קדימת עשיר לת"ח בעליה לתורה | פורום אוצר התורה

קדימת עשיר לת"ח בעליה לתורה

כותרת האשכול

הכהן הגדול

משתמש רגיל
פרסם מאמר
הודעות
59
תודות
140
נקודות
70
הרמ"א בסי' רפב' ס"ג כתב וז"ל: "ואין איסור לקרות ע"ה נכבד, עשיר וגדול הדור לפני ת"ח, כי אין זה בזיון לת"ח רק כבוד לתורה שמתכבדת באנשים גדולים",
וצ"ב הרי בסי' קלו' כתב השו"ע הסדר לעלות לתורה וז"ל: "בשבת ויו"ט ויום הכפורים, קורים אחר הלוי ת"ח הממונין על הציבור, ואחריהם ת"ח הראוים למנותם פרנסים על הציבור (ששואלים אותו דבר הלכה בכל מקום ואומר), ואח"כ בני ת"ח שאבותיהם ממונים על הציבור, ואח"כ ראשי כנסיות וכל העם", הרי לנו שת"ח קודם לכולם?
ועי' פמ"ג שחילק בין ת"ח מופלג לת"ח לא מופלג, אבל עדיין צ"ב הרי ודאי שהתורה יותר מתכבדת בת"ח מעשיר עם הארץ, וביותר מה עם ביזוי כבוד ת"ח,
 
הרמ"א בסי' רפב' ס"ג כתב וז"ל: "ואין איסור לקרות ע"ה נכבד, עשיר וגדול הדור לפני ת"ח, כי אין זה בזיון לת"ח רק כבוד לתורה שמתכבדת באנשים גדולים",
לא כתב שאין הת"ח קודם, רק כתב שאין זה בזיון, מקופיא.
 
הרמ"א בסי' רפב' ס"ג כתב וז"ל: "ואין איסור לקרות ע"ה נכבד, עשיר וגדול הדור לפני ת"ח, כי אין זה בזיון לת"ח רק כבוד לתורה שמתכבדת באנשים גדולים",
וצ"ב הרי בסי' קלו' כתב השו"ע הסדר לעלות לתורה וז"ל: "בשבת ויו"ט ויום הכפורים, קורים אחר הלוי ת"ח הממונין על הציבור, ואחריהם ת"ח הראוים למנותם פרנסים על הציבור (ששואלים אותו דבר הלכה בכל מקום ואומר), ואח"כ בני ת"ח שאבותיהם ממונים על הציבור, ואח"כ ראשי כנסיות וכל העם", הרי לנו שת"ח קודם לכולם?
ועי' פמ"ג שחילק בין ת"ח מופלג לת"ח לא מופלג, אבל עדיין צ"ב הרי ודאי שהתורה יותר מתכבדת בת"ח מעשיר עם הארץ, וביותר מה עם ביזוי כבוד ת"ח,
השאלה היא סתירה בין השו"ע לרמ"א?
אולי הם חולקים?
 
הכוונה, שמותר לעלות ת"ח וחשוב, לפני ת"ח שיותר גדול מהחשוב, ולא שהחשוב הוא ע"ה.
ומכאן ההיתר להעלות ראשי ישיבות ואדמורי"ם, כשיש בקהל ת"ח גדולים מהם.
 
חזור
חלק עליון