מקור המהר"ל שתחיית המתים תחילתה במערת המכפלה? | פורום אוצר התורה

מקור המהר"ל שתחיית המתים תחילתה במערת המכפלה?

כותרת האשכול

נדיב לב

משתמש מוביל
פרסם מאמר
הודעות
468
תודות
1,469
נקודות
147
ב. שאלו את ר' חיים בדרכו ללדרמן או ממנה, היכן נמצא המקור של המהר"ל שתחיית המתים תחילתה במערת המכפלה. ר' חיים עצר לרגע, לקח פסיעה ואמר לא נמצא בבלי, פסיעה שניה, לא נמצא בירושלמי, פסיעה שלישית נמצא בתיקוני הזוהר..
לשאלתי ומפני מה ר' חיים לא הפנה תיכף לתקוני הזוהר, אמר לי ששאלו זאת, והתשובה שבתקוני הזוהר כתוב במרומז..
כשפרסמתי את הדברים, מישהו אימת את הסיפור. וכך כתב: סיפור זה שמעתיו לפני כ-3 שנים מפי בעל המעשה, הרב יהושע הרטמן, מהדיר ספרי המהר"ל. עיקר מלאכתו היא למצוא מקורות בחז"ל לדברי מהר"ל (שכידוע לא ציין מקורותיו), ולשם כך פנה לר' חיים.
הוא סיפר שר' חיים ממש עבר על כל התורה בפחות מדקה, ולחש לעצמו: בבלי, ירושלמי, מדרש רבה, וכו'.
למיטב זכרוני המקור שציין לבסוף הוא בזוהר חדש על רות (דף לג ע"ב). כמו כן, נראה לי שהמעשה אירע לאחר שהספר כבר יצא לאור, צריך לבדוק במהדורת הרב הרטמן האם המקור צויין שם. (דברי המהר"ל נמצאים בגו"א פר' ויחי) ע"כ.

ואכן בספר גור אריה (בראשית פרק מז פסוק כט אות ל) כתב בסוף דבריו וז"ל: "וקברתני בקבורתם" (שם) במערה, מפני שכל המתים עתידים לעמוד מתוך המערה, שכן דרשו רז"ל במדרש. ורש"י סדר שני הטעמים יחד 'סופה להיות עפרה כנים' ומשום גלגול מחילות, דשניהם שוים משום צער המת, אבל בכתוב לא שייך לומר "וקברתני בקבורתם" ואחר כך "ונשאתני ממצרים". ו'שלא יעשוני עבודה זרה' אמרו במדרש ב"ר (צו, ה) כשם שנפרעים מן העובד כך נפרעין מן הנעבד:

מקור נוסף לתחיית המתים ומערת המכפלה נ"ל מדברי הפסיקתא דרב כהנא - נספחים אות ה - מה נאוו על ההרי' רגלי מבשר (ישעיה נב ז) ר' יהושע או' מה נשתנו ההרי' מכל מעשה בראשי' שהמבשרי' באין עליהם תחלה אלא אבות העולם נמשלו להרי' שנ' שמעו הרי' את ריב י"י והאיתני' מוסדי הארץ וגו' (מיכה ו ב) ולמה מבשרי' תחלה לאבות העולם לפי שבשע' שגלו יש' נתכנסו אבות העולם עם האימהות ובאו להב"ה וקשרו שם מספד גדול באותה שעה נזקק להם הב"ה משמי מרום ואמ' להם מה לידידי בביתי (ירמיה יא טו) מה לאוהבי בביתי עושין מספד. אמרו לפניו רבש"ע מה חטאו בנינו שכך עשית להם אמ' להם עשו המזמתה (שם) וכל אותה קדושה שהיתה בבשרם העבירו מהם לפי' נתחייבו גלות אמרו לפניו רבש"ע שמא אתה שוכחן בין א"ה אמ' להם נשבע אני בשמי הגדול שאיני שוכחן בין אומות העולם אלא אני מחזירן למקומן שנ' ויש תקוה לאחריתך נאם י"י ושבו בנים לגבולם (שם לא טז) מיד נחם הב"ה את האבו' והלכו ושכבו לקבורותיהם לפי' כשהמבשר בא תחלה יבא אל מערת המכפלה.

אמנם בזוהר החדש על רות עד כה לא מצאתי.
ואולי כוונתו לפי מה שנכתב בזוהר החדש, ובמדרש הנעלם שהפתח הראשון בו עוברות הנשמות לאחר מותן הוא מערת המכפלה, וממילא גם בתחיית המתים כשחוזרת הנשמה לעולם, יוצאת דרך הפתח הראשון של מערת המכפלה

זהר חדש - מדרש רות מאמר כשגירש הקב"ה אדה"ר מגן עדן
רבי קיסמא אמר, מערת המכפלה, סמוך לפתח גן עדן. בשעה שמתה חוה, בא אדם לקברה שם. ושם הריח, מריחות גן עדן, באותו הריח שהיה שם. רצה לחצוב יותר, יצתה בת קול ואמרה דייך. באותה שעה עמד, ולא חצב יותר, ושם נקבר. מי נתעסק בו. שת בנו, שהוא היה בדמותו ובצלמו:

זוהר - מדרש הנעלם פרשת נח מאמר על חומותיך וגו'
הפתח הראשון, נכנסת הנשמה במערת המכפלה. שהיא סמוכה לג"ע. ואדה"ר שומר עליו. זכתה, הוא מכריז ואומר, פנו מקום, שלום בואך. ויצאה מפתח הראשון: וראה עוד זוהר ח"א קכח:

וטענו לי על זה, שהרב הרטמן מציין במהדורתו שלא מצא מקור למדרש זה (מצ"ב - הערה 142). וא"כ נראה שהמעשה היה לאחר ההדפסה. [לא מסתבר שהשמיט המקור משום שאינו מפורש אלא ברמז, דסוכ"ס הי"ל לציין זכר לדבר] ע"כ.
אבל לענ"ד לא כ"כ ברור. כי המהדורה האחרונה יצאה לאור בשנת תשנ"ה, ואילו המעשה כפי שהעיד הנ"ל אירע לפני 3 שנים [אלא"כ סיפר על מעשה שארע שנים אחורה] ואולי במהדורה הבאה לכשתהיה. ובכל מקרה דחוק מאוד להלביש את המקור לדברי המהר"ל עפ"י הדיוק בזוהר הנ"ל, לאחר שהמהר"ל כתב במפורש "שכל המתים עתידים לעמוד מתוך המערה שכן דרשו רז"ל במדרש", והמשמעות יותר שיש מדרש מפורש. ואולי כוונתו לפסיקתא שציינתי

כמו כן טען לי ידיד שא"א לומר שהמקור לדברי המהר"ל הוא בזו"ח רות, משום שעדיין לא זוייף בימיו כמצו"ב אגדות שמואל.
 

קבצים מצורפים

חזור
חלק עליון