ח' אדר. יומא דהילולא דהג''ר זלמל'ה מוואלוז'ין זללה''ה. כמאן דמנח בכיסיה... | פורום אוצר התורה

ח' אדר. יומא דהילולא דהג''ר זלמל'ה מוואלוז'ין זללה''ה. כמאן דמנח בכיסיה...

כותרת האשכול

צריך עיון

משתמש מוביל
פרסם מאמר
הודעות
505
תודות
1,280
נקודות
162
ח' אדר

הגאון ר' זלמן [אחי הגר''ח] מוולוז'ין זללה''ה

תקטו – תקמח
[לב' שנים בלבד!]



מעשה באחד שראה את הגר''ז ז''ל חוזר על דבר אחד מלמודו כשלש מאות פעמים [!], לאחר חודש שוב נזדמן אצלו ולפליאתו ראה את הגר''ז ז''ל חוזר על אותו הדבר עוד כל' או מ' פעמים, וישתומם מאוד, וישאל להגר''ז ז''ל על הדבר הזה, הרי לא מכבר כבר חזרת עליו פעמים רבות כ''כ, ומה צריך אתה שוב לשנותו כ''כ פעמים.

השיבו הגר''ז ז''ל: הן אמרו חז''ל ]מגילה ז: כתובות נ. פסחים עב.] 'תני מיניה ארבעין זמנין ודמי כמאן דמנח בכיסיה', ויש לדקדק למה נקטו כמאן דמונח ב'כיס' ולא ב'קופסא' [עי' מנחות מא.].

ויש לבאר שהרי אמרו חז''ל במס' ב''מ 'אדם עשוי למשמש בכיסו בכל שעה', והי' דאף שנקבע הדבר בזכרונו של אדם יש לו למשמש בו בכל שעה בכדי שלא ישמט ויאבד ממנו.
 
האם התאריך ח' אדר הוא וודאי?
יש שמציינים ט' אדר,
וכאן כתבו י"ג אדר.
מעניין.
הסתמכתי על הלוח.
אך לכאו' בעל 'תולדות אדם' שהיה שם והכירו הוא היותר מוסמך לזה.
וצריך בירור
 
סיפר לי איש מופלא בתורה, בהיות הצדיק עלם רך שמע מחכם אחד ביאור על המקרא ושם אשת עמרם יוכבד בת לוי אשר ילדה אתה ללוי במצרים וגו' ולא נזכר במקרא מי ילדה אותה, ואמר שפשט הכתוב הוא על פי מדרש שאמר: אשתו של לוי אוֹתָה היתה שמה, וזה ביאור המקרא, ושם אשת עמרם יוכבד בת לוי אשר ילדה אתה (היא אשת לוי) ללוי במצרים ע"כ. וישמח העלם הצדיק על הפירוש הלז כעל כל חמדת תבל. וכרגע נפל אור שמחת פניו, ויאמר לו החכם למה נפלו פניך אולי מצאת עול בדברי, ויען העלם: כן אדוני, הנה מלת יָלְדָה היא בלי מפיק ה"א, ומלת אֹתָהּ היא במפיק ה"א, ואם כדבריך צריך להיות בהפך, על כן אין פשט המקרא כדבריך, אבל אם קבלה היא נקבל. אשרי עין ראתה כל אלה. יהי רצון שצאצאינו וצאצאי צאצאינו יהיו עסוקים בתורה כמוהו.

[תולדות אדם - קונטרס אחרון - בדפוס הראשון, מובא בספר דרכי העיון להרב מאיר מאזוז (עמוד ריז), ועי' בהגהות מו"ה יצחק ב"ר שמשון כ"ץ חתן המהר"ל מפראג על הפענח רזא פ' פינחס, ובהגהות דברים נחמדים להבני יששכר על ספר דבש לפי מערכת א' אות ח', ובס' הכתב והקבלה פינחס כו נט]​
 
מעניין.
הסתמכתי על הלוח.
אך לכאו' בעל 'תולדות אדם' שהיה שם והכירו הוא היותר מוסמך לזה.
וצריך בירור
לכאורה כדאי לעדכן בכותרת בסוגריים (וי"א שכך וכך).
 
חזור
חלק עליון