פורים - מדוע המן לא הרג את עצמו קודם שהלך לשרת את מרדכי?! | פורום אוצר התורה

פורים מדוע המן לא הרג את עצמו קודם שהלך לשרת את מרדכי?!

כותרת האשכול

גרינפלד

משתמש מוביל
פרסם 5 מאמרים
הודעות
466
תודות
1,446
נקודות
207
המן נדרש ע"י אחשוורוש לשרת את מרדכי, שנוא נפשו,
והנה במקום להרוג את עצמו, שהרי החרפה קשה ממות, - מקיים המן את הציווי במלואו.
ותמוה, מדוע לא הרג את עצמו??

ותירץ השפת אמת (הובא ב'דגל ירושלים') שהיה להם חוק, שאם מת אחד השרים - מתבטלת הגזירה;
המן שנא כ"כ את היהודים, עד שקיבל ע"ע לסבול הכל, כדי שתתקיים הגזירה...
 
והנה במקום להרוג את עצמו, שהרי החרפה קשה ממות, - מקיים המן את הציווי במלואו.
מאיפה לך הנחת יסוד זו, אולי המן העדיף לסבול קצת בושות ולא להתאבד.
ובפרט שהוא עוד האמין שיוכל לתלות את מרדכי, ולכן לא היה אכפת לו שיש לו בושות.
 
המן נדרש ע"י אחשוורוש לשרת את מרדכי, שנוא נפשו, והנה במקום להרוג את עצמו, שהרי החרפה קשה ממות, - מקיים המן את הציווי במלואו.
ותמוה, מדוע לא הרג את עצמו??
ותירץ השפת אמת
וכאן מתרץ באופן שונה

1740863606290.png
 
ותמוה, מדוע לא הרג את עצמו??
אמר המן להם אבחר לי צבאות הרבה של חיילים ואמרוד במלכות, אמרו לו אין אתה יכול, אמר להם אם כן אחנוק את עצמי, אמרו לו לחיי, סכי וסבר, [כלומר אדרבא חנוק את עצמך אנו מצפים ומקוים לזה] לא יהון אמרין לית לכון גוברא לא סבר ולא סכוי [שלא יהיו אומרים אין לכם גבורה לא תקוה ולא סכוי]. [מדרש קדום על אסתר הובא בגנזי מדרשים]
(פרסומי ניסא פרק ל"ו עמוד תסד)
 
ותירץ השפת אמת (הובא ב'דגל ירושלים') שהיה להם חוק, שאם מת אחד השרים - מתבטלת הגזירה;
המן שנא כ"כ את היהודים, עד שקיבל ע"ע לסבול הכל, כדי שתתקיים הגזירה...
והרי אף אחר שתלו את המן היה צורך שאסתר תתחנן לאחשוורוש שיבטל הגזירה, ולא בטלה מממילא במות המן.
 
והרי אף אחר שתלו את המן היה צורך שאסתר תתחנן לאחשוורוש שיבטל הגזירה, ולא בטלה מממילא במות המן.
צ"ל שהתחננה כדי שישלח להשיב הספרים אך תוקף הגזירה בטלה ממילא במות המן אך כיון שנשלחו ספרים והידיעה על מות המן תגיע מאוחר יותר לכך בקשה להחזיר את הספרים (ואולי נמי יש לדקדק כך מלשון הכתוב ומפירוש רש"י שם עה"פ ותוסף אסתר וכו')
ועוד יש לומר דשאני היכא שנשלחו ספרים כמו דכתיב כי כתב אשר נכתב בשם המלך ונחתום בטבעת המלך אין להשיב (אך יש לעיין דבזמן שהמן הוליך את מרדכי כבר נשלחו הספרים ובכל זאת חשש שמא תתבטל הגזירה)
 
צ"ל שהתחננה כדי שישלח להשיב הספרים אך תוקף הגזירה בטלה ממילא במות המן אך כיון שנשלחו ספרים והידיעה על מות המן תגיע מאוחר יותר לכך בקשה להחזיר את הספרים
עדיין מפני מה היו צורך בספרים חדשים, ולא רק לשלוח שליחים שיבשרו שהמן מת. [ואולי אה"נ, רק שכבר רצתה לבקש שהיהודים יוכלו להקהל ולהרוג מבקשי רעתם].
 
חזור
חלק עליון