פורים - חיוב סעודה בנשים בפורים. | פורום אוצר התורה

פורים חיוב סעודה בנשים בפורים.

כותרת האשכול

שייף נפיק

משתמש רגיל
פרסם מאמר
הודעות
56
תודות
147
נקודות
70
נשים חייבות במצות מגילה שאף הן היו באותו הנס, ונחלקו האחרונים אם חייבות במתנות לאביונים ומשלוח מנות עי' רמ"א ומג"א.
אבל לא מצאתי מקור בהדיא אם הם חייבות במצות סעודה ואשמח למקורות בענין זה.
[וי"ל קצת שאם עיקר הסעודה הוא משום שכרות שישתה בתוך הסעודה [וכנודע בשם הגרי"ז שדייק כן מהרמב"ם] א"כ אולי אשה שאינה בשכרות אין לה חיוב בסעודה וצ"ע.]
 
נשים חייבות בסעודת פורים[889], שהן חייבות בכל מצוות פורים כאנשים[890], שהרי הן חייבות במקרא-מגילה*, שאף הן היו באותו הנס[891], ואם כן חייבות גם בעשייה, שנאמר: והימים האלה נזכרים ונעשים[892], ויש להקיש עשייה לזכירה[893].
 
עוד יל"ע אם נשים חייבות במצות שכרות עד דלא ידע בפורים ???
ואף שאין רגילים בזה מ"מ יותר מלימודו לפי דרגתם יל"ע אם הם חייבים, או כפי שכ' הרמ"א שיכולים לישן, ולכאו' אין נוהגין כן וצ"ע בטעמא דמילתא והרי אף הן היו באותו הנס??
 
עוד יל"ע אם נשים חייבות במצות שכרות עד דלא ידע בפורים ???
ואף שאין רגילים בזה מ"מ יותר מלימודו לפי דרגתם יל"ע אם הם חייבים, או כפי שכ' הרמ"א שיכולים לישן, ולכאו' אין נוהגין כן וצ"ע בטעמא דמילתא והרי אף הן היו באותו הנס??
זה דרך פריצות וכמדומ' שנזכר טעם זה בהלכה
 
זה דרך פריצות וכמדומ' שנזכר טעם זה בהלכה
שוב מצאתי (מאי מצאתיה ראיתיה...)
שבט הלוי חלק י' סימן י"ח
ואשר שאל אם נשים חייבות בכלל מצות היום, גם "חייב אינש לבסומי בפוריא עד דלא ידע". לדידי אין שום שאלה, דלא שייך זה באשה. דחז"ל הקפידו בכתובות (סה, א) מליתן ריבוי יין לאשה מטעמי התגברות היצר, ובשו"ע אבן העזר סי' ע'. וגם אם בעלה עמה, אין דרך "עד דלא תדע" כמובן, ועיין לשון מאירי שם אין ריבוי יין יפה לאשה, והדברים פשוטים
מועדים וזמנים להגר"מ שטרנבוך
"נראה ברור דאף שנשים חייבין בכל מצוות היום, אינן חייבין בהמצוה להשתכר בפורים עד דלא ידע שאין דרך נשים בשכרות, ואדרבה, להו איסור חמור שאינו נוהג אצלן גם במשתה, ועלולים לבוא לעבירות חמורות, וזה פשוט"
 
ייש"כ על המראי מקומות דלעיל, אבל עדיין שאלתי בעינה עומדת מ"ט לא נחייבם לישיין כדי שלא ידעו להבדיל בין ארור המן לברוך מרדכי כמושכ' הרמ"א ז"ל?
ואולי בצחות שאם נחייבם ליישן מי יטרח בעסק הסעודה ונמצא שנפסיד עיקר המצוה, בפרט לד' שעיקר מצות הסעודה הוא להשתכר בתוכה וכנ"ל...
 
נערך לאחרונה:
שוב מצאתי (מאי מצאתיה ראיתיה...)
שבט הלוי חלק י' סימן י"ח
ואשר שאל אם נשים חייבות בכלל מצות היום, גם "חייב אינש לבסומי בפוריא עד דלא ידע". לדידי אין שום שאלה, דלא שייך זה באשה. דחז"ל הקפידו בכתובות (סה, א) מליתן ריבוי יין לאשה מטעמי התגברות היצר, ובשו"ע אבן העזר סי' ע'. וגם אם בעלה עמה, אין דרך "עד דלא תדע" כמובן, ועיין לשון מאירי שם אין ריבוי יין יפה לאשה, והדברים פשוטים
מועדים וזמנים להגר"מ שטרנבוך
"נראה ברור דאף שנשים חייבין בכל מצוות היום, אינן חייבין בהמצוה להשתכר בפורים עד דלא ידע שאין דרך נשים בשכרות, ואדרבה, להו איסור חמור שאינו נוהג אצלן גם במשתה, ועלולים לבוא לעבירות חמורות, וזה פשוט"
לכאורה כל טעמים אלו מספיקים רק כדי שלא להרבות בשתייה, אך עדיין אין זה טעם שלא לשתות מעט יין.
ואפשר שנאמר שמי שאינו יכול לבוא לידי 'עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי' אינו מחוייב כלל.
אלא שאם כן אף בחולה או זקן וכיו''ב נימא הכי. ועוד דזה תלוי אם עד דלא ידע זה שיעור למעלה, או פטור, או דזה שורש החיוב של שתיית יין [שזהו צד מחודש].
ייש"כ על המראי מקומות דלעיל, אבל עדיין שאלתי בעינה עומדת מ"ט לא נחייבם לישיין כדי שלא ידעו להבדיל בין ארור המן לברוך מרדכי כמושכ' הרמ"א ז"ל?
ואולי בצחות שאם נחייבם ליישן מי יטרח בעסק הסעודה ונמצא שנפסיד עיקר המצוה, בפרט לד' שעיקר מצות הסעודה הוא להשתכר בתוכה וכנ"ל...
לישון שלא מחמת שתיית היין לכאו' אינו בכלל דברי הרמ''א ולכן אם נבין שפטורות מלשתות גם זה לא קשה [אך קשה כמש''ל].

ולעיקר ספקו
נשים חייבות במצות מגילה שאף הן היו באותו הנס, ונחלקו האחרונים אם חייבות במתנות לאביונים ומשלוח מנות עי' רמ"א ומג"א.
אבל לא מצאתי מקור בהדיא אם הם חייבות במצות סעודה ואשמח למקורות בענין זה.
לכאו' אם יש אפשר לשלוח להו מנות ש''מ דאיתנהו בסעודה להסוברים דטעמא משום סעודת פורים.
וכן אם איתנייהו בשילוח מנות ג''כ ש''מ הכי להמג''א דס''ל דאין חיוב משלוח מנות באינו מכין הסעודה.

[וי"ל קצת שאם עיקר הסעודה הוא משום שכרות שישתה בתוך הסעודה [וכנודע בשם הגרי"ז שדייק כן מהרמב"ם] א"כ אולי אשה שאינה בשכרות אין לה חיוב בסעודה וצ"ע.]
כמדו' דאגב חורפיה לא דק. בר''מ מדויק דהשכרות הוא מדיני הסעודה, אבל לא דהסעודה היא בשביל השכרות.
 
נראה פשוט סברת הרמ"א דע"י שישן מחמת היין מקיים עדל"י ביין.
לישון שלא מחמת שתיית היין לכאו' אינו בכלל דברי הרמ''א ולכן אם נבין שפטורות מלשתות גם זה לא קשה [אך קשה כמש''ל].
 
חזור
חלק עליון