חידה בהלכה - למרות שיצא ידי"ח מצה לא יתחייב בברכת המזון | פורום אוצר התורה

חידה בהלכה למרות שיצא ידי"ח מצה לא יתחייב בברכת המזון

כותרת האשכול

פִּתָרוֹן
והנה לפניכם הפתרון!
אכל מצה מעיסה שרובה קמח אורז (לא לאשכנזים...) אלא שיש בעיסה שיעור חלה מקמח החיטה, שלדעת הלח"מ בהלכות בכורים פ"ו הי"א יוצא בזה יד"ח מצה למרות שלא אכל כזית קמח חיטה בכדא"פ, וכן דעת המהרי"ט אלגזי על הרמב"ן בד' הרמב"ן בהלכות חלה, ואילו לענין ברכה אחרונה פסק בביה"ל בסי' ר"ח שאף בקמח אורז שמעורב עם קמח חיטה מברך ברכהמ"ז רק אם אכל כזית חיטה בכא"פ.
איך יתכן אדם שיקיים את כל מצוות ליל הסדר, יאכל סאה של מצות, ולא יתחייב בברכת המזון?
אנסוהו פרסיים.

עי' במג"א בסימן ר"ד שמביא משם ראיה שעל אונס מברכים [מזה שיצא ידי חובת מצה.]
והאליהו רבה דוחה אותו, שאין זו הנאה המחייבת ברכה. [אף שיצא י"ח מצה.]
[השעה"צ מביאו, ומביא עוד תירוץ שכיון שזה מצוה נתרצה, ולפי תירוץ זה אכן חייב בברכת המזון.]
 
הרי שגזל סאה חיטים וטחנה וכו' אי"ז מברך אלא מנאץ ונח' בזה הפוסקים להלכה אי מברך
מסתמא שגם לא יצא יד"ח מצה, ועכ"פ לא לזה התכוונתי
כשאכל אכילה גסה.
כנ"ל
אנסוהו פרסיים.

עי' במג"א בסימן ר"ד שמביא משם ראיה שעל אונס מברכים [מזה שיצא ידי חובת מצה.]
והאליהו רבה דוחה אותו, שאין זו הנאה המחייבת ברכה. [אף שיצא י"ח מצה.]
[השעה"צ מביאו, ומביא עוד תירוץ שכיון שזה מצוה נתרצה, ולפי תירוץ זה אכן חייב בברכת המזון.]
אכל כזית מצה והקיאו.
או שאכל כחצי זית והקיאו וחזר ואכלו.
לא לזזה התכוונתי
 
והנה לפניכם הפתרון!
אכל מצה מעיסה שרובה קמח אורז (לא לאשכנזים...) אלא שיש בעיסה שיעור חלה מקמח החיטה, שלדעת הלח"מ בהלכות בכורים פ"ו הי"א יוצא בזה יד"ח מצה למרות שלא אכל כזית קמח חיטה בכדא"פ, וכן דעת המהרי"ט אלגזי על הרמב"ן בד' הרמב"ן בהלכות חלה, ואילו לענין ברכה אחרונה פסק בביה"ל בסי' ר"ח שאף בקמח אורז שמעורב עם קמח חיטה מברך ברכהמ"ז רק אם אכל כזית חיטה בכא"פ.
 
פִּתָרוֹן
ואילו לענין ברכה אחרונה פסק בביה"ל בסי' ר"ח שאף בקמח אורז שמעורב עם קמח חיטה מברך ברכהמ"ז רק אם אכל כזית חיטה בכא"פ.
הביאור הלכה פוסק שיצא ידי חובת מצה?
 
עירוב פרשיות שנינו כאן
שיש בראשונים בהבנת הסוגיא דעיסת אורז שם ג' דעות
יש שמבארים את הסוגיא שם שמספיק טעם דגן באורז כדי להתחייב בחלה וברכהמ"ז ולצאת יד"ח מצה (וכן פסק הש"ך)
יש שמבארים שמדובר שיש כזית דגן בפרס אורז ואז כל כזית וכזית מעיסה זו מחויב בברכהמ"ז ויד"ח מצה (וכן פסק הגר"א)
ויש שמבארים שצריך שיאכל כזית דגן כלומר את כל הפרס כדי להתחייב בברכמ"ז ולצאת יד"ח מצה (וכן פסק מג"א)
הבאה"ל פוסק כדעת המצריכים שיהיה כזית דגן בפרס ושיאכל את הפרס
ולכל הפחות יאכל כזית מן הפרס ההוא
ובכה"ג גם יוצא יד"ח מצה וגם חייב בחלה ובברכהמ"ז
אך את הדעה שמספיק טעם דגן הבאה"ל לא סבירא ליה
לא לעניין מצה ולא לעניין חלה ולא לעניין ברכהמ"ז

וא"כ צריך לחזור לתירוצים האחרים
 
עירוב פרשיות שנינו כאן
שיש בראשונים בהבנת הסוגיא דעיסת אורז שם ג' דעות
יש שמבארים את הסוגיא שם שמספיק טעם דגן באורז כדי להתחייב בחלה וברכהמ"ז ולצאת יד"ח מצה (וכן פסק הש"ך)
יש שמבארים שמדובר שיש כזית דגן בפרס אורז ואז כל כזית וכזית מעיסה זו מחויב בברכהמ"ז ויד"ח מצה (וכן פסק הגר"א)
ויש שמבארים שצריך שיאכל כזית דגן כלומר את כל הפרס כדי להתחייב בברכמ"ז ולצאת יד"ח מצה (וכן פסק מג"א)
הבאה"ל פוסק כדעת המצריכים שיהיה כזית דגן בפרס ושיאכל את הפרס
ולכל הפחות יאכל כזית מן הפרס ההוא
ובכה"ג גם יוצא יד"ח מצה וגם חייב בחלה ובברכהמ"ז
אך את הדעה שמספיק טעם דגן הבאה"ל לא סבירא ליה
לא לעניין מצה ולא לעניין חלה ולא לעניין ברכהמ"ז

וא"כ צריך לחזור לתירוצים האחרים
אני יודע שהביאור הלכה לא פוסק ככה, אך כיוונתי לד' הרי"ט אלגאזי והמ"מ שפוסקים שבעיסה שיש בה שיעור חלה יוצאים יד"ח מצה גם אם אין כזיתת דגן בכא"פ.
 
אני יודע שהביאור הלכה לא פוסק ככה, אך כיוונתי לד' הרי"ט אלגאזי והמ"מ שפוסקים שבעיסה שיש בה שיעור חלה יוצאים יד"ח מצה גם אם אין כזיתת דגן בכא"פ.
ופוסקים שלא יתחייב בברכת המזון??
 
אך כיוונתי לד' הרי"ט אלגאזי והמ"מ שפוסקים שבעיסה שיש בה שיעור חלה יוצאים יד"ח מצה גם אם אין כזיתת דגן בכא"פ.
אך לפי דעתם (שהיא דעת הרא"ש) גם מתחייב בברכהמ"ז בכזית מעיסה כזאת
ונקוט האי כללא בידך
חלה מצה וברכהמ"ז דין אחד להם
 
חלה מצה וברכהמ"ז דין אחד להם
לא כזה פשוט.
עי' בב"י בפת הבאה בכיסנין [קס"ח - ז]
שזה לא חייב ללכת יחדיו.
אמנם המג"א הקשה עליו, אבל הרעק"א דחה קושייתו.
 
ופוסקים שלא יתחייב בברכת המזון??
אך לפי דעתם (שהיא דעת הרא"ש) גם מתחייב בברכהמ"ז בכזית מעיסה כזאת
ונקוט האי כללא בידך
חלה מצה וברכהמ"ז דין אחד להם
הם לא מדברים על ברכהמ"ז, לגבי ברכהמ"ז זה מחלוקת אחרונים כמובא במשנ"ב אם דין אורז לגבי חלה ומצה נוגע גם לברכהמ"ז, אבל אין לזה קשר למחלוקת הראשונים (והתנאים) לגבי מה התנאים שבהם יש את הדין המיוחד של עיסת אורז
 
חזור
חלק עליון