חידה בהלכה - אכל יותר ונפטר מברכה - הכיצד? | פורום אוצר התורה חידה בהלכה - אכל יותר ונפטר מברכה - הכיצד? | פורום אוצר התורה

חידה בהלכה אכל יותר ונפטר מברכה - הכיצד?

פִּתָרוֹן
אכל עוגיה ותפוח שניהם פחות מכשיעור, ובצירוף שניהם יש כזית, ובירך בונ"פ, דיצא ידי ברכה אחרונה על שניהם, כנפסק במג"א ומשנ"ב ריש סי' ר"י, ולכן צריך ברכה ראשונה שוב על העוגיה, אבל אם בתפוח היה כזית, נמצא שברכת בונ"פ היה על התפוח לבד, והעוגיה לא נפטרה, לכן אי"צ לברך על מה שרוצה לאכול עתה.
ודאי יותר מהותי
מה שאתה כתבת, אז טפל בכלל לא קשור, וגם אכילה גסה זה תלוי במציאות הטכנית, לא זה התשובה לחידה (אך כמובן שיש פרטים שלא הוזכרו בחידה, כי אם לא היא לא תהיה חידה)
 
מדובר בברכה אחרונה
שאם אכל תפוח שלם ופחות מכזית עוגיה מברך בורא נפשות
יכיון להוציא העוגיה ואם חצי תפוח לא יברך ברכה אחרונה
ולפי''ז הא דקאמר בשאלה 'תפוח שלם' הי' או דמסתמא בזה ודאי איכא כשיעור, או משום דעת הסוברים דעל בריה מברכים אף אם אין בה כשיעור.
 
מדובר בברכה אחרונה
שאם אכל תפוח שלם ופחות מכזית עוגיה מברך בורא נפשות
יכיון להוציא העוגיה ואם חצי תפוח לא יברך ברכה אחרונה
כוונתי על ברכה ראשונה, כמבו' בלשון השאלה
 
ולפי''ז הא דקאמר בשאלה 'תפוח שלם' הי' או דמסתמא בזה ודאי איכא כשיעור, או משום דעת הסוברים דעל בריה מברכים אף אם אין בה כשיעור.
איה"נ שמדובר שהיה כשיעור, אך לא מטעם הנ"ל, כמבואר בהודעה הקודמת
וזה הרמז להרב @מנורה בדרום
 
נערך לאחרונה:
כיצד יתכן- אדם רוצה לאכול עוגיה, אומרים לו אם קודם אכלת תפוח שלם אתה לא צריך לברך על העוגיה, ואם קודם אכלת רק חצי תפוח עליך לברך על העוגיה?
יין פוטר שאר משקין רק בשתה רביעית [דרך החיים- הו"ד בביאור הלכה קעד]
 
איירי שאכל עוגיה פחות מכשיעור והסיח דעת מזה, ושוב אכל תפוח, וממילא אם אכל שלם הרי זה משמר את המזונות כיון שמתחייב במעין שלש, ואם אכל חצי בטל המזונות ושוב צריך ברכת מזונות.
 
אכל עוגיה ותפוח שניהם פחות מכשיעור, ובצירוף שניהם יש כזית, ובירך בונ"פ, דיצא ידי ברכה אחרונה על שניהם, כנפסק במג"א ומשנ"ב ריש סי' ר"י, ולכן צריך ברכה ראשונה שוב על העוגיה, אבל אם בתפוח היה כזית, נמצא שברכת בונ"פ היה על התפוח לבד, והעוגיה לא נפטרה, לכן אי"צ לברך על מה שרוצה לאכול עתה.
 
פִּתָרוֹן
אכל עוגיה ותפוח שניהם פחות מכשיעור, ובצירוף שניהם יש כזית, ובירך בונ"פ, דיצא ידי ברכה אחרונה על שניהם, כנפסק במג"א ומשנ"ב ריש סי' ר"י, ולכן צריך ברכה ראשונה שוב על העוגיה, אבל אם בתפוח היה כזית, נמצא שברכת בונ"פ היה על התפוח לבד, והעוגיה לא נפטרה, לכן אי"צ לברך על מה שרוצה לאכול עתה.
סוף סוף!
תודה רבה!
עלה והצלח!
 
חזור
חלק עליון
זוכה רביעי בהגרלת פורום אוצר התורה
לפרטים >>>
בפורום אוצר החידות כבר ביקרת?
השתתף כאן! >>>
קראת את המאמרים החדשים?
לפרטים >>>