילקוט שהעיד עליו המקובל אלקי מו"ה ישראל סרוק שנשמתו היתה נשמת ר' פינחס בן יאיר.
(שם הגדולים החדש עמוד 124)
 
הרב רבינו מנחם עזריה מפאנו שמעתי אומרים מפי רבנן קדישי שרבינו מנחם עזריה בעל מחבר ספר עשרה מאמרות בא פעם שנית בעולם התחתון לפרש את דבריו הסתומים ונעלמים מעיני כל חי כי גם יודעי חן לא ידעו את דרכו ולא הבינו את מקומו כי החכמה מעיי"ן תמצא, והוא מורינו הרב יהודה לייב שפירש את הספר עשרה מאמרות.
(שם הגדולים החדש)​
 
הרה"ק מסאכטשוב אמר שהר"ר בונם זיע"א אמר על עצמו שהוא נשמת זבולון ויש לו רמז בתורה, והוא היה סוחר בדאנציג כמו זבולון.
(שיח שרפי קודש עמוד 26 סי' קכ"ג)
 
הר"ר בונם מפרשיסחא אמר על בנו מו"ה אברהם משה זצוק"ל שנשמתו היא מנשמת ירבעם בן נבט, והפקיר אותו או לרע גמור ח"ו או לגדלות וקדושה.
(ספר קול מבשר חלק ג' בפניני הרא"ם עמוד ר"ה)
 
ירמיהו הנביא עליו השלום היה גלגול שלמה המלך עליו השלום, והיה לו קירוב דעת עם נבוכדנצר, וציוה לנבוזרדן עליו מאד.

וטעם הקרביי"ם הללו, קירוב דעת ירמיהו עם נבוכדנצר, הם מפלאות תמים דעים, כי שלמה הע"ה גייר מלכת שבא ונשאה וילדה בת, ומן זרע הבת היה נבוכדנצר, כמו שכתבו ז"ל [1], וירמיהו הע"ה היה גלגול שלמה הע"ה, ומשום הכי נבוכדנצר אע"ג דאיהו לא חזי מזליה חזי, והיה מכבד לירמיהו ומצוה עליו מאד, והדברים עתיקים.

(מדבר קדמות מערכת י' אות מז) [עיי"ש]​


[1] ובסדר הדורות בשם שלשלת הקבלה: אומר המדרש שזאת המלכה נשאה שלמה וילדה בת, וממנה נולד נבוכדנצר שחרב הבית, ושמעתי שעדיין נוהגים במלכות ההוא לקרוא שם מלכיהם דוד או שלמה, באומרם שהם באים מהזרע ההוא.​
 
איש אחד היה בצפת תוב"ב מיחידי סגולה, ושמו כמוה"ר אברהם הלוי ז"ל, בכל חצות לילה היה קם ומסובב בכל הרחובות ונתן קולו בבכי, והיה צועק צעקה גדולה בקול מר ויללה [1], ולכל ת"ח היה קורא בשמו, ולא זז ממנו עד שראהו קם מן המטה, ובשעה זו נתמלא כל הקהלה כולה קולי קולות של גרסות המשניות וגמרות זוהר ומדרשי רז"ל, ושל תהלים ונביאים, ושל פזמונים ותחנות ובקשות. ומי יוכל לספר החסידות של החסיד הנ"ל.

והקדוש אר"י ז"ל העיד עליו שהוא גלגול של ירמיה הנביא ע"ה, ואמר לו פעם אחת: הנה עתה נשלמו ימיך ואין לך עוד חיות, אם לא תקנה אחת אני רואה לך, ואפשר שתחיה, ואם תזכה לחיים תזכה לחיות עוד כ"ב שנים, והתקנה היא זו: לך לך אל ירושלים תוב"ב, ושם תלך לפני כותל המערבי, ושם תשפוך תחנתך, אם תרצה פניו ית"ש ותזכה לראות השכינה, אזי תחיה עוד כ"ב שנים.

ומיד כששמע אותו חסיד דברי אר"י ז"ל, סגר את עצמו ג' ימים וג' לילות בתענית ובשק ובבכיה גדולה, ולסוף ג' ימים הלך לפני כותל המערבי והתפלל שם, ובכה בכיה גדולה, ופתאום נשא עיניו וירא על גבי כותל המערבי דוגמת אשה [2] אחת מאחוריה, ובאיזה מלבוש שראה אותה אין רצוני לכתוב, לחוס על כבודו יתברך, ותיכף כשראה אותה נפל על פניו וצעק ובכה ואמר: ציון ציון, אוי לי שראיתיך בכך! והיה מתמרמר כל כך בבכיה, והכה על פניו, והיה ממרט בזקנו ושערות ראשו, עד שנתעלף ושכב ונרדם על פניו, אז ראה בחלום שבאת כדמות אשה ונתנה ידיה על פניו, ומנגבת דמעות עיניו, ואמרה לו: התנחם בני אברהם, כי יש תקוה לאחריתך ושבו בנים לגבולם, כי אשוב את שבותם ורחמתים.

וייקץ כמוה"ר אברהם הנ"ל, וחזר לצפת שמח וטוב לב. וכשראה אותו אר"י ז"ל אמר לו אני רואה בך שזכית לראות פני השכינה, ומעתה בטוח אתה להיות חי עוד כ"ב שנה, וכן היה שהיה חי מכוון כ"ב שנה.

(אור הישר למוה"ר מאיר ב"ר יהודה לייב הכהן פופרש ז"ל עמוד העבודה פרק יא)


[1] גם בקב הישר (פרק צ"ד) מביא את כל המעשה הזה, וזה לשונו: ונתן קולו בקול מר, ואמר: אחינו בית ישראל, הלא ידוע לכם שהשכינה בעו"ה בגלות, ובית מקדשינו היה לשריפת אש, וישראל הם בגלות המר, וסובלים יסורים עינויים קשים ומרים וכו' ואתם שוכבין על מטותיכם בהשקט ובטח, קומו ונצעק אל ה' וכו'.

[2] ובקב הישר: ואחר כך ראה על גבי הכותל צורה דוגמת אשה מלובשת שחורים.

ובשם הגדולים להחיד"א: מהר"ר אברהם הלוי ברוכים ז"ל, הוא הקדוש שראה השכינה עין בעין בהקיץ בכותל מערבי. ולקול הסיפור, בכדי שלא יפקפק שום אדם בלבו, אני אענה במיטב הארש, אנו מאמינים ודאי בכל דברי רז"ל, לכו חזו מאמרם בילקוט ירמיה סימן ט"ו ע"פ אמללה יולדת השבעה שירמיה ראה אשה לובשת שחורים וכו' ואמרה אני אימא ציון וכו' ע"ש.​
 
רבי טרפון הוא ירמיה. בנדרים פרק קונם יין (סב.) רבי טרפון דהושם בשק להשליכו ביאור על התאנים, הוא דרמז ירמיה כי התנבא על שְׁנֵי דּוּדָאֵי תְאֵנִים וגו', וְהַדּוּד אֶחָד תְּאֵנִים רָעוֹת מְאֹד (ירמיה כד, א-ב), וגם ירמיה הפילו לבור וניצול (שם לח, ו), והנה גם רבי טרפון כהן היה (פסחים עב: קידושין עא. בכורות נא:).​

(גלגולי נשמות)
 
מרדכי בא בעיבור אותו איש שנעשה לו נס להניק בנו [1] ועל שביטל מרדכי מד"ת בהיותו גדול לכן אביי דרש לגריעותא ורב יוסף דרש למעליותא להראות מי הוא. (גלגולי נשמות)​



[1] ראה שבת (נג:) לגבי המעשה באחד שמתה אשתו והניחה בן לינק ולא היה לו שכר מניקה ליתן ונעשה לו נס ונפתחו לו דדין כשני דדי אשה והניק את בנו אמר רב יוסף בא וראה כמה גדול אדם זה שנעשה לו נס כזה א''ל אביי אדרבה כמה גרוע אדם זה שנשתנו לו סדרי בראשית. כתבו בתוס' ישנים: ובבראשית רבה על פסוק ויהי אומן את הדסה שנפתחו למרדכי שני דדים כשני דדי אשה ליכא למיפרך הכי דהכי קאמר נשתנו דלא הוה ליה שכר מניקה ומרדכי הוי ליה שכר אך לא היה מוצא מניקה.​
 
פעם אחת אצל מרן ז"ל משינאווא באמצע שולחנו הטהור היכה את עצמו על דף השלחן בדביקות כדרכו בקודש והיה נראה לכל שיש לו הכנות לומר תורה והיו העולם ממתינים בהשתוקקות לשמוע, ואח"כ אמר אך דיבור זה, שמרדכי הצדיק היה גלגול יוסף הצדיק והמן הרשע היה גלגול של שר המשקים, ואמר אח"כ בלשונו הקדוש: עס איזט נישט מיין עס שסייט [זה לא שלי זה כתוב].

[דברי יחזקאל]​
 
והמקובלים אמרו כי מרדכי גלגול וניצוץ משה, והמן איש מצרי שנהרג ממנו, ולכך ביקש לנקום נקמתו,
ואסתר ניצוץ בתיה בת פרעה, ולקחה לכך מרדכי לו לבת.​

[יערות דבש דרוש ג']
 
אח"כ מצאתי בפי' הר"ש אלקב"ץ זצ"ל שכתב ש[מרדכי] תיקן חטא שאול ונקרא בן קיש שמילא מקום שאול בן קיש ע"ש, נראה כוונתו שבן קיש קאי על מרדכי הקודם ולפי זה נראה שיש בו סוד גילגול ועיבור נשמת שאול כנ"ל.​

[שפת אמת פורים תרל"ז]
 
ויש לומר כי נתגלגל נשמת חור בבצלאל וכו', ולפי זה אתי שפיר לשון הפסוק ראו קרא ה', שנשתנה צורת בצלאל והעידו הכל כי הוא נשמת חור וכו', ולאשר כי בני ישראל נתחרטו, והיה להם צער גדול בהריגת חור, ריחם הקב"ה עליו וחזר כל נשמת חור בבצלאל וכו'.​

[שפת אמת ליקוטים פרשת ויקהל]
 
חזור
חלק עליון