פורים - בן כרך ששהה בשבת פורים המשולש (ט"ו) בפרזין האם התחייב | פורום אוצר התורה

פורים בן כרך ששהה בשבת פורים המשולש (ט"ו) בפרזין האם התחייב

כותרת האשכול

יהודי כשר

משתמש חדש
הודעות
2
תודות
5
נקודות
5
בשנה זו בה חל פורים המשולש בירושלים ת"ו, יש לעיין בבן כרך שהיה בירושלים ביום שישי (י"ד) ולשבת (ט"ו) נסע להוריו המתגוררים בערי הפרזי, ובמוצאי שבת (ליל ט"ז) חזר לביתו בירושלים, האם התחייב לנהוג פורים המשולש ביום ראשון כבן כרך, או שחיובו כבן כפר.

ולכאורה הנידון תלוי בחקירה מתי חל החיוב לבני הכרכים כאשר חל ט"ו להיות בשבת, האם עיקר החיוב הוא עדיין בט"ו, אלא מחמת שגזרו חכמים שלא לקרוא את המגילה בשבת הקדימו את קריאת המגילה ומתנות לאביונים ליום שישי (י"ד) ואיחרו משלוח מנות ומשתה ושמחה ליום א' (ט"ז).
ולפי זה יתכן לומר שאם לא היה בירושלים ביום ט"ו לא התחייב כבני המוקפין וכל חיובו הוא רק כבני הפרזים.
אך אם נאמר שתקנת רבנן מעיקרו בשנה כזו היתה לבני המוקפין לקרוא ביום י"ד (ונפ"מ אם נחשבת קריאת המגילה בזמנה אם לאו, ואם צריכה עשרה), והם אמרו והם אמרו, ומשום גזירה שמא יטלטל קבעו מלכתחילה חיוב קריאת המגילה ביום י"ד גם לבני הכרכים.
אם כן יתכן שבהיותו ביום י"ד בירושלים התחייב עמהם בחיובים שלהם, ועליו לקרוא המגילה ולתת מתנות לאביונים ביום שישי (י"ד), ולשלווח מנות ומשתה ושמחה ביום ראשון (ט"ז).
 
חזור
חלק עליון