מאמר תורני - כיצד אפשר לדעת לאיזה מזל האדם משתייך/ לשם מה הוצרך הפסוק לכתוב את שמותיהם של אמותיהם של המלכים | פורום אוצר התורה

מאמר תורני כיצד אפשר לדעת לאיזה מזל האדם משתייך/ לשם מה הוצרך הפסוק לכתוב את שמותיהם של אמותיהם של המלכים

כותרת האשכול

אמיה דאברהם אמתלאי בת כרנבו, אמיה דהמן אמתלאי בת עורבתי/ כיצד אפשר לדעת לאיזה מזל האדם משתייך/ לשם מה הוצרך הפסוק לכתוב את שמותיהם של אמותיהם

לפניכם פרפרת נאה שכתב ר' חיים יצחק אהרן ב"ר יהודה לייב רפארפארט ז"ל בספרו עיני יצחק (בבא בתרא צא.), וזה לשונו:

אמר רב חנן בר רבא אמר רב אמיה דאברהם אמתלאי בת כרנבו, אמיה דהמן אמתלאי בת עורבתי, וסימניך טמא טמא טהור טהור.

צריך להבין לאיזה ענין הודיענו שם אמם, וביותר יש לתמוה בספר מלכים שנכתב אצל כל מלך: ושם אמו כך וכך.

ונראה הטעם בזה, כי איתא בסוף ספר יצירה בפירוש רס"ג [1] ז"ל, שאם נחשב שמו ושם אמו של אדם, ונפיל ז' ז', והנשאר נחשוב על שצ"מ חנכ"ל [2], ובמה שתעמוד חשבונך, זהו מזלו, ע"כ, ע"ש.

ולפי זה נראה לענ"ד, כשתחשוב שם אברהם אע"ה ושם אמו יתברר לך שמזלו היה צדק [3], וכמאמר חז"ל (שבת קנו:) מאי דעתיך דקאי צדק במערב, וכמ"ש (ישעיה מא, ב) צדק יקראהו לרגלו. ואם תחשוב שם המן ושם אמו ימ"ש, תתבונן שמזלו מאדים [4]. ולפי זה הוצרכו להודיענו שם אמם כדי לידע מאיזה מזל היו.

והנה כשנחשוב מספר קטן שם אברהם ע"ה, ולהבדיל בין טהור לטמא המן, שניהם עולים בשוה [5], ולזה אמר שלא תחשוב שמם בלבד, אלא גם תצרף שם אמם, ואז תכיר ההבדל והמרחק שבהם, שזה במאדים, וזה בצדק. עכ"ל.

וזה לשונו של הרס"ג: לדעת מזלו, יחשוב שמו ושם אמו, וישליכם י"ב י"ב, והמותר ישליך על סא"ב טש"ת מע"ק גד"ד (סרטן, אריה, בתולה, טלה, שור, תאומים, מאזנים, עקרב, קשת, גדי, דלי, דגים) ובאיזה שיכלה חשבונו מזלו הוא. ולדעת כוכבו, יחשוב שמו ושם אמו, וישליכם ז' ז', והמותר ישליכם על כל"ש צמח"ן, ויש אומרים י"ב י"ב. עכ"ל.

שאלות ובירורים

ולכאורה צריך להבין בדבריהם כמה נקודות.

א. לאיזה צורך צריכים אנו לידע מאיזה מזל היו המלכים, ולמאי נפקא מינה[6]?

ב. בפירוש רס"ג כתוב כל"ש צמח"ן, ולא שצ"מ חנכ"ל, א"כ החשבון משתנה[7]?

ג. מה יעשה אדם ששמו ושם אמו מספרם מתחלק מדויק לשביעיות, ואין בכלל שארית?

ד. מספר קטן מאן דכר שמיה, והלא רס"ג דיבר לכאורה על מספר גדול[8]?

ה. איך יעלה על דעתנו לחשב את שמם של אברהם והמן בלבד, הלא אז אין בכלל שארית ואיך נדע מזלם?

ו. למה חשוב לגמרא להדגיש שלא היו אברהם והמן מאותו מזל[9]?

ז. מה יעזור שנצרף שם אמם במספר קטן, הלא גם שם אמם עולה במספר שווה[10]?

אשמח לקבל מהחברים תשובות על השאלות הנ"ל.

איזה מזל היה יואש מלך יהודה

ולסיום, הבה ונראה לדוגמה איזה מזל היה יואש מלך יהודה, כאשר נחשב את שמו ושם אמו כמו שהם כתובים בפסוק: בִּשְׁנַת שֶׁבַע לְיֵהוּא מָלַךְ יְהוֹאָשׁ[11] וְאַרְבָּעִים שָׁנָה מָלַךְ בִּירוּשָׁלִָם וְשֵׁם אִמּוֹ צִבְיָה מִבְּאֵר שָׁבַע, יצא לנו שהיה מזל צדק, הכיצד?

יהואש מספרו 322, צביה מספרה 107, הרי ביחד 429, וכאשר תחלקם לשביעיות הם 427, נשאר שארית 2, הרי מזלו הוא השני בשצ"מ חנכ"ל, דהיינו צדק.

ואף על פי שאין ראיה לדבר זכר לדבר: (צֶדֶק) יִקְרָאֵהוּ (לְרַגְלוֹ) בגימטריא יְהוֹאָשׁ.


[1] יש אומרים שאינו ר' סעדיה גאון הידוע, אלא חכם אחר אשכנזי.

[2] שבתאי, צדק, מאדים, חמה, נוגה, כוכב, לבנה.

[3] דהיינו אברהם מספרו 248, אמתלאי מספרה 482, הרי ביחד 730, וכאשר תחלקם לשביעיות הם 728, נשאר שארית 2, הרי מזלו הוא השני בשצ"מ חנכ"ל, דהיינו צדק.

[4] דהיינו המן מספרו 95, אמתלאי מספרה 482, הרי ביחד 578, וכאשר תחלקם לשביעיות הם 575, נשאר שארית 3, הרי מזלו הוא השלישי בשצ"מ חנכ"ל, דהיינו מאדים. וידוע שהמן בגימטריא מאדים.

[5] כי שניהם במספר קטן 14.

[6] דבשלמא מזלם של אברהם והמן נצרך כדי לידע ההבדל והמרחק ביניהם אבל למה לנו לדעת מזלם של המלכים.

[7] או שנומר שלא דק בלישניה, וכוונתו לשצ"מ חנכ"ל?

[8] הלא הגמרא מדברת לכאורה ליהודים שיודעים את דברי רס"ג, ורוצה לעזור להם לדעת איזה מזל היו אברהם והמן, כי לאלו שלא יודעים את דברי רס"ג לא יעזור שידעו את שם אמם, ורס"ג דיבר בפשטות על מספר גדול, דאל"כ לא היה לו לסתום אלא לפרש דבריו.

[9] הלא יכול להיות צדיק ורשע מאותו מזל, כמו שאמרו חז"ל שצדיק שנולד במאדים יהיה שוחט וכדומה, וכן יכול להיות צדיק ורשע במספר שווה (כגון דניאל והמן, כמובא בספר מנות הלוי להמקובל ר"ש הלוי אלקב"ץ).

[10] ואם כוונתו לצרף שם אמם לשמם במספר גדול, א"כ עיקר חסר מן הספר.

[11] אמנם בדברי הימים ב' (כד, א) כתיב יֹאָשׁ.​
 
לגבי המזלות צריך להוסיף, שלשליטת שצ"ם חנכ"ל אין שום אחיזה במציאות הגשמית, אלא הוא רק ענין רוחני.
ואמנם, המזלות של סרטן עקרב וכד' - הם חלק מהמציאות הגשמית, שקבוצות כוכבים אלו הם המיקום המדוייק של השמש במשך החודש, כלומר בחודש ניסן השמש נמצאת בתוך טווח הכוכבים של קבוצת טלה.
הקדמונים ידעו לשקלל את השפעת המזל.
אמנם, כדאי לדעת, שהשמש היתה בטווח קבוצות כוכבים אלו רק לפני מאות רבות של שנים, ומאז מיקום השמש נע על פני גלגל המזלות, בשל מחזור הנקיפה, כמ"ש הרמב"ם בהלכות קידוש החודש שתנועה זו היא בערך של כמעלה אחת בכל שבעים שנה, וכעת זה גם הוכח מדעית, ובאשר כך בפועל השמש נמצאת כיום בערך בריחוק מזל וחצי ממה שאמרו חז"ל, כלומר בניסן אינה בטלה אלא בערך בחצי דגים.
ונמצא שמי שמייחס חשיבות להשפעת הכוכבים - צריך לחשב מזל וחצי אחורה...
 
חזור
חלק עליון