שבת קודש - מניעת הנאה המותרת בשבת - גובלת בעבירה על מצוות עונג שבת! | פורום אוצר התורה שבת קודש - מניעת הנאה המותרת בשבת - גובלת בעבירה על מצוות עונג שבת! | פורום אוצר התורה

שבת קודש מניעת הנאה המותרת בשבת - גובלת בעבירה על מצוות עונג שבת!

גרינפלד

משתמש מוביל
פרסם 15 מאמרים!
הודעות
953
תודות
2,615
נקודות
357
פעם אמר לי משם רבו הקדוש החפץ חיים ז״ל שהיה הוא אומר "אז עס ווילט זאך שבת א שמעק טאבאק און מען האלט זיך צוריק, איז מען עובר אוין דער מצוה פון עונג שבת".
תרגום: כשבשבת רוצים להריח טבק, ומונעים את עצמם ולא לוקחים - עוברים על המצווה של עונג שבת.​
הצדיק ר' שלמה עמ' ק - מרשימות ר' אשר; מובא ומתורגם במאיר עיני ישראל ח"ג סוף פרק י"ד שבת קודש עמ' 576

וקצת יל"ע במאי עסקינן, מדוע נמנע, אם מחמת עצלות - אז לכאורה סו"ס זו הנאתו, ואולי בשביל פרישות וקמ"ל שאף שמכוון לשם מצווה אסור; ועי' בהגר"א באבן שלמה או במשלי שהמענה עצמו גם בשבת - זה חטא, ולכאורה אין הכוונה ביטול אחת משלושת הסעודות. גם עי' שבת קי"ט שלשקוע בלימוד יותר מדי ג"כ נקרא זלזול בשבת, עיי"ש ברש"י שמבטל תענוגים.
וכמדומה שיש דנים שאסור להימנע בשביל דיאטה. מיהו לכאורה אם עושה כן עבור בריאות - פשיטא שמותר.​
 
וכמדומה שיש דנים שאסור להימנע בשביל דיאטה.
אור לציון או"ח ח"א פכ"א אות ג':​
ג. שאלה. מי שנמנע מלאכול מאכלים הרבה לשם שמירת משקל (דיאטה), האם מותר לו להמנע מאכילה גם בשבת.
תשובה. אין להמנע מאכילת מאכלים בשבת מטעמי שמירת משקל וכדומה, ויש בזה משום ביטול עונג שבת. ומכל מקום מי שהאכילה מזיקה לו, רשאי להמנע מריבוי מאכלים בשבת. וכן מי שרגיל לאכול תמיד רק מאכלים טבעיים או צמחוניים, רשאי לנהוג כן גם בשבת, ואינו חייב לאכול דוקא בשר ודגים.​
וכנראה הכוונה באופן שאי"ז צורך חיוני לבריאות, רק שרוצה להיות מאוד בריא.​
 
ירחון האוצר חשוון תשפ"ד גליון פ"ג [לגבי תענית הראב"ד]:​
כתב הגר״ח פלאג׳י בספרו כף החיים (סימן כ״ד הל׳ נ״ז) שמה שאמרו רבותינו בגמ׳ סעודה שהנאתך מרובה משוך ידך ממנה, הוא אפילו בשבת ע״ש, שמשמע מדבריו פשוט שרשאי למעט אכילתו בשבת. אמנם ראה למו״ר הרב נאמ״ן שליט״א בשו״ת מקור נאמן (סי׳ שס״ז, ובמילואים שם) שאוסר לעשות תענית הראב״ד בשבת. וזכר מדברי הגרי״ח בשו״ת תורל״ש (סי׳ תמ״ט, והובא לקמן) שאסור לעשות תיקון כרת בשבת לנדד שינה מעיניו. וכן ראיתי מובא משמיה דהגר״ח קנייבסקי זצ״ל. ולכאורה אין בזה מחלוקת כלל, והעיקר לפי מה שהוא. רק שאדם רגיל זה גורם לו צער ועל כן יש לאסור בסתם. (גם ראיתי שכן הורה ובא הגה״ח ר׳ שריה דבילצקי זצ״ל. קונט' ארי במסתרים עמוד 13).​
 
חזור
חלק עליון