העוסק בתורה והמקבל עליו עול תורה פתוחים לפניו כל הרקיעים - ר' ירוחם | פורום אוצר התורה

העוסק בתורה והמקבל עליו עול תורה פתוחים לפניו כל הרקיעים - ר' ירוחם

כותרת האשכול

נדיב לב

משתמש מוביל
פרסם מאמר
הודעות
468
תודות
1,469
נקודות
147
כותב הרמב"ן: ואני שואל על הדעת הזאת כשאמר הכתוב וישמע יתרו את כל אשר עשה ד' למשה ולישראל עמו כי הוציא ד' את ישראל ממצרים ולא אמר ששמע מה שעשה במתן תורה שהוא מהנפלאות הגדולות שנעשו להם... וממנה יוודע כי ד' אמת ותורתו אמת".

ר' ירוחם בספר דעת חכמה ומוסר (ח"ב עמ' קס"ד) העיר, מדוע נחוץ לרמב"ן שמשה יראה לחותנו את מתן תורה, ולא די לו לראות את מכות מצרים, יציאת מצרים, קריעת ים סוף, כל הניסים וניסי הניסים, כל גילויי האמונה החושיים, מדה כנגד מדה שבדבר שזדו בו לקו, קדירה שבישלו בה נתבשלו, הגילויים הנוראים של קריעת ים סוף שראתה שפחה על הים מה שלא ראה יחזקאל בן בוזי במראה הנבואה והם יסודי האמונה.

הרי לנו, שפשוט היה להרמב"ן שכל הגילויים הללו אינם שווים למעמד של מתן תורה, שם היה הגילוי הגדול ביותר "אתה הראית לדעת כי ד' הוא הא-לקים אין עוד מלבדו" וכמבואר בחז"ל (רש"י דברים ד, לה) שבשעת מתן תורה פתח להם הקב"ה את שבעת הרקיעים והראה להם שאין עוד מלבדו. מאי משמע "הראה להם"? ביאר רבי ירוחם שהקב"ה הראה להם מה המצב האמתי של העוסק בתורה והמקבל עליו עול תורה שכאשר לומד כראוי פתוחים לפניו כל הרקיעים עד שהוא רואה בבהירות ובחוש: "אין עוד מלבדו". בזה יובנו דברי חז"ל (רש"י שמות יט, ט) שלפני מתן תורה אמרו ישראל: "רצונינו לראות את מלכנו", לכאורה, מה היה עד היום, האם ביציאת מצרים וקריעת ים סוף לא ראיתם את השי"ת? אלא שביחס לבהירות שישנה בקבלת התורה, דבר זה לא נחשב.
 
ביאר רבי ירוחם שהקב"ה הראה להם מה המצב האמתי של העוסק בתורה והמקבל עליו עול תורה שכאשר לומד כראוי פתוחים לפניו כל הרקיעים עד שהוא רואה בבהירות ובחוש: "אין עוד מלבדו".
כמדומה שנפלה טעות, הקב"ה הראה להם שכל מי שעוסק בתורה רואה?
מסתבר יותר דכל מי שעוסק בתורה רואה בחוש "אין עוד מלבדו" וזהו שכשעמדו על הר סיני הקב"ה פתח להם הרקיעים והראה להם שאין עוד מלבדו.
 
חזור
חלק עליון