יש לחקור - פורים | פורום אוצר התורה

יש לחקור - פורים

כותרת האשכול

יש לחקור

משתמש חדש
הודעות
13
תודות
37
נקודות
13
לרגל ימי הפורים התחלתי לאסוף חקירות מספרי האחרונים על הלכות פורים. ובזמן הקרוב אצרף אותם באשכול.
אני מבקש את עזרת הציבור, להוסיף באשכול חקירות וספיקות על ענייני פורים.
ב"ה אני מתכוון להוציא את זה בקובץ מסודר.
 
א. האם החיוב לקרותה בלילה ולשנותה ביום הם ב' חיובים או דהחיוב ביום הוא 'לשנותה'
ב. האם הדין משתה ושמחה ומשלוח מנות ומתנות לאביונים הם דינים מפורדים, או דכולהו דין אחד דשמחה בכמה אופנים.
ג. האם יש דין בכל מילה במגילה לשומעה לכתחי' מתוך הכתב, או דזהו דין כללי במצות קריאתה [נ''מ למי שכבר קרא תיבה אחת בע''פ].
ד. האם פורים דפרזים ודמוקפין הוא אותו ה'יום טוב' אלא דיש לו ב' תאריכין שונין לפי המקומות, או דזהו ב' ימים טובים שונים, וכל אחד נוהג בו היו''ט דמקומו [ודו''ק בפלו' אם אפ' להתחייב בב' הימים וכו'].
ה. האם דין שתיית יין הוא דין בפנ''ע או דזהו חלק מדיני הסעודה [ועי' בל' הר''מ ואכמ''ל].
 
א. האם החיוב לקרותה בלילה ולשנותה ביום הם ב' חיובים או דהחיוב ביום הוא 'לשנותה'
ב. האם הדין משתה ושמחה ומשלוח מנות ומתנות לאביונים הם דינים מפורדים, או דכולהו דין אחד דשמחה בכמה אופנים.
ג. האם יש דין בכל מילה במגילה לשומעה לכתחי' מתוך הכתב, או דזהו דין כללי במצות קריאתה [נ''מ למי שכבר קרא תיבה אחת בע''פ].
ד. האם פורים דפרזים ודמוקפין הוא אותו ה'יום טוב' אלא דיש לו ב' תאריכין שונין לפי המקומות, או דזהו ב' ימים טובים שונים, וכל אחד נוהג בו היו''ט דמקומו [ודו''ק בפלו' אם אפ' להתחייב בב' הימים וכו'].
ה. האם דין שתיית יין הוא דין בפנ''ע או דזהו חלק מדיני הסעודה [ועי' בל' הר''מ ואכמ''ל].
תודה רבה!

ב. בנוסף לב' הטעמים המוכרים?
 
ב. בנוסף לב' הטעמים המוכרים?
לא בהכרח סותר, דאפשר שנאמר שהטעם משום סעודה ואז ודאי דזה שייך למצוה דשמחת היום, ואפשר שנאמר שזה להרבות אחוה ורעות שג''ז שייך לשמחת היום כמבו' דצריך לשמוח עם חבריו, ועי'.
 
לא בהכרח סותר, דאפשר שנאמר שהטעם משום סעודה ואז ודאי דזה שייך למצוה דשמחת היום, ואפשר שנאמר שזה להרבות אחוה ורעות שג''ז שייך לשמחת היום כמבו' דצריך לשמוח עם חבריו, ועי'.
כמדומה שיטת החזו"א בפורים המשולש ליתן משלוח מנות ביום ו' ונראה דזה הנפק"מ.
 
האם צריך להגיע לדין שומע כעונה במגילה, או שמספיק שמיעה,
ויש לדון בפרט לנשים, לבה"ג - עי' הגר"ד מצגר בסוף תוס' הרא"ש (קוק, מגילה, סי' א') שמביא חסד לאברהם שלא צריך שומע כעונה, ומדייק כן מכמה ראשונים.​
 
א. האם החיוב לקרותה בלילה ולשנותה ביום הם ב' חיובים או דהחיוב ביום הוא 'לשנותה'
איך שייך לומר שהחיוב הוא לשנותה, אם נפסק שבלילה הוא מדרבנן וביום מדברי קבלה.
 
האם צריך להגיע לדין שומע כעונה במגילה, או שמספיק שמיעה,
ויש לדון בפרט לנשים, לבה"ג - עי' הגר"ד מצגר בסוף תוס' הרא"ש (קוק, מגילה, סי' א') שמביא חסד לאברהם שלא צריך שומע כעונה, ומדייק כן מכמה ראשונים.​
לגבי נשים החיוב הוא שמיעה כנוסח הברכה ולאנשים נוסח הברכה הוא מקרא (גם לנשים היו שנקטו לברך לשמוע מקרא...)
 
משלוח מנות - חקירה האם צריך להרבות אהבה ואחוה עם הידידים, או אדרבא עם אלו שאינם ידידינו.
יש שחושבים שעיקר זה עם א' שלא כ"כ מסתדרים
אבל לענ"ד ודאי שיש ענין גדול לחזק את אהבה עם הידידים
 
יש שחושבים שעיקר זה עם א' שלא כ"כ מסתדרים
אבל לענ"ד ודאי שיש ענין גדול לחזק את אהבה עם הידידים
האם המצוה לשלוח לאוהביו או אדרבה למי שאינו כזה?
תשובה:
בוודאי לשלוח לאוהביו הוא ג''כ מעיקר המצוה בפרט להטעם של 'להרבות' שמחה ורעות, אך בשולח לשונאו, יש שרצה לפקפק ולומר דאין יוצא, אך למעשה נ' דיצא ויש אף מעלה בכך אם מרבה שלום ואהבה.
מקור: בארחות חיים [ספינקא] דן לומר דלא יצא, אך הביא מס' הדר''ק דיצא עי''ש [מצורף], ובפלא יועץ [הו' בס' אגרת הפורים] כ' ומה טוב לשלוח גדול לקטן ולמי שיש לו קפידא עליו, עכ''ל, אך יתכן שיש לחלק בין קפידא לשונא. מ''מ לא הוזכר בפו' חילוק בזה וש''מ דיצא. וכן הורה הגרח''ק ז''ל. ארחות חיים סימן תרצה.png
 
נערך לאחרונה:
חזור
חלק עליון