סדרת מאמרים - בעלי חיים לפי סדר האל"ף בי"ת/ חלק י"א | פורום אוצר התורה

סדרת מאמרים בעלי חיים לפי סדר האל"ף בי"ת/ חלק י"א

כותרת האשכול

בעלי חיים לפי סדר האל"ף בי"ת

חלק א' - אַדְנֵי הַשָּׂדֶה, אַיָּלָה
חלק ב' - אַרְיֵה, בַּת יַעֲנָה
חלק ג' - גָמָל, גראוי, דְּבוֹרִים, דָּגִים
חלק ד' - דוֹב, דוּכִיפַת, זְאֵב, זְבוּב
חלק ה' - חוֹל, חֲזִיר, חֲמוֹר, חֲסִידָה
חלק ו' - חָתוּל, יוֹנָה, כֶּלֶב
חלק ז' - נָחָשׁ, נֶשֶׁר
חלק ח' - סוּס, סַלָּמַנְדְּרָא, עוֹרֵב, עַיִט, עַכְבָּר
חלק ט' - עַקְרָב, עָרוֹד, עוֹרֵב, פולה, פיאו, פִּיל
חלק י' - פִּיל

חלק י"א

פָּרָה

כיצד ידע אדם הראשון את שמות הבע"ח/ פרה בעלת חמש רגלים

א] הביא הבורא ברוך הוא שור ופרה והעמידן לפני השטן וא"ל מה שמותם של אלו, ולא ידע וכו', נתן הב"ה לאדם ערכות לב בחכמה ולשון, הביא לו הבקר, ואמר לו הב"ה במה יקרא שמו של זה - כי פתח לו בב' - אמר לו בקר, העמיד לפניו הגמל, ואמר גם זה מה שמו - כי פתח לו בג'- אמר גמל, העמיד לפניו החמור, אמר לו חי זה מה שמו – כי פתח לו בח' - אמר חמור וכו'. (מדרש בראשית רבתי)

ב] ואני ראיתי פרה בעל חמש רגלים מן הארכובה ולמעלה אלא שלא היה שום חיות בהיתרת. (שו"ת חת"ס יו"ד תשובה רצד)

צָבוּעַ

כמה צבעים יש לצבוע/ יולדים אחת לשבעים שנה/

א] הצבוע הזה יש לו שלש מאות וששים וחמשה מיני צבעונים כמנין ימות השנה של חמה. (ב"ר ז ד)

ב] גֵּי הַצְּבֹעִים. בה היו צבועים, ואמרו רבותינו ז''ל שהוא אפעה, והוא בעל גוונים מחולפים כמנין ימות החמה, ולזה קרוי צבוע. (מצודות ציון שמואל א' יג, יח)

ג] אפעה מין נחש רע הוא ואין בעולם כי אם שנים זכר ונקבה והם יולדים לשבעים שנה. (רש"י ישעיה ל, ו)

צִפְעוֹנִי

הורג בראייה בלבד/ איזה מוסר השכל נלמד מהצפעוני

מדת האכזריות נמצאת בצפעוני הנקרא בסיליסקו בלע"ז מין נחש ההורג בראות לבד ומעולם אין בו שמץ רחמים וכאשר לא ימצא מקום להטיל ארס שלו בבעל חי מיבש ושורף העשבים והאילנות אשר סביבותיו בשריקותיו והבל פיו הרע. (צמח צדיק לרבי יהודה אריה די מודינא פרק יג)

קאלאנדרין

איך יודעים אם החולה יחיה או ימות/ איזה מוסר השכל נלמד מהעוף הזה


ונוכל להמשיל ולרשום מעלת האהבה בעוף יעופף על הארץ הנקרא בלע"ז קאלאנדרין, אשר כתבו ממנו הטבעיים, כי אם יביאוהו לפני החולה, אם הוא עתיד למות הופך ראשו לצד אחר ולא ירצה להביט בו, ואם הוא עתיד לחיות יתן עיניו בו בראיה קבועה, כן אוהב טהר לב הבט אל עמל לא יוכל ואל שום דבר נבזה וחדל, וישכון תמיד בדרכי טוב ומוסר, ועם נדיבי לב כארזי לבנון אשר שם צפרים יקננו. (צמח צדיק לרבי יהודה אריה די מודינא פרק א)

קאסטורו

ביציו טובים לרפואה/ מה הוא עושה כאשר הציידים רודפים אחריו/ איזה מוסר השכל נלמד ממנו


צאו וראו מדת השלום בבעל חי הנקרא קאסטורו בלע"ז אשר הוא יודע בטבע שהציידים רודפים אותו מפני הביצים שלו כי הם טובים מאד לרפואה ידועה, ועל כן כאשר רואה את עצמו נרדף ואין דרך לנטות ימין ושמאל כדי להנצל, כורת ביציו בשיניו עצמו, ומשליכם למען יקחום הציידים, והוא יוכל להיות בשלום. (צמח צדיק לרבי יהודה אריה די מודינא פרק י)

קוֺף

בדור הפלגה חלקם נהפכו לקופים/ מדוע הרואה קוף בחלום הוי חלום רע/ איזה מוסר השכל נלמד מהקוף


א] קוף ופיל פעמים שהן מלומדים. (רש"י עירובין לא:)

אמרו בתלמוד המערב שאדם יכול ללמדם שבעים לשון. (מאירי)

ב] ושמעתי מפי חכם חסיד מקובל ר' משולם זצ"ל על ההיא דתניא בברכות בפ' הרואה הרואה פיל וקוף וקיפוף אומר ברוך משנה הבריות, דקשיא מאי שנוי שייך התם, דהא כל בע"ח נמי משונה צורתם זו מזו, ותירץ דבזמן דור (המבול) [הפלגה] נפרע הקב"ה מן האנשים שהפכן לקופים ופילים והיינו שהקוף דומה לאדם ופיל נמי מבין לשון בני אדם. (מלאכת שלמה כלאים פ"ח מ"ה)

ג] כל מיני חיות יפין לחלום חוץ מן הפיל ומן הקוף. שהן הן שנהפכו בדור אנוש ודור הפלגה מאדם לבהמה. וכן אישי היער ואותן שהלכו לאמיריקה בדור המבול נמלטו ממבול, כי המבול לא היה רק בחצי הכדור העליון הזה, ונשארו בדמות הזה עד היום, אבל נח ובניו שנמלטו כמו כן מהמבול התחילו לילד בצלם אלקים כמקדם, כמבואר כל זה במדרשים. וזה שמצא קולומבוס באמיריקה את הפראים אישי היער, ובטלה בזה קושיית הפילוסופים שהקשו כיון שנברא אדם הראשון אחד בארץ מאין באו הפראים אשר יש שנויים בגופם מתולדתם מבני האדם המתוקנים. ולפיכך יש בפילין וקופין בינה יתירה יותר מבכל הברואים, ולפיכך הוי חלום רע שמראין לו שהוא רשע רע כדור אנוש והפלגה. (שלמה משנתו ברכות נז:)

ד] ועוד יש לאדם ליקח מוסר מהקוף, שהנה בדור הפלגה נתחלקו לשלשה כתות והכת שאמרה נעלה לשמים ונשב שם נעשו קופין רוחין ולילין וכו' ונראה דכיון שהקופין היו מתחלה בני אדם, מזה הטעם שיש להם קצת דמיון לאדם וכל מה שרואים שעושים האדם הם עושים כמוהו משום שמבקשים להדמות למה שהיו תחלה ולחזור לקדמותם ועולה חרס בידם. ואם כן למה יחטא האדם להביא עליו יסורים מכוערים ועוז פניו ישונה באופן שמתבייש מבני אדם ומתאוה להיות כמו שהיה ואינו יכול או במותו יורד לגיהנם ונהפך פניו כשולי קדרה ומסלד בחילה ומבקש לחזור בזה העולם כמו שהיה כדי להיות מהקדושים ואינו יכול דהיום לעשותם ולא למחר לעשותם דמיון הקוף שרוצה לחזור לכמות שהיה ואינו יכול ואתה בן אדם כיון שעיניך הרואות ענין הקוף למה לא תקח מוסר לעצמך ממנה שאדם צריך לדון הדברים בינו לבין עצמו בראות בעיניו כל מה שברא הקב"ה בעולמו ליקח מהם מוסר, כדכתיב (איוב לה יא) מַלְּפֵנוּ מִבַּהֲמוֹת אָרֶץ. (שבט מוסר פרק מז)

ה] אדני השדה, בר נש דטור, נ"ל דר"ל וואלדמענש הנקרא אוראנגאוטאנג, והוא מין קוף גדול בקומה וצורת אדם ממש, רק שזרועותיו ארוכים ומגיעין עד ברכיו, ומלמדין אותו לחטוב עצים ולשאוב מים וגם ללבוש בגדים כבן אדם ממש ולהסב על השולחן ולאכול בכף ובסכין ובמזלג, ובזמנינו אינו מצוי רק ביערות גדולות שבאמצעי' אפריקא, אולם כפי הנראה היה מצוי גם בסביבות א"י בהרי לבנון ששם גם בזמנינו יש שם יערות גדולות מארזי לבנון המפורסמים, להכי נקרא בר נש דטור. (תפארת ישראל כלאים פ"ח מ"ה)

רוספו

עפר לחמו/ איזה מוסר השכל נלמד ממנו


ונוכל להמשיל הכילי אל השרץ הנקרא רוספו בלע"ז אשר עפר לחמו ומאכלו ומתיירא תמיד פן יחסר ואינו אוכל כל צרכו ושובעו. (צמח צדיק לרבי יהודה אריה די מודינא פרק טו)

שׁוּעָל [חלק א']

יש חודש אחד שהשועל הוא מלך על החיות/ שועל שיניו עקומות

א] מצאתי בספר שיש חודש אחד שהשועל הוא מלך על החיות ועל אותו חודש אמר תעלא בעידניה סגיד ליה. (שפתי חכמים ויחי)

ב] אמרו תעלא בעידניה סגיד ליה. והענין הוא כי המלוכה ניתן ליהודה בקביעות כמו ארי מלך בחיות. ומכל מקום השועל שהוא פקח בחכמתו מייעץ גם להארי באיזה זמנים ואז גם הארי משתחוה לו. (שפת אמת ויחי תרנ"ז ד"ה בפסוק יהודה)

ג] ואל תהי ראש לשועלים. ר"ל ואל תתרשל מללמוד החכמה בשלמות עד שתצטרך לנצח את חברך בערמות ותחבולות כגון שתשחק ותלעג בדברי חברך כדי שיסתתמו טענותיו מצד בושתו וכלימתו מהשחוק והלעג שתשחק ותלעג עליו וכיוצא באלה ערמות ותחבולות אחרות הרבה כמו שאנו רואים בעין הרבה חכמים שעושין כן מצד מיעוט שכלם וידיעתם באופן שתהיה דומה לשועלים המנצחים לשאר בהמות וחיות בערמות ותחבולות מצד מיעוט כחם. (לחם יהודה לה"ר יהודה חייא ב"ר שמואל לירמה אבות פ"ד מט"ו ומובא בתוי"ט)

ד] שנשיכתן נשיכת שועל. ששיניו עקומות. (רש"י אבות פ"ב מ"י)
 
ב] ואני ראיתי פרה בעל חמש רגלים מן הארכובה ולמעלה אלא שלא היה שום חיות בהיתרת. (שו"ת חת"ס יו"ד תשובה רצד)
לא מזמן נמצא צבי עם שישה רגליים וכנ"ל לשני רגלים לא היו חיות.
 
מדת האכזריות נמצאת בצפעוני הנקרא בסיליסקו בלע"ז מין נחש ההורג בראות לבד ומעולם אין בו שמץ רחמים וכאשר לא ימצא מקום להטיל ארס שלו בבעל חי מיבש ושורף העשבים והאילנות אשר סביבותיו בשריקותיו והבל פיו הרע. (צמח צדיק לרבי יהודה אריה די מודינא פרק יג)
יצה"ר משול לו.
אפשר לומר עפי"ז את מידת ההתרחקות מיצה"ר שנצרכת
שרק בראיה יכול להזיק.
 
אמרו בתלמוד המערב שאדם יכול ללמדם שבעים לשון. (מאירי)
עיין בפיל.
מה שהערתי.
מצו"ב
הכוונה אפי' לדבר!!
הוכח היום שפיל יכול לדבר על ידי הכנסת החדק לפה,
לדבר בשבעים שפות?
אם ילמדו אותו.
 
חזור
חלק עליון