נרות העשויים מהרבה חוטים דינם כאבוקה? | פורום אוצר התורה

נרות העשויים מהרבה חוטים דינם כאבוקה?

כותרת האשכול

תורניק

מנהל תוכן
מנהל תוכן
הודעות
54
תודות
125
נקודות
30
פתילות הפלא שבאמת דולקים יפה מאוד, נכנסו חזק לשוק. ודנו בזה לפי החתם סופר (בסוף מס' פסחים בהגהות ומצו"ב) לכאורה אסור להדליק בהם נר חנוכה בגלל שעשויים מהרבה חוטים והרי הם כאבוקה. וכאן כשהצעתי את הדברים, טען לי ת"ח אחד שיש בזה מחלוקת הפוסקים שדעת הכרתי יו"ד סי' י"א סק"ד להתיר לשחוט בלילה כנגד נרות שלנו שכיוון שעשויים מכמה חוטין דינם כאבוקה, אבל הפמ"ג שם שפ"ד סק"ב כתב שאין זה כאבוקה, והאחרונים האריכו בזה בהלכות הבדלה ובהלכות בדיקת חמץ. מצורף כאן מה שכתב החתם סופר.
 

קבצים מצורפים

גם פתילות הפראפין (האדומות) המקובלות משנים קדמוניות עשויות מחוטים אלא שדיבקום בפארפין (תנס להפרידם ותראה שזה אפשרי בקלות ממש!)
 
משמעות החת"ס הוא שיש ב' חוטים נפרדים
תוך השעוה העוטפת אותם
(כמו הנר למוצ"ש שחל בו יו"ט)
בשונה מחוט אחד שעשוי מכמה חוטים
שהרי כל פתילה עשויה מכמה סיבים
 
פתילות הפלא שבאמת דולקים יפה מאוד, נכנסו חזק לשוק. ודנו בזה לפי החתם סופר (בסוף מס' פסחים בהגהות ומצו"ב) לכאורה אסור להדליק בהם נר חנוכה בגלל שעשויים מהרבה חוטים והרי הם כאבוקה. וכאן כשהצעתי את הדברים, טען לי ת"ח אחד שיש בזה מחלוקת הפוסקים שדעת הכרתי יו"ד סי' י"א סק"ד להתיר לשחוט בלילה כנגד נרות שלנו שכיוון שעשויים מכמה חוטין דינם כאבוקה, אבל הפמ"ג שם שפ"ד סק"ב כתב שאין זה כאבוקה, והאחרונים האריכו בזה בהלכות הבדלה ובהלכות בדיקת חמץ. מצורף כאן מה שכתב החתם סופר.
לגבי הבדלה, הכרעת המ"ב היא "ובנר שלנו אם מונח שם כמה פתילות הוי כמו פתילה עבה ואינה חשובה אבוקה" כדעת הפמ"ג והלבושי שרד.
 
משמעות החת"ס הוא שיש ב' חוטים נפרדים
תוך השעוה העוטפת אותם
(כמו הנר למוצ"ש שחל בו יו"ט)
בשונה מחוט אחד שעשוי מכמה חוטים
שהרי כל פתילה עשויה מכמה סיבים
מקרה זה הוא המופיע במ"ב הנ"ל.
 
חזור
חלק עליון