שאלה בפירוש המלות בתפילת מוסף של שבת | פורום אוצר התורה

שאלה בפירוש המלות בתפילת מוסף של שבת

כותרת האשכול

מעיינות

משתמש פעיל
הודעות
184
תודות
598
נקודות
76
התקשיתי בפירוש המלות בתפילת מוסף של שבת שנאמר שם וְגַם הָאוֹהֲבִים דְּבָרֶיהָ גְּדֻלָּה בָחָרוּ,
מהם הדברים של השבת שמי שאוהב אותם זוכה לגדולה?
דהיינו האם המכוון בדבריה, דהיינו דיבורים, שלשבת יש דיבורים מיוחדים משלה, וא"כ מהם הדיבורים של השבת, שהאוהבים גדולה בחרו,
או"ד דבריה, דהיינו דברי השבת, שזה כולל את המצוות ואת כל ענייני השבת, וא"כ מה מיוחד בדברי השבת שנאמר בהם שמי שאוהב אותם זוכה לגדולה.
 
שאלה יפה ומעניינת!

אין לי תשובה עם מקורות לזה.
אך אני יכול לכתוב ולהעלות כאן, את מה שאני מכוון מדי שבת בשבתו.

אני מרגיש, שהכוונה של 'דבריה' היא, לא עצם השבת הלכותיה ומצוותיה. אלא, הדברים שלה - התוצאות. כגון, השהות עם המשפחה מתוך מנוחה, האוכל הטעים והשתיה המתוקה וכו'.

על זה אנחנו אומרים בתפילה, שאפילו אלו האוהבים את הדברים החיצוניים של השבת, כגון אלו. הרי הוא בחר 'לאהוב' ולהנות מ'דברים גדולים'.

מקווה שלא הגשמתי את הדברים מדי.
 
התקשיתי בפירוש המלות בתפילת מוסף של שבת שנאמר שם וְגַם הָאוֹהֲבִים דְּבָרֶיהָ גְּדֻלָּה בָחָרוּ,
מהם הדברים של השבת שמי שאוהב אותם זוכה לגדולה?
דהיינו האם המכוון בדבריה, דהיינו דיבורים, שלשבת יש דיבורים מיוחדים משלה, וא"כ מהם הדיבורים של השבת, שהאוהבים גדולה בחרו,
או"ד דבריה, דהיינו דברי השבת, שזה כולל את המצוות ואת כל ענייני השבת, וא"כ מה מיוחד בדברי השבת שנאמר בהם שמי שאוהב אותם זוכה לגדולה.
נדמה לי שראיתי פעם שזה הולך על הפסוק - ודַבֵּר דָבָר.
 
הרוקח מפרש
'ואם אוכל בשר שמן ולחם יפה ויין טוב בשבת ונהנה גופו בזה, יזכה לכבוד חכמים ינחלו רב טוב הצפון. זהו טועמיה חיים זכו הטועמים במאכלה יזכו לחיי עד. וגם האוהבים דבריה גדולה בחרו האוהבים דברי שבת יציאותיה ורשויותיה בזכות זה נגאלים, דכתיב ישמרו את שבתותי והביאותים אל הר קדשי'.
והי' דזה קאי על שמירת שבת והלכותיה.
ולמה דוקא יציאות שבת והרשויות, בי' בסידור תפילה למשה מהגרח''ק ז''ל, 'והי' אפילו הוצאה שהיא מלאכה גרועה'. ויל''ע

וראיתי מובא מהביה''ל שפירש דקאי על לימוד התורה בשב''ק, דמצד אחד 'טועמיה חיים זכו' דמי שמענג השבת באכילה, שזהו העונג בשבילו, ודאי 'חיים זכו'.
אבל גם 'האוהבים דבריה' מי שאצלו עונג יותר לעסוק בתורה בש''ק, גם הוא 'גדולה בחרו', דכמו שמצינו דמותר להתענות תענית חלום בשבת משום דזהו העונג שלו, כך הוא לגבי הלימוד בשבת.
[אך לכאו' אין כוונתו דבאמת מותר להתענות ממש בשבת ורק ללמוד, דדוקא בתענית חלום א''א לקיים שניהם אבל כאן יוכל לאכול מעט ולעסוק בתורה הרבה].
 
הרוקח מפרש
'ואם אוכל בשר שמן ולחם יפה ויין טוב בשבת ונהנה גופו בזה, יזכה לכבוד חכמים ינחלו רב טוב הצפון. זהו טועמיה חיים זכו הטועמים במאכלה יזכו לחיי עד. וגם האוהבים דבריה גדולה בחרו האוהבים דברי שבת יציאותיה ורשויותיה בזכות זה נגאלים, דכתיב ישמרו את שבתותי והביאותים אל הר קדשי'.
והי' דזה קאי על שמירת שבת והלכותיה.
ולמה דוקא יציאות שבת והרשויות, בי' בסידור תפילה למשה מהגרח''ק ז''ל, 'והי' אפילו הוצאה שהיא מלאכה גרועה'. ויל''ע

וראיתי מובא מהביה''ל שפירש דקאי על לימוד התורה בשב''ק, דמצד אחד 'טועמיה חיים זכו' דמי שמענג השבת באכילה, שזהו העונג בשבילו, ודאי 'חיים זכו'.
אבל גם 'האוהבים דבריה' מי שאצלו עונג יותר לעסוק בתורה בש''ק, גם הוא 'גדולה בחרו', דכמו שמצינו דמותר להתענות תענית חלום בשבת משום דזהו העונג שלו, כך הוא לגבי הלימוד בשבת.
[אך לכאו' אין כוונתו דבאמת מותר להתענות ממש בשבת ורק ללמוד, דדוקא בתענית חלום א''א לקיים שניהם אבל כאן יוכל לאכול מעט ולעסוק בתורה הרבה].
יפה מאוד.
שכוייח גדול.

כמו שאמרו חז"ל על הפסוק: 'ודבר דבר' שלא יהא דיבורך של חול כדיבורך של חול.

ופירשו הצדיקים, שהכוונה כאן היא גם למעליותא. שדיבורי התורה ותפילה של שבת, יהיו עם יותר התלהבות ואהבה - 'אוהבים דבריה'.
 
חזור
חלק עליון