דבורה הנביאה יש לה דין תלמיד חכם ? | פורום אוצר התורה

דבורה הנביאה יש לה דין תלמיד חכם ?

כותרת האשכול

עול תורה

משתמש חדש
הודעות
16
תודות
41
נקודות
13
הסתפקתי האם לדבורה, שלימדה תורה לעם ישראל, ושפטה, האם יש לה דין של כבוד ומורא של תלמיד חכם?

דשמא הדין הוא רק באיש שיש לו חיוב לימוד תורה, ותורה דיליה, משא"כ דבורה שלמרות שהיתה נביאה ולימדה תורה לעם ישראל,
היות שכל כוח תורתה היה מהנבואה, והנבואה היא רק ההיכי תמצא להעביר את דברי הקב"ה [כעין שליחות], ולא כח עצמי,
שמא אין לה דין ת"ח?
 
היות שכל כוח תורתה היה מהנבואה, והנבואה היא רק ההיכי תמצא להעביר את דברי הקב"ה [כעין שליחות], ולא כח עצמי,
מנלך הא?
 
מ"מ תלמוד תורה מנין.
מחזור ויטרי סימן תכ"ד: "משה קיבל תורה מסיני ומסרה ליהושע ויהושע לזקינים וזקינים לעתניאל, ועתניאל לאהוד, לשמגר, לדבורה וברק, לגדעון, לאבימלך, לתולע, וכו'
ספר החינוך מצוה ע"ז: מה שכתוב בדבורה הנביאה [שופטים ד', ד'] (ו)היא שופטה את ישראל, שאפשר לנו לתרץ שלא היה הדין נחתך על פיה אבל היתה אשה חכמה ונביאה והיו נושאים ונותנים עמה אפילו בדברים של איסור והיתר ודינין גם כן, ולכן כתוב עליה (ו)היא שופטה את ישראל.
 
השאלה אם היא יותר גרועה מס"ת שצריך לכבד.
ואת"ל שכן א"כ צריך לכבד אותה כמו שמכבדים ס"ת אנושי.
יש"כ גדול, רעיון נפלא!

אך אכתי לדבריך יצא שכבוד תלמיד חכם קודם לדבורה. [היינו אם א"א לכבד שניהם]
 
הסתפקתי האם לדבורה, שלימדה תורה לעם ישראל, ושפטה, האם יש לה דין של כבוד ומורא של תלמיד חכם?
ומצאתי
שו"ת יחוה דעת חלק ג סימן עב
שאלה: האם יש מצוה לקום מפני אשה חכמה בחכמת התורה, או זקנה בשנים, כשם שמצוה לקום מפני איש תלמיד חכם או זקן? והאם יש מצוה על תלמידה לכבד בקימה את מורתה שלמדה תורה מפיה? והאם יש איסור לתלמידה לקרוא את מורתה בשמה?
 
הסתפקתי האם לדבורה, שלימדה תורה לעם ישראל, ושפטה, האם יש לה דין של כבוד ומורא של תלמיד חכם?
מנחת חינוך פרשת קדושים מצוה רנז
ולענין לעמוד לפני אשה זקנה לדידן דפסקינן כאב"י דאפי' זקן אשמאי א"כ בודאי חייב לעמוד מפני אשה זקינה אך לדעת הר"מ דילד חכם א"צ לעמוד בפני זקן אשמאי רק הידור וא"צ לעמוד אלא מפני זקן חכם בודאי א"צ לעמוד מפני אשה אף שהיא חכמה שלמדה תורה מ"מ אין חכמה לאשה אלא בפלך וכל הדינים שצריך חכם בודאי ל"ש באשה אף שהיא חכמה דאינו נקרא חכם רק אם מצווה ללמוד ולקנות חכמה ע"כ אפי' מפני עבד חכם כטבי עבדו של ר"ג מ"מ אין לו דין ת"ח ואפשר דדין בעל מעשים יש להו אם הם מדקדקים במעשיהם עיין בש"ע דין בעל מעשים כנ"פ.​
 
מנחת חינוך פרשת קדושים מצוה רנז
שו"ת יחוה דעת חלק ג סימן עב
יש"כ על המראי מקומות החשובים.

אך לענ"ד יש עדיין מקום להסתפק, דכל זה נאמר באישה רגילה שלמדה תורה, היות שהיא אינה חייבת בת"ת אין חשיבות לתורה שהיא למדה.

אך דבורה שתורתה הגיעה ממקום של רוח הקודש ונבואה, י"ל שהתורה שלה חשובה טפי, דתורתה הגיעה מהשכינה, והראיה שהתורה שלמדה דבורה חשובה, מזה שדבורה נחשבת חלק ממוסרי התורה [כמ"ש לעיל מהמחזור ויטרי], וברור ופשוט שאם לא היה חשיבות לתורה שהיא למדה ולימדה, לא היתה נחשבת כחלק ממוסרי התורה.
 
אך לענ"ד יש עדיין מקום להסתפק, דכל זה נאמר באישה רגילה שלמדה תורה, היות שהיא אינה חייבת בת"ת אין חשיבות לתורה שהיא למדה.
הרי כ' המנ"ח "אין חכמה לאשה אלא בפלך"?
 
הרי כ' המנ"ח "אין חכמה לאשה אלא בפלך"?
א"כ ק"ו שלטעם זה לדבורה יש דין ת"ח, שהרי הייתה נביאה, ושכינה הייתה מדברת מתוך גרונה, ושפטה את ישראל עפ"י נבואתה, ותורתה הייתה אמת.

[אם כי אני הבנתי שכוונתו גם לטעם של חשיבות התורה, כמ"ש המנח"ח להדיא וז"ל: בודאי ל"ש באשה אף שהיא חכמה דאינו נקרא חכם רק אם מצווה ללמוד ולקנות חכמה]
 
א"כ ק"ו שלטעם זה לדבורה יש דין ת"ח, שהרי הייתה נביאה, ושכינה הייתה מדברת מתוך גרונה, ושפטה את ישראל עפ"י נבואתה, ותורתה הייתה אמת.
לא הבנתי מדוע זה ק"ו, הרי כותב שבאשה אין זו מעלה
 
חזור
חלק עליון