בחוקותי - דין מקדיש שדה אחוזה האם תלוי בשעת ההקדש | ויקרא בחוקותי - דין מקדיש שדה אחוזה האם תלוי בשעת ההקדש | ויקרא
  • שדרוג מדור המאמרים – מידע חשוב! לכל חו"ר הפורום שליט"א אנו שמחים לעדכן כי בעקבות בקשות רבות מצד הכותבים, מערכת המאמרים באתר עומדת בפני שדרוג גדול שיעניק חויית קריאה, תגובה וניהול מתקדמת יותר כולל סטטיסטיקות מאמרים תגובות ועוד ועוד. בשלב זה אנחנו מעבירים את מאות המאמרים למדור המשודרג. ואי לכך מדור המאמרים הנוכחי נחסם לפרסום מאמרים חדשים ותגובות, עד לפתיחתו הרשמית של המדור החדש בשבוע הבא בעזרת ה'. לתשומת לבכם: בעקבות מעבר התכנים ממערכת המאמר הישנה לחדשה כל המאמרים והתכנים יועברו בשלמותם. אך מספר התגובות שנספר בפרופיל אישי עשוי לרדת, מכיון שהמערכת החדשה סופרת תגובות בנפרד ממערכת הפורומים הרגילה. זו פעולה תקינה ומוכרת במערכת ואין מדובר באובדן תוכן, אלא בשינוי טכני בספירת ההודעות. תודה על הסבלנות וההבנה, וב"ה מובטחת חוויית שימוש טובה יותר לכל כותב וקורא! בברכה צוות ההנהלה

גרינפלד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם 15 מאמרים!
הודעות
1,663
תודות
4,603
נקודות
375
מתוך ה'מגדלות מרקחים':
ואם משדה אחוזתו יקדיש איש לה' והיה ערכך לפי זרעו זרע חומר שעורים בחמשים שקל כסף, אם משנת היבל יקדיש שדהו כערכך יקום, ואם אחר היובל יקדיש שדהו וחשב לו הכהן את הכסף על פי השנים הנותרות עד שנת היובל ונגרע מערכך (כז טז-יח)

הנה
דין המקדיש שדה אחוזה המבואר בתורה כאן שנפדה במחיר קצוב של זרע חומר שעורים בחמשים שקל כסף, אינו אלא בזמן שהיובל נוהג, אבל המקדיש שדה אחוזה בזמן שאין היובל נוהג, כגון שאין רוב יושביה עליה, נפדית בשוויה, כמבואר בערכין כט. וברש"י שם.

ונסתפק רבינו הגרי"ג אדלשטיין זצ"ל במקדיש שדה אחוזה בזמן הזה ואחר כך נעשה כל יושביה עליה, האם נפדה בזרע חומר שעורים בחמשים שקל כסף כמו המקדיש בזמן שהיובל נוהג, או דילמא דינו כמקדיש בזמן הזה שנפדה בשוויו. ויסוד הספק הוא, האם אזלינן בתר שעת ההקדש או בתר שעת הפדיון.

ומשכחת לה נידון כעין זה גם בזמן שהיובל נוהג, אם הקדיש שדה טרשים שדינה שנפדית בשויה כיון שאינה בת זריעה, ואחר כך נעשית בת זריעה, האם אזלינן בתר שעת ההקדש שלא היה לו דין שדה אחוזה, או אחרי שעת הפדיון.

ויש לדון להיפך, אם הקדיש בזמן שהיובל נוהג ואחר כך גלו ישראל, וכן אם הקדיש נקעים ואחר כך נתמלאו מים, או שדה ונעשית טרשים, האם נפדה בחמשים שקל כסף בזרע חומר שעורים כשעת ההקדש או שנפדה בשוויו, וצ"ע בכ"ז.​
 
ונסתפק רבינו הגרי"ג אדלשטיין זצ"ל במקדיש שדה אחוזה בזמן הזה ואחר כך נעשה כל יושביה עליה, האם נפדה בזרע חומר שעורים בחמשים שקל כסף כמו המקדיש בזמן שהיובל נוהג, או דילמא דינו כמקדיש בזמן הזה שנפדה בשוויו. ויסוד הספק הוא, האם אזלינן בתר שעת ההקדש או בתר שעת הפדיון.​
והוסיף ה'מגדלות מרקחים' בהערה:
ונפק"מ גם לענין יציאה לכהנים ביובל, האם המקדיש בזה"ז ואח"כ נעשה רוב יושביה עליה יוצאת הקרקע לכהנים ביובל, והנה לענין מוכר שדה אחוזה מפורש בתוס' הרא"ש גיטין מח. דהמוכר שדהו בזמן שעדיין אין היובל נוהג ואח"כ התחיל היובל לנהוג, חוזרת השדה לבעלים ביובל, אך לענין הקדש האם יצא לכהנים ביובל יש להסתפק דאפשר דכיון דבשעת ההקדש לא חלו עליו הדינים המיוחדים של מקדיש שדה אחוזה, לא חל גם דין יציאה לכהנים ביובל, וצ"ע.​
 

הודעות מומלצות

כידוע, המשפט "צדיק גוזר והקב"ה מקיים"
לא כתוב...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון