אית דבר דלית ליה תקנתיה? | פורום אוצר התורה

אית דבר דלית ליה תקנתיה?

כותרת האשכול

שלמה ו.

משתמש רגיל
הודעות
79
תודות
171
נקודות
30
ברכות לה.
תנו רבנן אסור לו לאדם שיהנה מן העולם הזה בלא ברכה וכל הנהנה מן העולם הזה בלא ברכה מעל מאי תקנתיה ילך אצל חכם ילך אצל חכם מאי עביד ליה הא עביד ליה איסורא אלא אמר רבא ילך אצל חכם מעיקרא וילמדנו ברכות כדי שלא יבא לידי מעילה
ומה זה יועיל לתקן במה שמעל?
 
הגמ' כותבת בבירור שזה לא מועיל, ואין לזה תקנה.
אלא רבא אומר שילך אצל חכם מעיקרא כדי שלא יגיע לכדי מעילה.
האמנם יש דבר שהאדם שעובר עליו, אין לו תקנה?

יש משהו שעומד מול כוח התשובה?
 
נערך לאחרונה:
נתיבות עולם נתיב העבודה פרק יד
ויש לך להבין עוד מה שאמר כאן שנעשה חבר לאיש משחית, כי הגוזל את חבירו לא גזל רק ממונו, דהיינו מה שהיה קודם ממון ראובן ועתה הוא ממון שמעון, אבל לא נקרא שהשחית עצם אותו הדבר שגזל, ואפילו אכלו הרי לא היה לחבירו בו רק שהוא ממונו ולא זולת זה, ולזה יש תשלומין שכל ממון יש לו תשלומין וכאשר אכלו אז ממון נתחייב לו ולא יותר, וזה שנהנה מן העולם בלא ברכה השחית העולם בעצמו, כי הכל הוא אל השם יתב' מצד עצמו לא מצד שהוא ממון של הקדוש ברוך הוא וקנינו בלבד, ודבר זה נקרא משחית כאשר משחית הדבר בעצמו, כי לא יתכן בזה תשלומין כי התשלומין הוא שייך אל הממון לא אל דבר שהוא בעצמו של השם יתב' רק השחתה הוא. וזה שאמר שהוא חבר לירבעם בן נבט שהשחית את ישראל, שהדבר שהוא עושה לרבים נקרא השחתה, כי חטא היחיד אין נחשב השחתה שאפשר בתשובה, אבל המחטיא את הרבים אין תשובה ואין תיקון לו ודבר זה השחתה נקרא בודאי דבר שאין לו חזרה ותשובה. ואם תבין הדברים שבארנו (אבות פ"ה) אצל המחטיא את הרבים אין מספיקין בידו לעשות תשובה, ואז תבין לגמרי מה שמדמה אותו לירבעם שהחטיא הרבים, שמי שהוא נהנה מן העולם בלא ברכה הרי הוא משחית את הדבר בעצמו, כי הכל הוא אל הקדוש ברוך הוא מצד עצמו, ולפיכך נקר' השחתה ומפני זה הוא חבר לירבעם בן נבט שהשחית את ישראל בעצמם מצד שהם ישראל וכמו שבארנו שם, ופשט הכתוב גוזל אביו ואמו ואומר אין פשע חבר לאיש משחית, כך פירושו ג"כ, מי שגוזל אביו ואמו ואומר אין פשע לפי שאומר כי לסוף יורש אותו וא"כ אין פשע כאשר יגזול את אביו, ועל זה אמר כי הפך הוא מה שחשב, כי יותר חטא הוא זה כי חבר הוא לאיש משחית כי אביו ואמו נחשבים אליו כמו כבוד שמים, ולכך דבר זה שגוזלו נחשב השחתה אשר משחית הדבר בעצמו כאשר גוזל אביו ואמו, כמה שהוא אצל השם ית' כאשר גוזלו שהוא ג"כ נחשב משחית הדבר, ולא שנחשב כאלו נוטל ממונו בלבד רק שהשחית ואבד את הדבר שלוקח ממנו, כי לממון יש השבה אבל כאשר גוזל אביו ואמו אין השבה לדבר זה והדבר הזה עמוק, ולכך הנהנה מן העולם בלא ברכה עליו נאמר גוזל אביו ואמו ואומר אין פשע:​
 
מבחינה הלכתית, כן. יש יש דברים שהתשובה לא מועילה להם (כגון הוליד ממזר)
אבל ע"פ חסידות ומוסר אין דבר עומד מפני תשובה, וכמעשה המובא מהאדמו"ר האמצעי של חב"ד, על אדם שנשא גוייה רח"ל ומגודל תשובתו אשתו וילדיו מתו.
 
מבחינה הלכתית, כן. יש יש דברים שהתשובה לא מועילה להם (כגון הוליד ממזר)
אבל ע"פ חסידות ומוסר אין דבר עומד מפני תשובה, וכמעשה המובא מהאדמו"ר האמצעי של חב"ד, על אדם שנשא גוייה רח"ל ומגודל תשובתו אשתו וילדיו מתו.
החסידות חולקת על ההלכה?
 
חזור
חלק עליון