סופר מתחיל שכותב מגילה ללא כתב קבלה (תעודה) | פורום אוצר התורה

סופר מתחיל שכותב מגילה ללא כתב קבלה (תעודה)

כותרת האשכול

וחי בהם

משתמש רשום
הודעות
31
תודות
110
נקודות
30
התפרסם היום מכתב מגדולי הרבנים,
שאין לקנות מגילה מסופר שאינו בקי בהלכות אלו כמו בהלכות סת"ם,
ונימוקם הוא, שהרי עיקר מה שנהגו בכך המתחילים לכתוב מגילה גם בלי תעודה, הוא מהטעם שבמגילה אפי' רובה כשירה,
אבל מאחר שהיינו רק בדיעבד והיינו באופן שאין לו מגילה אחרת, אבל לכתחילה כיון שיש לו אחרת לא יקנה מגילה כזאת,

ולענ"ד לא זכיתי להבין דבריהם,
כי סו"ס אין אנו יודעים בוודאי שיש פסול גמור במגילה שכתבו סופר מתחיל שעדיין לא בקי בכל פרטי הלכותיהן,
וכגון הרבה סופרים מתחילים שאינם מוחקים שום דבר מעצמם רק נותנים לאחרים הבקיאים, ובכל שאלה אינם מכריעים בעצמם אלא ע"י מורה ובקי,
ועל כן מסתבר מאד שבדבר שכשר בדיעבד אין צריכים לחשוש בספק,

ובפרט בעניין זה שהוא נוגע הרבה לפרנסת הסופרים שכמעט לא יתכן שסופר לא יתחיל לכתוב עד שייבחן על כל פרטי הלכותיהן,
וזהו בגדר תקנה שאין הציבור יכול לעמוד בהן.
 
על סמך מה? לא לחוש ואפי' לכתחילה?
מסברא,
ועכ"פ הא וודאי שמה שהביאו מהשו"ע אינו ראיה לנידון דידן,
שאין הסופרים יכולין לעמוד בה.
הציבור מחוייב לדאוג לתקנת הסופרים? אתמהה.
בוודאי, רק מי?
ובפרט שהמציאות הוא שכמעט בלתי אפשרי לתפוס את ההלכות על כל פרטיהן קודם שנכנסים למקצוע וכותבים כמה מגילות.
(מעין זה מצינו בגמ' שאנשי כנה"ג התפללו על הסופרים שלא יתעשרו כדי שיהיו סופרים)
 
אות פסולה שמתקנים אותה - חוזרת להיות לכתחילה לחלוטין
וממילא רק צריך הגהה טובה
מסתבר שגם סופר יתחיל יודע שצריך לומר שהוא כותב לשם קדושת מגילה, ולכתוב על השרטוט, ולכתוב על קלף כשר ובדיו כשר.
איזה עוד פסולים יש שאי אפשר לתקן לאחר הגהה טובה?
 
אות פסולה שמתקנים אותה - חוזרת להיות לכתחילה לחלוטין
וממילא רק צריך הגהה טובה
מסתבר שגם סופר יתחיל יודע שצריך לומר שהוא כותב לשם קדושת מגילה, ולכתוב על השרטוט, ולכתוב על קלף כשר ובדיו כשר.
איזה עוד פסולים יש שאי אפשר לתקן לאחר הגהה טובה?
הבעיה הגדולה שלפעמים הם מוחקים לבד, ויש חשש חק תוכות, ואת זה לפעמים א"א לדעת אח"כ, גם אם אתה מגיה מומחה.
עוד חשש שלפעמים מוחקים ומתקלקל השירטוט באותו מקום, והם לא יודעים שצריך לעשות שירטוט חדש, וממילא זה לא לכתחילה.
אולי בהמשך אני יזכר בעוד חששות
 
נערך לאחרונה:
אות פסולה שמתקנים אותה - חוזרת להיות לכתחילה לחלוטין
וממילא רק צריך הגהה טובה
מסתבר שגם סופר יתחיל יודע שצריך לומר שהוא כותב לשם קדושת מגילה, ולכתוב על השרטוט, ולכתוב על קלף כשר ובדיו כשר.
איזה עוד פסולים יש שאי אפשר לתקן לאחר הגהה טובה?

הבעיה הגדולה שלפעמים הם מוחקים לבד, ויש חשש חק תוכות, ואת זה לפעמים א"א לדעת אח"כ, גם אם אתה מגיה מומחה.
עוד חשש שלפעמים מוחקים ומתקלקל השירטוט באותו מקום, והם לא יודעים שצריך לעשות שירטוט חדש, וממילא זה לא לכתחילה.
אולי בהמשך אני יזכר בעוד חששות
עכ"פ אינו אלא חששות בעלמא,
ועדיין לא ניתן לקבוע ככלל שיש בהם מיעוט פסול וודאי.
 
עברו דרכי מן הסתם עשרות רבות של סופרים, חלקם ליוויתי מהצעדים הראשונים, בהערות בונות
היו סופרים מועטים שאמרתי לעצמי שהוא לא מבין מאומה בכתיבה, אבל מרביתם מבינים היטב
אלא שצריכים שפשוף, ומישהו עם נסיון שיאיר ויעיר להם
סופר שלא שמע על חק תוכות - אני לא מכיר, גם לא אותו סופר גרוע ביותר ששאלתי אותו איך הוא מצליח להיות כל כך גרוע
והשיב - שהוא כותב כשהוא רדום, ואין לו מושג מה הוא כותב
והסיבה שהוא ממשיך לכתוב היא כי אם לא יכתוב - גם לא ילך למנין, וזה מה שמחזיק אותו במפלס יראת שמים מעל המים
גם הוא ידע היטב הלכות חק תוכות
 
אינו תח"י
אך זכור לי שדיברו שם על לכתחילה, אולי אני טועה.
כתבו שאין לקנות מגילה מסופר מתחיל כיון שזה מגילה בדיעבד,
שאין לקנות מגילה מסופר שאינו בקי בהלכות אלו כמו בהלכות סת"ם,
ונימוקם הוא, שהרי עיקר מה שנהגו בכך המתחילים לכתוב מגילה גם בלי תעודה, הוא מהטעם שבמגילה אפי' רובה כשירה,
אבל מאחר שהיינו רק בדיעבד והיינו באופן שאין לו מגילה אחרת, אבל לכתחילה כיון שיש לו אחרת לא יקנה מגילה כזאת,
ועל זה אמרתי שא"א לומר על סתם מגילה כזו שהיא בגדר דיעבד.
 
ועל זה אמרתי שא"א לומר על סתם מגילה כזו שהיא בגדר דיעבד.
מדבריך בהודעה אחרת היה נראה שיש אומרים שיש מיעוט מגילות פסולות בדיעבד, וטענת שזה לא כך.
על זה כתבתי שלא טענו שיש מיעוט שפסולים בדיעבד אלא שיש כאלו שאינם לכתחילה, וחבל לקנות מגילה שאינה לכתחילה.
לא כך?
 
אתה כתבת

וע"ז הגבתי שאף אחד לא טוען שיש מיעוט פסול ודאי, אלא רק שיש כאלה שהם לא לכתחילה.
הכוונה,
שיש אומרים שיש מיעוט אותיות באותה מגילה שהם פסולים בוודאי ועל כן אותה מגילה כשירה רק בדיעבד,
ועל זה אמרתי שזה אינו.
 
הכוונה,
שיש אומרים שיש מיעוט אותיות באותה מגילה שהם פסולים בוודאי ועל כן אותה מגילה כשירה רק בדיעבד,
ועל זה אמרתי שזה אינו.
עכשיו הבנתי את כונתך
נו ואכתי למה זה אינו, אם עשה חק תוכות וכדו'
אמנם כבר העיד הרב @יואל שילה שכולם בקיאים בזה ובשירטוט.
כנראה אתה סובר כמוהו
 
אני לא יכול להעיד שכולם בקיאים
אלא רק שעשרות הסופרים שעברו תחת ידי - איני מכיר אפילו אחד מהם שלא ידע את הבסיס
כתב מהוקצע הוא פונקציה של נסיון ושל רצון להשקיע
כרגע נכנס לביתי סופר מעולה בעל נסיון רב, ושאלתיו אם מכיר סופר מתחיל שלא יודע את הבסיס הזה
גם הוא לא שמע על כזו רמת בורות
 
אני לא יכול להעיד שכולם בקיאים
אלא רק שעשרות הסופרים שעברו תחת ידי - איני מכיר אפילו אחד מהם שלא ידע את הבסיס
כתב מהוקצע הוא פונקציה של נסיון ושל רצון להשקיע
כרגע נכנס לביתי סופר מעולה בעל נסיון רב, ושאלתיו אם מכיר סופר מתחיל שלא יודע את הבסיס הזה
גם הוא לא שמע על כזו רמת בורות
לא הכונה שלא יודע את המושג הכונה שלא יודע את פרטי ההלכות.
ולמשל חושב שאם נדבק רגל השמאלית של הה' בקו דק לראש אפשר לגרד ולהפריד וכדו'
 
חזור
חלק עליון