מדות - משניות מסכת מידות | פורום אוצר התורה

מדות משניות מסכת מידות

כותרת האשכול

יודע רזי תורה

משתמש פעיל
פרסם מאמר
הודעות
111
תודות
370
נקודות
96

משניות מסכת מידות​

במסכת מידות פרק ב' משנה ה':
מדובר שם על 4 לשכות שהיו בעזרת נשים וכתוב שם על אחת הלשכות שהיא לשכת הנזירים.
כלשון המשנה:
דרומית מזרחית היא היתה לשכת הנזירים, ששם הנזירין מבשלין את שלמיהן, ומגלחין את שערן ומשלחים תחת הדוד.
ולכאורה כל מי שקורא את המשנה הזאת מבין שהנזירים היו מגלחים את שערות ראשם שם בלישכת הנזירים (שהיא נמצאת בעזרת נשים).
וזה טעות חמורה כי אסור להסתפר ולגלח בעזרת נשים כמו שכתוב ברש"י על החומש (במדבר ו' י"ח)
כתוב בפסוק:
וגלח הנזיר פתח אהל מועד את ראש נזרו ולקח את שער ראש נזרו ונתן על האש אשר תחת זבח השלמים
ורש"י מבאר:
וגלח הנזיר פתח אהל מועד" - (ספרי) יכול יגלח בעזרה הרי זה דרך בזיון אלא וגלח הנזיר לאחר שחיטת השלמים שכתוב בהן ושחטו פתח אהל
וכן מוכח ברמב"ם פרק ח, מהלכות נזירות הלכה ג' וזה לשונו:
והיכן מגלח שערו בעזרת הנשים בלשכת הנזירים שהיתה שם בקרן מזרחית דרומית ושם מבשלין את שלמיהן ומשליכין שערן לאש ואם גלח במדינה יצא ובין שגלח במדינה ובין שגלח במקדש תחת הדוד הוא משליך שערו ואינו מגלח עד שיהיה פתח העזרה פתוח שנאמר פתח אהל מועד לא שיגלח כנגד הפתח שזה בזיון מקדש הוא.
א"כ מוכח שמה שכתוב במשנה ששם הנזירין מבשלין את שלמיהן הכוונה רק לזה ולא שמגלחים את שערם שם אלא מחוץ לעזרת נשים.
(ולא ראיתי שום מפרש על המקום שאומר את זה)
 
א"כ מוכח שמה שכתוב במשנה ששם הנזירין מבשלין את שלמיהן הכוונה רק לזה ולא שמגלחים את שערם שם אלא מחוץ לעזרת נשים.
לא הבנתי איך הגעת למסקנא הזאת מהרמב"ם, והרי הוא כתב במפורש
והיכן מגלח שערו בעזרת הנשים בלשכת הנזירים
ולענ"ד אין הוכחה מדברי רש"י שמדבר על העזרה במשכן שהיא כעזרת ישראל שבמקדש ולא כעזרת נשים.
 
חזור
חלק עליון