חול המועד - האם מלאכה בחול המועד אסורה מדאורייתא או מדרבנן | פורום אוצר התורה חול המועד - האם מלאכה בחול המועד אסורה מדאורייתא או מדרבנן | פורום אוצר התורה

חול המועד האם מלאכה בחול המועד אסורה מדאורייתא או מדרבנן

גרינפלד

משתמש מוביל
פרסם 15 מאמרים!
הודעות
1,189
תודות
3,120
נקודות
375
נחלקו הראשונים האם מלאכה בחול המועד אסורה מדאורייתא או מדרבנן.
ושיטת הרמב"ן שעיקר האיסור הוא מדאורייתא, רק חכמים הוסיפו באופנים מסוימים [טירחה יתירה בדבר האבד, ומעשה אומן לצורך המועד].
ובביאור הלכה (סי' תקל) הביא בזה כמדומה עשר ראשונים שזה מדאורייתא, ותשע שזה מדרבנן.
וסיים הביאור הלכה שלראשונים שהוא דאורייתא צריך להחמיר בספק, כדין ספיקא דאורייתא לחומרא.

ויל"ע שלכאורה לנו אין נפק"מ בזה, שהרי לנו ספק מה ההלכה, וא"כ אפשר להקל בספק מצד שביחס לדאורייתא - יש פה ספק ספיקא לקולא, שמא בכלל אין איסור מלאכה מדאורייתא, ושמא במקרה הזה מותר,
וביחס לדרבנן - ספיקא דרבנן לקולא.
וכעי"ז הביא הרעק"א (תשובה כ"ה, כמדומה) לגבי אשה שספק אם ברכה ברכת המזון,
והביא שיסוד זה כתב הדרכי משה (יו"ד סי' נ"ז).

ואולי אפשר לדחוק שכוונת הביאור הלכה רק שלכתחילה ראוי להחמיר, כיון שלפי ראשונים אלו אסור בספק,
ועי' בסוף הביאור הלכה [אחרי שהביא שהכרעת השו"ע שזה רק מדרבנן, ודן בזה] שכתב שאין למהר להקל.
 
ויל"ע אם אפשר לדחוק שכאן אין זה ספק ספיקא גמור, כיון שלצד שזה מדאורייתא - יש ב' צדדים לחומרא,
הא' שלראשונים רבים כל מלאכת חול המועד דאורייתא,
וגם אם לא - אולי כהרמב"ן.
 
ויל"ע אם אפשר לדחוק שכאן אין זה ספק ספיקא גמור, כיון שלצד שזה מדאורייתא - יש ב' צדדים לחומרא,
הא' שלראשונים רבים כל מלאכת חול המועד דאורייתא,
וגם אם לא - אולי כהרמב"ן.
זה נחשב לכאו' צד אחד, שכן שניהם הם לומר שזה דאו', ורק השאלה בפרטים בדיוק
(והוא מה שקראו הראשונים שם אחד)
 
צדקו דבריו ול''ע כראוי קודם שהגבתי

לעיקר דברי הרב @גרינפלד לכאו' כוונתו להסוברים דהיתרא דס''ס משום דהוא ספק אם יש כאן ספקד''א לחומרא או לא
דבזה י''ל דזה ל''ח ספק דהרי יש גם להצד דאינו אסור מדאו' אפ' דהוא אסור בספק
 
חזור
חלק עליון