פורים - חתם רופא כל בשר ומפליא לעשות - במקום רופא חולי עמו ישראל | פורום אוצר התורה

פורים חתם רופא כל בשר ומפליא לעשות - במקום רופא חולי עמו ישראל

כותרת האשכול

הכ"ד הקטן

משתמש רשום
הודעות
28
תודות
62
נקודות
13
בני התפלל במנין של ערבית,
וכשאחזו בברכת רפאנו התחילו לדפוק לש"צ שיתחיל קדיש,
הבן התבלבל מרוב הדפיקות,
ובמקום לחתום רופא חולי עמו ישראל, חתם רופא כל בשר ומפליא לעשות.

האם יצא ידי חובה?
 
בני התפלל במנין של ערבית,
וכשאחזו בברכת רפאנו התחילו לדפוק לש"צ שיתחיל קדיש,
הבן התבלבל מרוב הדפיקות,
ובמקום לחתום רופא חולי עמו ישראל, חתם רופא כל בשר ומפליא לעשות.

האם יצא ידי חובה?
לכאורה לא יצא, דשינה ממטבע הברכה - כי הברכה היא על חולי ישראל, והוא אמר כל בשר.
 
תשובה: נראה דיצא י''ח.
המקור: הוראת הגאון בעל שבה''ל. [ועי' חשוקי חמד ע''ז דנ''ה]
הטעם: עיקר ההודאה על היותו ית' מרפא חולים אף אם לא יחד ברכה על חולי ישראל דוקא [ועי' חשוקי חמד שם]
 
לא ענית במאומה על טענתי, שאינו אלא מוסיף.
נכון שבכלל מאתיים מנה, אבל יש הבדל גדול בין לומר שהקב"ה הוא רופא חולי עמו ישראל, לבין שהוא רופא כל בשר.
לשם הדוגמא, פרופסור חייב להיות גם דוקטור.
אבל זה לא נכון להגיד שפרופסור הוא דוקטור עם תוספת, אלא פרופסור זה משהו חדש.
כן נראה לענ"ד.
 
בני התפלל במנין של ערבית,
וכשאחזו בברכת רפאנו התחילו לדפוק לש"צ שיתחיל קדיש,
הבן התבלבל מרוב הדפיקות,
ובמקום לחתום רופא חולי עמו ישראל, חתם רופא כל בשר ומפליא לעשות.

האם יצא ידי חובה?
רק אשמח שתחכימני מה שייכות שאלתך לפורים?
 
השאלה היא אם זה נחשב שינוי ממטבע, מה ששינה מרופא חולי עמו ישראל לרופא כל בשר.
וצ"ע.
תשובה: נראה דיצא י''ח.
המקור: הוראת הגאון בעל שבה''ל. [ועי' חשוקי חמד ע''ז דנ''ה]
הטעם: עיקר ההודאה על היותו ית' מרפא חולים אף אם לא יחד ברכה על חולי ישראל דוקא [ועי' חשוקי חמד שם]
במשנ"ב עם הערות דרשו מביאים בשם הגרש"ז שלא יד"ח כדברי
לא יצא, דשינה ממטבע הברכה - כי הברכה היא על חולי ישראל, והוא אמר כל בשר.
 
חזור
חלק עליון