היכן נמצאת האות ס' בחושן?? | פורום אוצר התורה

היכן נמצאת האות ס' בחושן??

כותרת האשכול

גרינפלד

משתמש מוביל
פרסם 5 מאמרים
הודעות
499
תודות
1,481
נקודות
207
השיטה הידועה היא שבאבני החושן היו רשומים 12 בניו של יעקב. (רש"י, ועוד רבים).


אולם באנציקלופדיה וב'בשולי המנחה' הביאו בשם תשובות הגאונים (הרכבי סימן ד, הובא באוצר הגאונים יומא ע, ב; וכ"כ אברבנאל תצוה) שלשיטתם היה לפי סדר דגליהם (ראה במדבר ב א - לא): יהודה, יששכר, זבולן, ראובן, שמעון, גד, אפרים, מנשה, בנימין, דן, אשר ונפתלי.

ולכאורה תמוה, שבגמרא יומא ע"ג א' מבואר שהיו את כל האותיות, בשביל התשובות של האורים ותומים,
ואילו לפי שיטה זו חסרה אות ס', כי אין את יוסף,
וגם בגמ' שם מבואר שאחת התשובות שבנביא - הייתה "יסגירו".


ויתכן לדון, שאותיות ה-שׂ' של יששכר היו במקום ס', ואות שׁ' יש בשמעון ובאשר ועוד.​
 
נערך לאחרונה:
אולם באנציקלופדיה וב'בשולי המנחה' הביאו בשם תשובות הגאונים (הרכבי סימן ד, הובא באוצר הגאונים יומא ע, ב; וכ"כ אברבנאל תצוה) שלשיטתם היה לפי סדר דגליהם (ראה במדבר ב א - לא): יהודה, יששכר, זבולן, ראובן, שמעון, גד, אפרים, מנשה, בנימין, דן, אשר ונפתלי.
לשיטתם לא היה לוי?
 
ראיתי פעם ואינני זוכר היכן,
שהיו כמה אותיות חסרות שהושלמו.
יומא ע"ג ב':
והא לא כתיב בהו צד"י אמר רב שמואל בר יצחק אברהם יצחק ויעקב כתיב שם והא לא כתיב טי"ת אמר רב אחא בר יעקב שבטי ישורון כתיב שם.

והראשונים מביאים שבירושלמי שואלים גם מ-ח' ו-ק'; ומתרצים כגמ'.
 
אגב מבואר כאן שבאפוד היה מנשה לפני אפרים, והטעם כי באפוד כתוב "כתולדותם";
ומ"מ שניהם לפני בנימין אף שהוא נולד קודם, כי סו"ס מנשה ואפרים נחשבים במקום יוסף.
ויל"ע בזה.
 
והנה הגר"א פירש דברי הגמ' בברכות ל"א ב', שחנה אמרה לעלי שחשד אותה שהיא שיכורה, שאין רוה"ק שורה עליך,
שהכוונה שעלי שאל באורים ותומים [עי' דרך שיחה מש"כ בזה], והתשובה הייתה ה' כ' ר' ש',
ועלי פתר זאת שהיא שִׁכֹּרָה, ובאמת הכוונה הייתה כְּשָׂרָה שהייתה עקרה, עכ"ד ע"פ הרמב"ן, שהיה צריך רוה"ק כדי לדעת כיצד לפרש;

ולכאורה יש קצת הערה, שבשביל שיכורה שבשי"ן ימנית, צריך להאיר בשמעון או באשר, וכיוצ"ב,
ו-ש' שמלית ביששכר, וא"כ מדוע עלי טעה,
אבל לפי הנ"ל בדעת תשובות הגאונים, ה-שׂ של יששכר משמש במקום ס',
ובשביל ה-שׂ האירה האות שׁ שבשמעון וכדו'.
[יש שאומרים את הווארט בשם הגאון, שאין הכוונה באמת כְּשָׂרָה, אלא כְּשֵׁרָה,
ולפי"ז אין את ההערה הנ"ל].
 
חזור
חלק עליון