בענין בעלות על זמן | בית המדרש | פורום אוצר התורה בענין בעלות על זמן | בית המדרש | פורום אוצר התורה

היושב בישיבה

משתמש רשום
gemgem
הודעות
35
תודות
70
נקודות
18
יל"ע לכאו' למה אחד שמוכר היום חפץ לחבירו, יש לו את זה גם מחר הרי כעת המחר עוד לא שלו ורק מחר יהיה שלו וא"כ כשיבא המחר ממאן קזכי ליה, וא"ת שגם היום יש לו את המחר, זה אינו דבגוף הדבר מאותה סיבה שאין לו את האתמול אין לו גם את המחר (ודו"ק),
(ובאמת קושיא זו וודאי אינה רק צריך להגדיר במדויק את נקודת הטעות)
 
יל"ע לכאו' למה אחד שמוכר היום חפץ לחבירו, יש לו את זה גם מחר הרי כעת המחר עוד לא שלו ורק מחר יהיה שלו וא"כ כשיבא המחר ממאן קזכי ליה, וא"ת שגם היום יש לו את המחר, זה אינו דבגוף הדבר מאותה סיבה שאין לו את האתמול אין לו גם את המחר (ודו"ק),
(ובאמת קושיא זו וודאי אינה רק צריך להגדיר במדויק את נקודת הטעות)
אפשר לומר בב' דרכים:
א. הקנין חל עכשיו, ומתחדש בכל רגע ורגע.
ב. כל עוד אף אחד לא עשה מעשה קנין אחר - החפץ נשאר אצל האחרון שעשה בה קנין.
 
אפשר לומר בב' דרכים:
א. הקנין חל עכשיו, ומתחדש בכל רגע ורגע.
ב. כל עוד אף אחד לא עשה מעשה קנין אחר - החפץ נשאר אצל האחרון שעשה בה קנין.
א. מה גורם לו להתחדש
ב. למה, ענין רציונלי, מה גורם לזה להיות ככה
 
א. מה גורם לו להתחדש
המעשה בהתחלה.
ב. למה, ענין רציונלי, מה גורם לזה להיות ככה
אם מעשה הקנין גורם בעלות, כל עוד אף אחד לא עשה בו שוב מעשה קנין, הוא נשאר אצל האחרון שעשה בו מעשה קנין.
ודעתי נוטה כצד השני.
 
המעשה בהתחלה.

אם מעשה הקנין גורם בעלות, כל עוד אף אחד לא עשה בו שוב מעשה קנין, הוא נשאר אצל האחרון שעשה בו מעשה קנין.
ודעתי נוטה כצד השני.
א. המעשה בהתחלה יש כח לפעול ולהעביר בעלות ותו לא אחרי שהוא נעשה ונגרם אין מה שיוסיף עוד חלויות כי הוא פשוט נעשה ,
ב. שוב, הגם שמעשה הקנין גורם בעלות, כשהוא נעשה הוא גורם בעלות אבל אחרי שחל אין שום סיבה שיעשה עוד משהו בלי שמשהו מעשה אותו
 
א. המעשה בהתחלה יש כח לפעול ולהעביר בעלות ותו לא אחרי שהוא נעשה ונגרם אין מה שיוסיף עוד חלויות כי הוא פשוט נעשה ,
מי אמר? אמנם המעשה הפיזי כבר נגמר, אבל יכול להיות שהשפעותיו נמשכות.
ב. שוב, הגם שמעשה הקנין גורם בעלות, כשהוא נעשה הוא גורם בעלות אבל אחרי שחל אין שום סיבה שיעשה עוד משהו בלי שמשהו מעשה אותו
לא צריך שמישהו יעשה אותו. די בכך שלא נעשה מעשה סותר.
 
מי אמר? אמנם המעשה הפיזי כבר נגמר, אבל יכול להיות שהשפעותיו נמשכות.

לא צריך שמישהו יעשה אותו. די בכך שלא נעשה מעשה סותר.
א. לחלות אין השפעות, הוא מעשה עשייה שבכוחה להעביר בעלות וכמו שאחרי שאדם שובר חפץ, אין רשמים והשפעות שלאחר השבירה כמו"כ בהעברת בעלות שהוא מעשה יבש ומוחלט,
ב. לכל דבר אמור להיות סיבה ואם בשביל להיות בעלים אתמול צריך סיבה אז גם להמשיך צריך סיבה, אין שום מונח קיים שעומד ללא סיבה ומסובב.
 
ותו לא אחרי שהוא נעשה ונגרם אין מה שיוסיף עוד חלויות כי הוא פשוט נעשה ,
יש ווארט ידוע מהראגוטשובער על קניין שבנישואין שזה מתחדש כל רגע, ואולי יש בכל קניין ע''ד הנ''ל.
ובכלל כל עניינו של הנמו''י המפורסם גבי נש''ק הוא שהמעשה מתחדש (אמנם שם זה מעשה ולא חלות ולכן החידוש גדול עוד יותר).
 
א. לחלות אין השפעות, הוא מעשה עשייה שבכוחה להעביר בעלות וכמו שאחרי שאדם שובר חפץ, אין רשמים והשפעות שלאחר השבירה כמו"כ בהעברת בעלות שהוא מעשה יבש ומוחלט,
לא? לחלות אין שום השפעה?
ברור שיש לו השפעה, אף על פי שאין שום רושם פיזי.
ב. לכל דבר אמור להיות סיבה ואם בשביל להיות בעלים אתמול צריך סיבה אז גם להמשיך צריך סיבה, אין שום מונח קיים שעומד ללא סיבה ומסובב.
כל עוד אין סיבה שהסיבה של אתמול תתבטל, אז הסיבה עומדת בעינה.
 
לא? לחלות אין שום השפעה?
ברור שיש לו השפעה, אף על פי שאין שום רושם פיזי.

כל עוד אין סיבה שהסיבה של אתמול תתבטל, אז הסיבה עומדת בעינה.
ח"ו לא התכוונתי שאין לו שום השפעה, אלא שאין בו יותר ממה שהוא עושה בראייה החיצונית
ב. שו"פ, הסיבה של אתמול היא סיבה לאתמול לא להיום
 
יש, וזה בדיוק מה ששאלתי שהאתמול היה שלו אבל המחר עוד לו, ולכן כשמכר לו אז את האתמול יש לו כי יש סיבה כי מכרו לו, אבל למחר אין סיבה
אתה טוען שצריך כל יום סיבה חדשה.
ואני טוען, שכל עוד הסיבה הישנה לא נפקעה - לא צריך סיבה חדשה.
 

הודעות מומלצות

כיצד יתכן אדם יושב בסוכה, ומודיעים לו שספינתו...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון