חידת פורים - למי היה יד ארוכה? | פורום אוצר התורה

חידת פורים למי היה יד ארוכה?

כותרת האשכול

צפנת פענח

משתמש רגיל
פרסם מאמר
הודעות
74
תודות
235
נקודות
76
למי היה יד אחת ארוכה, והיכן זה נרמז?
ויש אומרים שלא היתה לו יד ארוכה אלא היה מכונה כך בדרך משל
 
פִּתָרוֹן
ארתחשסתא ארוך היד המלך השביעי לפרס, והיה מלך גדול ונורא, ונקרא ארוך היד על דרך משל [1], כלומר כאילו היה ידו כ"כ ארוך שיוכל להשיג את אויביו בקצה הארץ, הוא החזיר ליהודים כל כלי המקדש והטיב ליהודים טובות רבות, ויש שכתבו שהוא אחשורוש, ושמעשה אסתר היה בימיו, וי"א שאיננו, מפני שאמרו שהוא ארתחשסתא אשר עזרא ונחמיה כתבו דבריו, ואילו היה מעשה המן בימיהם לא היו מחרישים המעשה ההוא. (צמח דוד ח"ב ימות עולם אלף הרביעי)
[1] אמנם בשפתי חכמים בפתיחה למגילה כתב: ויש דעות מחולקים אחשורוש זה מי היה, יש אומרים שהוא הנקרא קריסקסיס הטפוש הידוע, ויש אומרים שהוא סערקסעס בנו של דאריוס, אבל ביוסיפון כתב שהוא הנקרא ארטאקסערקסעס, והנה הוראת ארטאקסערקסעס הוא לוחם גדול, וגם שהיה לו יד...
ארתחשסתא ארוך היד המלך השביעי לפרס, והיה מלך גדול ונורא, ונקרא ארוך היד על דרך משל [1], כלומר כאילו היה ידו כ"כ ארוך שיוכל להשיג את אויביו בקצה הארץ, הוא החזיר ליהודים כל כלי המקדש והטיב ליהודים טובות רבות, ויש שכתבו שהוא אחשורוש, ושמעשה אסתר היה בימיו, וי"א שאיננו, מפני שאמרו שהוא ארתחשסתא אשר עזרא ונחמיה כתבו דבריו, ואילו היה מעשה המן בימיהם לא היו מחרישים המעשה ההוא. (צמח דוד ח"ב ימות עולם אלף הרביעי)
[1] אמנם בשפתי חכמים בפתיחה למגילה כתב: ויש דעות מחולקים אחשורוש זה מי היה, יש אומרים שהוא הנקרא קריסקסיס הטפוש הידוע, ויש אומרים שהוא סערקסעס בנו של דאריוס, אבל ביוסיפון כתב שהוא הנקרא ארטאקסערקסעס, והנה הוראת ארטאקסערקסעס הוא לוחם גדול, וגם שהיה לו יד אחת ארוכה מחברתה, ולכן נקרא ג"כ לאנגימאנוס, ובמליצה י"ל היינו פירוש הפסוק (אסתר א ז) ויין מלכות רב כיד המלך, דהיינו שהיין היה רב מאד כיד המלך עצמה שהיתה גדולה. ואפשר היינו כונת רב (מגילה יב.) ויין מלכות רב, אמר רב מלמד שכל אחד השקהו יין שגדול ממנו בשנים עיי"ש, וכן במדרש ילקוט אסתר מביא ג"כ מאמר זה מרב ומוסיף שם לכך נאמר רב כיד המלך עכ"ל, ואפשר שרמז כן לפי שהיד המלך ג"כ היתה ארוכה יותר מחברתה. מצאתי.​
 
פִּתָרוֹן
חזור
חלק עליון