קנין אגב | פורום אוצר התורה

קנין אגב

כותרת האשכול

קרקע בחזקת בעליה עומדת היינו שהבעלות על קרקע אינה עומדת מכל תפיסה והחזקה אלא שאני מוחזק כבעליה, בשונה ממטלטלין ששם ההחזקה היא המעמידה אותי כבעלים.
ומש''ה כל חפץ שנמצא בתוך קרקע שלי נחשב ברשותי מכיון שהרשות מעמידה לי אותו, ע''ע קניין חצר.
וזהו יסוד הטפלות של מטלטלין בקניין אגב.
 
לכבוד הרב @בנימין קפלן שליט"א.
נראה מדבריך שאתה מחפש סיכום יאה לדיני קנין אגב (שאלתך יותר מידי שורשית בכדי לענות תשובה נקודתית) אנסה להביא עד היכן שיש מגעת.
מקור הענין הוא בקידושין (כו.) ועיי"ש ולמעשה פליגי בה אי למסקנא הוי מדאורייתא (תוס' קידושין ה. ועי' ספר המקנה סי' סז שקיבץ לכך הרבה ראיות) או מדרבנן (תוס' רא"ש ורשב"א בב"ק יב.) וקרא היינו אסמכתא ותו לא.
ואופן הקנין למעשה נפסק בגמ' שאין הבדל בין צבורין לשאינן צבורין (אלא שי"א שבצבורין לא יצטרך לומר קנה אגב הקרקע) ולמעשה נכ' בראשונים שאגב מועיל גם כאשר נותן לו כל ממון בצורה אחרת כגון שזה במתנה וזה במכירה (קידושין כז.) וכן באשר רק השכירו (רמ"א חו"מ סי' רב סק"ב) ואפי' שהשאילו (רבינו ירחומם נ"י ח"ב, אמנם בשיט"מ ב"מ יא: ובמאירי קידושין כו: פליגי) ואפ"ה בעי דעת לקנין כמו שאר הקנינים (קצה"ח סי' רעה סק"א).

והנה יש מקום רב לחקור בעיקר הקנין, האם קניית המטלטלין היא ע"י הקנאת הקרקע גופא דהיינו שמעשה הקנין בקרקע הוא גם "מעשה" קנין לענין המטלטלין, או דלמא דקניית המטלטלין נפעלת על ידי שה"חלות" קנין שחל בקרקע יחול גם במטלטלין (ולא משום דנעשה בזה מעשה) ובענ"ז האריכו הדבר"י (מד) ועוד הרבה מן האחרונים, כ"א בלשונו הזכה דהנה עיין באבהע"ז (פ"ג ממכירה הי"א) שחקר כעין זה, האם הדין טפלות דמטלטלין הוא טפלות מצד שהן מטלטלין או בדיני הקניה.

הן אמנם דאליבא דכולי עלמא הוי חידוש שנתחדש בתורה וכל הנידון הוא ס"ה מהו הגדרת החידוש שהתחדש בתורה, אחד הנפק"מ שהובאו בדבר הם כאשר עושה שטר לקרקע וקונה אגבה את המטלטלין, דאי נימא דהמטלטלין נקנים ע"י "מעשה" הקנין בקרקע ממילא יאלצו להזכיר את ענינם של המטלטלין בשטר, אבל אם המטלטלין נקנים לא ע"י הקנין בעצמו אלא רק ע"י ה"חלות" שלו לא יצטרכו להזכיר את ענינו בשטר.
 
חזור
חלק עליון