האם מברכים שהחיינו על לידת נכדה? | פורום אוצר התורה

האם מברכים שהחיינו על לידת נכדה?

כותרת האשכול

מבקש תורה

משתמש רגיל
הודעות
80
תודות
191
נקודות
30
על לידת בת מבואר במשנ"ב רכ"ג ב' שמברכים דלא גרע מרואה את חבירו,
ויל"ע מה הדין בנכדות האם גם מברכים, דלכאורה שייך בהם ג"כ סברת המשנ"ב
ומנגד לא מצאנו שנהגו כן.

(אני שמעתי על א' מגדולי הדור שמברך אך הוא אמר שאפי' שזה לא מקובל נימוקו עמו)
 
על לידת בת מבואר במשנ"ב רכ"ג ב' שמברכים דלא גרע מרואה את חבירו,
ויל"ע מה הדין בנכדות האם גם מברכים, דלכאורה שייך בהם ג"כ סברת המשנ"ב
ומנגד לא מצאנו שנהגו כן.

(אני שמעתי על א' מגדולי הדור שמברך אך הוא אמר שאפי' שזה לא מקובל נימוקו עמו)
אולי אם בנכדה זו מקיים מצוות פרו ורבו וכגון שיש לו רק בנים וזו הנכדה הראשונה
צריך לברך על עצם קיום המצוה של פרו ורבו.
 
אולי אם בנכדה זו מקיים מצוות פרו ורבו וכגון שיש לו רק בנים וזו הנכדה הראשונה
צריך לברך על עצם קיום המצוה של פרו ורבו.
הטעם שמברכים שהחיינו היא לא על קיום המצווה
כמבואר במשנ"ב
 
אולי אם בנכדה זו מקיים מצוות פרו ורבו וכגון שיש לו רק בנים וזו הנכדה הראשונה
צריך לברך על עצם קיום המצוה של פרו ורבו.
אם יש לו רק בנים אינו מקיים בלידת הנכדה מצוות פרו ורבו
 
כך אנו נוהגים גם על בת.
אפשר שמחת ראיית הבת קטנה משמחת בגד חדש?


ולגוש"ע, לסברת המשנ"ב נראה שיש לברך בכל ראייה המשמחתו עם הלידה.
וממילא ה"ה לאחיינית וה"ה לנכד, אם שמח בראיית פניהם (מלבד עצם הבשורה על לידתם) כראיית פני חברו.
אלא שכשם שבשמחת ראיית חברו הוא מסור ללב, כן בשמחות אלו. לאפוקי ראיית פני בתו שמשמחת ודאי.
 
אפשר שמחת ראיית הבת קטנה משמחת בגד חדש?


ולגוש"ע, לסברת המשנ"ב נראה שיש לברך בכל ראייה המשמחתו עם הלידה.
וממילא ה"ה לאחיינית וה"ה לנכד, אם שמח בראיית פניהם (מלבד עצם הבשורה על לידתם) כראיית פני חברו.
אלא שכשם שבשמחת ראיית חברו הוא מסור ללב, כן בשמחות אלו. לאפוקי ראיית פני בתו שמשמחת ודאי.
ברור
זה רק חומרא שלא תהיה ח"ו ברכה לבטלה.
 
ואני ראיתי א' מהגדולים שמברך גם על נכדים ונינים שהחיינו, אך זה לאחר דקה שמסתכל ומשתעשע מהשמחה,
ופעם א' ראיתי בברית של נין שניגש לאבי הבן ומבקש ממנו להוציאו בברכה.
ועושה זאת גם ללא בגד או פרי חדש.
 
הנידון תמוה כיון שאף להמשנ"ב שחידש ברכת שהחיינו ללידת בת זה לא מחמת הפרו ורבו אלא מחמת השמחה דלא גרע מלא ראה את חברו ל' יום.
ומעתה, אין לך אלא חידושו ומסתימת המשנ"ב דלא אמר כן גבי נכדה משמע דאין מברכים ע"ז.
 
הנידון תמוה כיון שאף להמשנ"ב שחידש ברכת שהחיינו ללידת בת זה לא מחמת הפרו ורבו אלא מחמת השמחה דלא גרע מלא ראה את חברו ל' יום.
ומעתה, אין לך אלא חידושו ומסתימת המשנ"ב דלא אמר כן גבי נכדה משמע דאין מברכים ע"ז.
טענה יפה.
כלומר אין שייכות לקרבה משפחתית אלא לעצם השמחה על הלידה.
וא"כ ה"ה לנכדה ונינה.
 
כלומר אין שייכות לקרבה משפחתית אלא לעצם השמחה על הלידה.
וא"כ ה"ה לנכדה ונינה.
לא
אלא רק את חידושו של המשנ"ב שהוא מחודש בעצם שרק על לידת בת
בר מין דין, א"נ שמברכים גם על נכדה ה"ה לנכד ופשוט.
 
הנידון תמוה כיון שאף להמשנ"ב שחידש ברכת שהחיינו ללידת בת זה לא מחמת הפרו ורבו אלא מחמת השמחה דלא גרע מלא ראה את חברו ל' יום.
ומעתה, אין לך אלא חידושו ומסתימת המשנ"ב דלא אמר כן גבי נכדה משמע דאין מברכים ע"ז.
ומעתה נשאלת השאלה מדוע?

וכי נכדה גרע מחבירו שלא ראהו ל' יום?
 
לא
אלא רק את חידושו של המשנ"ב שהוא מחודש בעצם שרק על לידת בת
בר מין דין, א"נ שמברכים גם על נכדה ה"ה לנכד ופשוט.
אבל בעצם טענתי נכונה.
השהחינו לא קשור לקרבה,
ומנא ליה שזה חידוש?
 
חזור
חלק עליון