משלוח מנות בדבר האסור באכילה. | פורום אוצר התורה

משלוח מנות בדבר האסור באכילה.

כותרת האשכול

ע"פ סברא נראה שאף אם הוא לא יצא ידי חובת משלוח מנות הוא יצא ידי חובת מתנת לאביונים, שהרי האדם היה בפיקוח נפש ולא היה לו אוכל אחר.
נידון מעניין לא נראה לי כזה פשוט אדם עשיר שא"א לתת לו מעשר עני רק שכרגע אין לו אוכל מנין שיהיה אפשר לתת לו מתנות לאביונים.
 
אכן נושא לנידון
יש נידון דומה באדם שכעת אין לו כסף והוא עני, אבל יש לו השקעות ששוות מיליונים, אם הוא נחשב עני.
לפי הידוע לי רוב הפוסקים סוברים שהוא נחשב עני, כיון שכעת אין לו.
ואם כן לכאורה הוא הדין עני. מה דעתכם הרבנים? [וכעין האמרה שטישיו לא עולה כסף, אבל כשצריך אותו מוכנים לשלם כל הון שבעולם].
 
המהר''ם שיק באו''ח סי' שמא נשאל בזה מהגאון בעל מחנה חיים בנותן לחבירו המסוכן איסורי הנאה למשלוח מנות
והשיב שא''י מקום הספק בזה שהרי אסור לו לתת משום הנאה, ורק היכא דהמקבל אינו יודע מי נתן ואינו מחזיק לו טובה מותר, וכי האי גונא אינו יוצא משום שאינו מחזיק לו טובה. עי''ש.
ובתשו' שבה''ל ח''ג סי' פז הביא דבריו, והעיר דזה תליא במחלוקת אם מהני מחילה על קבלת המשלו''מ [ותלי בטעמי דין משלו''מ].
 
המהר''ם שיק באו''ח סי' שמא נשאל בזה מהגאון בעל מחנה חיים בנותן לחבירו המסוכן איסורי הנאה למשלוח מנות
והשיב שא''י מקום הספק בזה שהרי אסור לו לתת משום הנאה, ורק היכא דהמקבל אינו יודע מי נתן ואינו מחזיק לו טובה מותר, וכי האי גונא אינו יוצא משום שאינו מחזיק לו טובה. עי''ש.
ובתשו' שבה''ל ח''ג סי' פז הביא דבריו, והעיר דזה תליא במחלוקת אם מהני מחילה על קבלת המשלו''מ [ותלי בטעמי דין משלו''מ].
כ"ז באיסורי הנאה, ומשמע מדבריו דבאיסור אכילה שפיר דמי.
 
חזור
חלק עליון