האם לגויים יש חלק לעולם הבא? | אוצר הגות מוסר ומחשבה יהודית | פורום אוצר התורה האם לגויים יש חלק לעולם הבא? | אוצר הגות מוסר ומחשבה יהודית | פורום אוצר התורה

האם לגויים יש חלק לעולם הבא?

ראשית כל צריך לדעת מהו עולם הבא.
וידוע שנחלקו בזה הרמב"ם והרס"ג. שיטת הרמב"ם עולם הבא הוא לאחר פרידת הנשמה מהגוף עולם הנשמות, שיטת הרס"ג תחילתו בתחיית המתים. והנה בזוהר הובא גם ביסוד ושורש העבודה, כותב שאברהם אבינו עומד בפתחו של גיהנם הערל נכנס פנימה והמהול מצילו אברהם (וכידוע מילת גוי לא הוי מילה) ואמנם יש כ"ז לשי' הרמב"ם, אולם לשי' הרס"ג אפשר שהגוי אחרי הגיהנם מקבל את זכותו בעולם הבא.
אמנם לכאורה זו מחלוקת תנאים בגמ' סנהדרין. הנה בגמ' סנהדרין צ. מזכירה שם המשנה כמה אנשים ודורות שאינם בכלל חיי העולם הבא בגלל רשעותם, כמו בלעם, דור המבול, דור הפלגה. אם כך מבואר שגוי בעיקרו בכלל חיי עוה"ב. אלא שהובאה שם בגמ' קה. פלוגתא של ר"א ור"י, דעת ר"י שיש לגויים חלק לעוה"ב ואילו ר"א סובר שעוה"ב שייך רק ביהודים. ומ"מ להלכה פסק הרמב"ם כשיטת ר"י כמש"כ בהל' תשובה פ"ג -"כל המקבל שבע מצוות בני נח ונזהר לעשותן ה"ז מחסידי אומות העולם ויש לו חלק לעולם הבא".
 
לא זוכר היכן ראיתי שגוים שהצרו לישראל נפרעים מהם בגלוי לע"ל.
ואילו גוים שלא הצרו לישראל יהיהו עבדים לישראל לע"ל, נ"ל בגמ' או ברמב"ם.
 
ראשונים ואחרונים.
כל ישראל יש להם חלק לעולם הבא. פשטות אפשר לדייק שרק לכל אחד מישראל יש הבטחה של עולם הבא אבל לא לכל גוי יש הבטחה של חלק לעולם הבא אלא כל אחד מקבל לפי מעשיו.

לכאורה זה פשוט שיש להם שכר ועונש מכיון שיש להם בחירה ומצווים על שבעה מצוות.
 
יש בזה שטיקל מעניין מיוחס להגרי"ז

הגרי"ז הקשה סתירה בין הר"מ שהזכירו כאן מקודם, למש"כ הרמב"ם שאומרים לגר 'דע כי בזה תזכה לחיי העוה"ב', והקשה הגרי"ז שהרי פסק הר"מ שאף לחסידי אומו"ע יש עוה"ב.
ויישב ע"ז הגרי"ז כדרך בית בריסק, דתרי עוה"ב הוו, עוה"ב דצדיקים ועוה"ב דבעלי תשובה, [ומקורו מדברי מהרש"א ברכות ל"ד] וחידש דחסידי אומו"ע יש להם עוה"ב דבעלי תשובה, אבל לעוה"ב דצדיקים אין זוכין אלא ישראל.
 

נושאים דומים

חזור
חלק עליון