קהלת - אין חדש תחת השמש | פורום אוצר התורה

קהלת אין חדש תחת השמש

כותרת האשכול

מדוע המאפיין המרכזי של הבלות העולם, הוא מה שנמצא תחת השמש?
האם מעל הירח ישנם הבלים? או למשל מעל הכוכבים? השאלה היא מה מיוחד בשמש, שמאפיין את ההבלים,
רש"י על הפסוק הנ"ל בקהלת:
מה שהיה הוא שיהיה וגו' - בכל מה שהוא למד בדבר שהוא חליפי השמש , אין בו חידוש; לא יראה אלא מה שהיה כבר , שנברא מששת ימי בראשית. אבל ההוגה בתורה - מוצא בה תמיד חידושי טעמים , כעניין שנאמר "דדיה ירווך בכל עת" (מש' ה , יט) - הדד הזה , כל זמן שהתינוק ממשמש בו מוצא בו טעם. וכן מצינו במסכת חגיגה , שאמר רבי אליעזר בן הורקנוס דברים שלא שמעתן אזן ב'מעשה מרכבה'.
 
יתכן אולי שהביאור הוא, ע"פ ההבנה המקובלת של מבנה המגילה, ששלמה המלך בא ללמדנו, שכול החומר בעולמינו הוא הבל, ככל שאינו משמש לרוחניות וקירבה להקב"ה, וא"כ שמש, שעניינה שימוש לעוה"ז, {ויתכן שזהו שורש שמה,} מאפיינת את כל החומר, שהוא אינו הבל רק כשמשמש ומתועל לתכלית הבריאה, א"כ "תחת השמש", כוונתו תחת כל המגדיר של שמש שהוא שימוש, ובפנ"ע הוא הבל,
 
כי כל העולם נמצא תחת השמש.
איזה עוד מאפיין אפשר לתת לכל העוה"ז?
בקהלת מתאר את העוה"ז לפעמים "תחת השמש" ולפעמים "תחת השמים"
מַה⁠־יִּתְר֖וֹן לָֽאָדָ֑ם בְּכׇ֨ל⁠־עֲמָל֔וֹ שֶֽׁיַּעֲמֹ֖ל תַּ֥חַת הַשָּֽׁמֶשׁ
מַה⁠־שֶּֽׁהָיָה֙ ה֣וּא שֶׁיִּהְיֶ֔ה וּמַה⁠־שֶּׁנַּֽעֲשָׂ֔ה ה֖וּא שֶׁיֵּעָשֶׂ֑ה וְאֵ֥ין כׇּל⁠־חָדָ֖שׁ תַּ֥חַת הַשָּֽׁמֶשׁ
רָאִ֙יתִי֙ אֶת⁠־כׇּל⁠־הַֽמַּעֲשִׂ֔ים שֶֽׁנַּעֲשׂ֖וּ תַּ֣חַת הַשָּׁ֑מֶשׁ וְהִנֵּ֥ה הַכֹּ֛ל הֶ֖בֶל וּרְע֥וּת רֽוּחַ
וּפָנִ֣יתִֽי אֲנִ֗י בְּכׇל⁠־מַעֲשַׂי֙ שֶֽׁעָשׂ֣וּ יָדַ֔י וּבֶֽעָמָ֖ל שֶׁעָמַ֣לְתִּי לַעֲשׂ֑וֹת וְהִנֵּ֨ה הַכֹּ֥ל הֶ֙בֶל֙ וּרְע֣וּת ר֔וּחַ וְאֵ֥ין יִתְר֖וֹן תַּ֥חַת הַשָּֽׁמֶשׁ
וְנָתַ֣תִּי אֶת⁠־לִבִּ֗י לִדְר֤וֹשׁ וְלָתוּר֙ בַּֽחׇכְמָ֔ה עַ֛ל כׇּל⁠־אֲשֶׁ֥ר נַעֲשָׂ֖ה תַּ֣חַת הַשָּׁמָ֑יִם ה֣וּא׀ עִנְיַ֣ן רָ֗ע נָתַ֧ן אֱלֹהִ֛ים לִבְנֵ֥י הָאָדָ֖ם לַעֲנ֥וֹת בּֽוֹ
תַּ֣רְתִּי בְלִבִּ֔י לִמְשׁ֥וֹךְ בַּיַּ֖יִן אֶת⁠־בְּשָׂרִ֑י וְלִבִּ֞י נֹהֵ֤ג בַּֽחׇכְמָה֙ וְלֶאֱחֹ֣ז בְּסִכְל֔וּת עַ֣ד אֲשֶׁר⁠־אֶרְאֶ֗ה אֵי⁠־זֶ֨ה ט֜וֹב לִבְנֵ֤י הָאָדָם֙ אֲשֶׁ֤ר יַעֲשׂוּ֙ תַּ֣חַת הַשָּׁמַ֔יִם מִסְפַּ֖ר יְמֵ֥י חַיֵּיהֶֽם
ועוד ועוד.
שוב ראיתי שהקדימני הרב @לשמוע ללמוד
 
השמש הוא המאפיין הבולט של האור.
ולכן יותר נכון לומר תחת השמש - דהיינו שאפילו כשמואר רואים שאין כל חדש.
כך שמעתי פעם לבאר, ואיני זוכר בשם מי.
 
השמש הוא המאפיין הכי גבוה וקבוע בעולם.
כי יום ולילה לא ישבותו, והירח מתכסה, אז השמש הוא הסמל, לדבר הכי נצחי.
והשמים הם מבטאים את הקב"ה, שנא' השמים שמים לה'.
ולכן כשרוצים לומר שהעוה"ז הוא הבל מתייחסים לשמש.
 
כבר הקדימך אברהם אבינו, שלא האמין בשמש, כי היא שוקעת בלילה.
אך היום ולילה זה הקבוע בעולם, והירח מתכסה בכל תחילת חודש, והשמש לא.
הירח גם לא באמת מתכסה אלא שאור השמש לא מגיע אליו.
ולכן אין משמעות בדבריך, כי כמו שהשמש לא באמת נעלמת בלילה גם הירח לא נעלם בתחילת החודש.
 
הירח גם לא באמת מתכסה אלא שאור השמש לא מגיע אליו.
ולכן אין משמעות בדבריך, כי כמו שהשמש לא באמת נעלמת בלילה גם הירח לא נעלם בתחילת החודש.
אך מבין שתיהם, השמש עדיפה על הירח, כי נראית יותר קבועה.
 
@כיכר הלקש אכן, לא זכרתי את כל תשובתך.
עמך הסליחה.
אך לגופו של ענין, עדיין לא הנחת את דעתי כהוגן מחמת דוחק הסברא בהבדל בין השמש לירח.
 
חזור
חלק עליון