אדר - כט' אדר. יומא דהילולא דהג''ר יעקב קמינצקי זללה''ה. למה לעמוד ב'ויברך דוד'? טעם מפתיע! | פורום אוצר התורה אדר - כט' אדר. יומא דהילולא דהג''ר יעקב קמינצקי זללה''ה. למה לעמוד ב'ויברך דוד'? טעם מפתיע! | פורום אוצר התורה

אדר כט' אדר. יומא דהילולא דהג''ר יעקב קמינצקי זללה''ה. למה לעמוד ב'ויברך דוד'? טעם מפתיע!

צריך עיון

משתמש מוביל
פרסם מאמר
הודעות
726
תודות
1,793
נקודות
162


כט אדר

הג''ר יעקב קמינצקי זללה''ה

תרנא – תשמו



מדוע עומדים ב'ויברך דוד'?

ביאור נחמד בזה מוסרים מפי השמועה מהגאון ז''ל,

והוא, מפני שנהגו לתת צדקה בעת אמירת ויברך דוד, וגבאי הצדקה סובבים בין המתפללים לגבות הצדקה

דהנה מבואר במס' ביכורים [פ''ג מ''ג] כשהיו מביאי הביכורים עוברים קרוב לירושלים וכו' 'כל בעלי אומניות שבירושלים עומדים לפניהם'...

ואמרו בירושלמי שם, 'בא וראה כמה גדול כוחן של עושי מצוה שמפני זקן אין עומדין [הי' בעלי אומניות שעי''ז בטלין ממלאכתן] ובפני עושי מצות עומדין'. [ועי' בבלי קידושין דל''ג].

וראה שם בירושלמי שביארו לפי זה הטעם שקמים מלפני המת, 'לא מן קומי מיתא אינון קיימין לון אלא מן קומי אילין דגמלים ליה חסד'.

ועפי''ז כ' הפ''ת [יו''ד סי' רנו] בשם תשו' יד אליהו 'צריך לעמוד מפני הגובה צדקה בשעה שהולך וגובה מאיש לאיש כמו מפני כל עושי מצוה'.

ולפי זה ביאר הגאון ז''ל, שכיון שגבאי הצדקה מסתובבים בין המתפללים לקבל הצדקה, נהגו כולם לעמוד מפניהם.

אגב, יעו' בסיום דברי הפ''ת שם בשם היד אליהו דאם הגובה מקבל כסף אי''צ לעמוד בפניו [ויל''ע בבאוה''ל סי' לח ודו''ק].​
 
נערך לאחרונה:
רבי יעקב קמנֶצקי (כ' באדר א' תרנ"א - כ"ט באדר א' תשמ"ו) היה ראש ישיבת תורה ודעת בניו יורק וחבר מועצת גדולי התורה בארצות הברית.

נולד בעיירה קאלושקובה שבליטא, כיום בבלארוס, לבנימין קמנצקי. למד במינסק במשך מספר שנים. בגיל 15 עבר ללמוד בישיבת כנסת ישראל בסלבודקה, שם התקרב לרבי נתן צבי פינקל - הסבא מסלבודקה. שמע שיעורים גם מרבי ברוך בער לייבוביץ, בישיבת כנסת בית יצחק בעיר, וכן מפי רבי איסר זלמן מלצר בסלוצק, רבי זלמן סנדר כהנא שפירא בקריניק ורבי דוד טביל דיינובסקי במאלץ'.

בתחילת מלחמת העולם הראשונה נדד למינסק, ומשם לקריניק, לביאליסטוק ולטיקטין. לאחר מכן עבר ללומז'ה, שם למד בישיבתו של רבי יחיאל מרדכי גורדון.

עם סיומה של המלחמה עבר לקרמנצ'וג, שם נשא את איטא עטיל, בתו של המשגיח בישיבת סלבודקה - רבי דב הירש הלר, בכ"ב בסיון ה'תרע"ט (חתנו הגדול של הרב דב הירש, היה רבי אברהם גרודזינסקי, משגיח ישיבת סלבודקה בליטא). שם נולדו לו שלושת ילדיו הראשונים.

לאחר נישואיו שב ללמוד בסלבודקה ובהמשך למד בקלם. כאשר נפתח הכולל בסלבודקה על ידי רבי אייזיק שר, עבר רבי יעקב לכולל זה ולמד שם חמש שנים.

בשנת ה'תרפ"ו התמנה לרב בעיירה הליטאית ציטביאן. הוא כיהן בתפקיד זה במשך אחת עשרה שנים. שם נולדו לו שלושה ילדים נוספים. בשל קשיי פרנסה חיפש משרה רבנית גדולה יותר. לאחר פטירת רבי אריה לייב רובין בשנת תרצ"ו הגיש את מועמדותו לרבנות העיר וילקומיר, אך ראשי הקהילה המקומית בחרו ברבי יוסף זוסמנוביץ לתפקיד. הרב קמנצקי דחה משרת דיין בבית הדין של רבי חיים עוזר גרודזנסקי בווילנה, והחל לשקול הגירה אל מעבר לים במטרה למצוא שם משרה הולמת.

בסוף שנת ה'תרצ"ז עקר לארצות הברית שבאמריקה. מילא את מקום הרב בסיאטל שבוושינגטון, במשך כמה חודשים. בשנת ה'תרצ"ח נתמנה לרב בטורונטו שבקנדה בשנים וכיהן שם עד שנת ה'תש"ה.

בשנת תש"ה, על פי בקשתו של רבי שרגא פייבל מנדלוביץ', החל לכהן כר"מ בישיבת "מתיבתא תורה ודעת" שבניו יורק, במקומו של ראש הישיבה שנפטר - רבי שלמה היימן. בשנת ה'תש"ח נתמנה לראשות הישיבה. בתפקידיו אלה כיהן עד שנת ה'תשכ"ז.

לאחר פרישתו מראשות הישיבה עבר לעיירה מונסי שבמדינת ניו יורק. בתקופה זו השקיע את כוחותיו בהוצאה לאור של ספריו. בשנותיו האחרונות נהג להתגורר בחודשי החורף במיאמי ביץ' שבפלורידה.

בשנת ה'תשמ"ד עבר הרב קמנצקי אירוע מוחי, והוא עבר להתגורר בבית בתו בבולטימור. נפטר בכ"ט באדר א' ה'תשמ"ו ונטמן בברוקלין שבניו יורק.​
 
חזור
חלק עליון