עמידה בקבלת שבת | פורום אוצר התורה

עמידה בקבלת שבת

כותרת האשכול

הכהן הגדול

משתמש רגיל
פרסם מאמר
הודעות
59
תודות
140
נקודות
70
המ"ב לא הזכיר לעמוד בכל קבלת שבת אלא רק ב'ובואי בשלום', [לא כתב שבכל קבל"ש יושבים!]
בכל הקדמונים מובא שיש ענין גדול לעמוד, ובמיוחד בפיוט לכה דודי,
ותמהני מדוע אצל ציבור בני הישיבות נהגו לשבת?
 
המ"ב לא הזכיר לעמוד בכל קבלת שבת אלא רק ב'ובואי בשלום', [לא כתב שבכל קבל"ש יושבים!]
בכל הקדמונים מובא שיש ענין גדול לעמוד, ובמיוחד בפיוט לכה דודי,
ותמהני מדוע אצל ציבור בני הישיבות נהגו לשבת?
כי כמו שכתבת במ"ב כתוב לעמוד רק בבואי בשלום, ולא מוזכר לעמוד בשאר קבלת שבת.
 
יש מהאחרונים שכתבו שהמנהג לעמוד בשעת קבלת שבת, ולעשות דוגמא כמו שמקבל פני אדם גדול. ויש שכתבו שצריך לעמוד בשעת אמירת הפיוט "לכה דודי". ויש שכתבו שהמנהג לעמוד בשעת אמירת מזמור לדוד הבו לה'. ויש שכתבו שצריך לעמוד באמירת מזמור שיר ליום השבת, שבמזמור זה - לסוברים כן - מקבל שבת.
 
יש מהאחרונים שכתבו שהמנהג לעמוד בשעת קבלת שבת, ולעשות דוגמא כמו שמקבל פני אדם גדול. ויש שכתבו שצריך לעמוד בשעת אמירת הפיוט "לכה דודי". ויש שכתבו שהמנהג לעמוד בשעת אמירת מזמור לדוד הבו לה'. ויש שכתבו שצריך לעמוד באמירת מזמור שיר ליום השבת, שבמזמור זה - לסוברים כן - מקבל שבת.
יפה הבאת, אך לא הבאת שיש מי שאומר שאפשר לשבת כל הקבל"ש, ובמיוחד שבהנ"ל שכחו לציין מ"ב לעמוד ב'ובואי בשלום',
וזה בדיוק אני מחפש, מה המקור לזה שכולם יושבים כל הקבל"ש חוץ מ'ובואי בשלום',
ובמיוחד שהמ"ב כותב בזה"ל "ואנו נוהגין שמהפכין פניהם לצד מערב כשאומרים בואי בשלום ונוהגין לעמוד אז ולעשות דוגמא כמו שמקבל פני אדם גדול",
המ"ב כתב דנוהגין לעמוד אז ולעשות וכו' שזה לשון הכנה"ג וכ"כ הא"ר והובא גם בבאה"ט, אבל זה הולך על כל קבל"ש ולא רק על בואי בשלום, ולכאו' היה למ"ב לכתוב "נוהגין לעמוד בובואי בשלום ולעשות דוגמא וכו' ואנו נוהגין שמהפכין וכו".
וצ"ב
 
וזה בדיוק אני שואל מדוע?
דהרי לא מובא שמותר לשבת באחרונים, ומי שכן מדבר כותב שצריך לעמוד,
עי' אליה רבה, כה"ח, ועוד,
באליהו רבה כתו שצריך לעמוד כל הקבלת שבת?
אשמח למקור ולציטוט דבריו.
 
אם כבר עוסקים בזה, נראה לי שבציבור הליטאי בבני ברק לא עומדים ב"מזמור לדוד", ואילו בירושלים כן עומדים - מעניין למה?
אינני יודע היכן ראית שלא עומדים במזמור לדוד, עומדים בודאי!!!
 
באליהו רבה כתו שצריך לעמוד כל הקבלת שבת?
אשמח למקור ולציטוט דבריו.
בבקשה
אליה רבה סימן רסב ס"ק ה
כיוצא וכו'. כתב כנסת הגדולה [בסוף הסימן] טוב למקבלי שבת ליצא לעזרת בית הכנסת. ואנו נוהגין לעמוד ולעשות דוגמא כמו שמקבל פני אדם גדול.
 
עד לפני שנים לא רבות בכל בני הכנסיות הליטאיים הותיקים לא היו שרים כלל ב'לכה דודי'
וכמובן כן הוא בהרבה מן הישיבות הותיקות
וש''מ דלא קיבלו זה [ואולי הכל באותה ההלכתא של העמידה..]
 
בבקשה
אליה רבה סימן רסב ס"ק ה
כיוצא וכו'. כתב כנסת הגדולה [בסוף הסימן] טוב למקבלי שבת ליצא לעזרת בית הכנסת. ואנו נוהגין לעמוד ולעשות דוגמא כמו שמקבל פני אדם גדול.
לא כתוב כאן על עמידה בכל קבלת שבת, אלא שבקבלת שבת עושים גם דוגמא כמו שמקבל אדם גדול.
 
לא כתוב כאן על עמידה בכל קבלת שבת, אלא שבקבלת שבת עושים גם דוגמא כמו שמקבל אדם גדול.
תקרא מה שכתבתי במאמר על קבלת שבת ותראה שנראה שבזמן הכנה"ג לא בטוח שאמרו את כל הקבל"ש,
 
תקרא מה שכתבתי במאמר על קבלת שבת ותראה שנראה שבזמן הכנה"ג לא בטוח שאמרו את כל הקבל"ש,
אז איך הוצאת מדבריו שיש ענין לעמוד בכל קבלת שבת, עד כדי קושיא על הנהוג שיושבים עד מזמור שיר ליום השבת?
 
חזור
חלק עליון