אוראל סולטן
משתמש רשום
- הודעות
- 45
- תודות
- 195
- נקודות
- 30
מביא ה'מנחת חינוך' שאלה:
ידוע שבעבר ביצעו את קידוש החודש ע"פ עדים.
עכשיו, נגיד והיה מקרה כזה: היום ל' אדר, ובאו עדים והעידו שראו את הלבנה, ומשום כך בית דין מחליטים לקדש את החודש.
לפתע, באים שני נערים, שעושים בר מצווה בא' ניסן (ומשום כך עכשיו הם גדולים), ומעידים שהעדים המבוגרים לא ראו את הלבנה, כי היו איתם, ובכך מזימים אותם מעדותם.
א"כ, יוצא שהנערים הללו הם לא ברי-מצווה, ולפיכך הם לא יכולים להעיד, ואם הם לא יכולים להעיד - מקשיבים לעדות של המבוגרים. ואם מקשיבים לעדות של המבוגרים - הנערים כן יכולים להעיד... וכן הלאה והלאה.
ה'מנחת חינוך' פוסק לבסוף שצריך לשמוע לעדים הבוגרים, אך ב'דרך המלך', חולק עליו, ואומר שהחודש אינו מקודש.
אשמח אם ילבנו את הנושא כאן, בתוספת ראיות ומקורות.
ידוע שבעבר ביצעו את קידוש החודש ע"פ עדים.
עכשיו, נגיד והיה מקרה כזה: היום ל' אדר, ובאו עדים והעידו שראו את הלבנה, ומשום כך בית דין מחליטים לקדש את החודש.
לפתע, באים שני נערים, שעושים בר מצווה בא' ניסן (ומשום כך עכשיו הם גדולים), ומעידים שהעדים המבוגרים לא ראו את הלבנה, כי היו איתם, ובכך מזימים אותם מעדותם.
א"כ, יוצא שהנערים הללו הם לא ברי-מצווה, ולפיכך הם לא יכולים להעיד, ואם הם לא יכולים להעיד - מקשיבים לעדות של המבוגרים. ואם מקשיבים לעדות של המבוגרים - הנערים כן יכולים להעיד... וכן הלאה והלאה.
ה'מנחת חינוך' פוסק לבסוף שצריך לשמוע לעדים הבוגרים, אך ב'דרך המלך', חולק עליו, ואומר שהחודש אינו מקודש.
אשמח אם ילבנו את הנושא כאן, בתוספת ראיות ומקורות.