כינוי רב לאמוראים | פורום אוצר התורה

כינוי רב לאמוראים

כותרת האשכול

ספר יוחסין מאמר ראשון אלף בית סיום
בעבור שצריך מאד לזה הספר מה שכתב בעל הערוך, שאלת מר רב יעקב החבר בן מר רב נסים אשר ממדינת אלקירואן לב"ד הגדול של אדונינו רב שרירא ראש ישיבת גאון יעקב ולב"ד הגדול של אדונינו רב האיי אב"ד ישיבת גאון יעקב בזו השאלה, [כתבתיה כאן], והשיבוהו כך.

וששאלתם אית בפירושי דגבן כל רב מבבל וכל רבי מארץ ישראל מאי טעמא קצת תנאי (ל)[ו]אמוראי בשמא גרידא כגון שמעון הצדיק אנטיגנוס איש סוכו יוסי בן יועזר יוסי בן יוחנן, אמוראי רב ושמואל אביי ורבא, ומקצתהון בשם רבי כגון רבי עקיבא רבי יוסי רבי שמעון, ומקצתהון בשם רב כגון רב הונא ורב יהודה, ומקצתהון בשם רבן כגון רבן גמליאל ורבן יוחנן בן זכאי
...
אבל שמואל ודאי כיון דהוא רישא דאמוראי ליקריה. ומשום דכולהי שמעוה לא קריוה רב ולא אסתמיך התם דליקרי רבי הלכך רב הוה מכני ליה לשמיה הכי. ושמואל מבני אריוך ושבור אבל כינוי של רבנות לא,
ואביי ורבא שכתבת(י) הרי אנו מפרשין לך דאביי נחמני שמו ומפרשא בכמה דוכתיה בגמרא ונקיטי רבנן דבר אחוהי דרבה בר בר נחמני הוה ותלמידיה, וכיון שהיה שמו נחמני כשם אבוהי דרבה לא הוי קרי ליה בשם נחמני כשם אביו אלא הוה קרי ליה אביי בלשון ארמית כאדם שקורא אבי, וסליק ליה אביי בלשון ארמי הבי שלי, ואחריו היו החכמים קוראין לו הבי.
ורבה ורבא אבה ואבא שמותיהן כאשר הוא ברור דאמר רב נחמן דציית ליה לאבא אכיל נהמא בהושיקי, וזה הרי"ש שבראש המלה סימן הוא לרב ולישנא קלילא, וכן ראמי בר חמא אמי שמו ומפורש בתלמוד בכמה מקומות היינו דשמעינן ליה לאמי. וכן אבין אחי והרבה כן בתלמוד רבינא אבינא שמו רב אשי ורבינא סוף הוראה אבינה לאחריתם, מאה פפי ולא חד אבינא. וכן כל כיוצא באלו כגון רחבה רב אהבה הוא, וכגון רפרם, ויש בתלמוד רבים דמפרש בפסחים אמר רחבה אמר ר' יהודה הר הבית סטיו כפול היה ושכח דאיסתפק ליה רב יהודה אמרה או רבי יהודה אמרה, ואמרינן הכי יאית לן נמי חד מינייהו ע"כ.
 
חזור
חלק עליון